Aviseringar
Rensa alla

Folkis på annan ort?


Ämnesstartare

Hjärtlös:

Har du inga betyg alls?
Då är ju
Frogeater: komvux
din enda utväg.

eller folkhögskola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inga gymnasiebetyg, ne =/

Jo tror komvux är det blir även om jag alltid har haft en negativ syn på komvux av någon konstig anledning..vet inte varför hatar att jag typ har förstört allt genom att min hela uppväxt har varit kaos+ man får hållit sig isolerad de senaste 1 året typ och är almänt socialt dum osv!.

Undrar hur långt man får lov att pendla för komvux, får nog kolla upp detta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

nej, han kan gå folkhögskola istället.

Leijonsparf:

eller folkhögskola.

Måste ha missuppfattat allt..
Han får inte ta lån och hans föräldrar kan inte betala, eller kostar det inte något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte om det är så vanligt om jag skulle pendla till en fhsk?

Känns svårt att hitta något lämpligt, men samtidigt har jag inte sökt så mycket ännu eftersom jag osäker vad jag vill.=(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frogeater:

Jo tror komvux är det blir även om jag alltid har haft en negativ syn på komvux av någon konstig anledning..vet inte varför hatar att jag typ har förstört allt genom att min hela uppväxt har varit kaos+ man får hållit sig isolerad de senaste 1 året typ och är almänt socialt dum osv!.

Du kan försöka att vara mer social om du går på komvux, lär ju bli roligare då för dig och din syn på komvux kan ändras. Hoppas det går bra för dig vad du än bestämmer dig för!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Måste ha missuppfattat allt..
Han får inte ta lån och hans föräldrar kan inte betala, eller kostar det inte något?

folkhögskolan i sig kostar ju inte för den studerande, däremot brukar det vara en rätt symbolisk terminsavgift som skiljer sig lite från skola till skola. utöver det så är det boende och andra levnadsutgifter, samt studiematerial. vanligen så bekostas detta av exempelvis studielån, arbete eller föräldrar. som alla andra studier, vill säga.

Frogeater:

Vet inte om det är så vanligt om jag skulle pendla till en fhsk?

hur långt bort är den, och erbjuder de någon distansutbildning? du kan ju be om att få din fysiska närvaro reducerad med hänvisning till avstånd, och läsa på distans de dagar som du inte närvarar. folkhögskolor har en tendens att vara rätt flexibla, men det är väl upp till skolan i slutänden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Du kan försöka att vara mer social om du går på komvux,

Jo det är klart jag vill och kommer försöka vara men lättare sagt än gjort =P Inte att jag har social fobi men känner mig almänt kass och tråkigt när det gäller det sociala. Det är inte så konstigt om man tänker efter eftersom jag har undvikt all kontakt och suttit ensam framför skärmen i 1 år =[

Tack [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frogeater:

Jo det är klart jag vill och kommer försöka vara men lättare sagt än gjort =P Inte att jag har social fobi men känner mig almänt kass och tråkigt när det gäller det sociala. Det är inte så konstigt om man tänker efter eftersom jag har undvikt all kontakt och suttit ensam framför skärmen i 1 år =[

Åh, usch vad jobbigt.. Men du verkar vara väldigt trevlig det lilla som jag sett utav dig. Så det ordnar sig nog ska du se, bara du får lite kompisar att umgås med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Åh, usch vad jobbigt.. Men du verkar vara väldigt trevlig det lilla som jag sett utav dig. Så det ordnar sig nog ska du se, bara du får lite kompisar att umgås med.

Jo, tack. Är annorlunda i skrift eftersom det är van vid. Önskar att det vore så i verkligheten men tyvärr så är man tillbakadragen och blyg osv.

Det var längesedan man hade en vettig kompis! Men jag försöker inte tänka tillbaka utan bara framåt, orkar inte tycka synd om jag själv även om jag är ensam. Hjälper ju inte direkt, haha[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frogeater:

Jo, tack. Är annorlunda i skrift eftersom det är van vid. Önskar att det vore så i verkligheten men tyvärr så är man tillbakadragen och blyg osv.

Ja, men det du skriver antar jag är dina egna åsikter. Bara du vågar lite mer så kommer du väcka folks intresse.

Frogeater:

Det var längesedan man hade en vettig kompis! Men jag försöker inte tänka tillbaka utan bara framåt, orkar inte tycka synd om jag själv även om jag är ensam. Hjälper ju inte direkt, haha

Vill du prata med någon så är det bara att PM:a. Du tänker helt rätt, man ska inte älta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

hur långt bort är den, och erbjuder de någon distansutbildning? du kan ju be om att få din fysiska närvaro reducerad med hänvisning till avstånd, och läsa på distans de dagar som du inte närvarar. folkhögskolor har en tendens att vara rätt flexibla, men det är väl upp till skolan i slutänden.

Inte kollat på det ännu, får se till att göra det.

Ska träffa SYV eller vad det nu heter snart och snacka också men blir att sätta sig ner och kolla runt på folkhögsskolor, har kollat men inte riktigt läst på riktigt[zzz]

Men spontant känner jag att det blir knepigt att hitta något om jag ska pendla till en fhsk men vad vet jag..


   
SvaraCitera