Forumet - Folkpartiets förslag, läs nedan

Folkpartiets förslag, läs nedan

2277 0 29
  • Vad kan ni komma på som är bra och dåligt med deras förslag? Skriv ner vad ni tycker om förslaget. Motivera era svar så bra ni kan. Är väldigt nyfiken på vad ni tycker. Läs nedan.

"Betyg från årskurs fyra föreslås
Regeringens utredare Martin Ingvar föreslår att betyg ska ges från och med årskurs fyra, i stället för som nu årskurs sex. Dessutom ska obligatoriskt bedömningsstöd införas i svenska och matematik i årskurs ett, och ett kunskapskrav i läsförståelse i årskurs ett. Utredningen överlämnades i dag till utbildningsminister Jan Björklund (FP). - Sverige ligger på 38:e plats i Pisa-undersökningen. Vi måste lyfta resultaten i den svenska skolan. I den relativt betygsfria grundskolan som Sverige haft i 30 år har resultaten sjunkit betänkligt, säger Björklund.
Martin Ingvar ser i sin utredning att det finns flera fördelar, bland annat tydligare information om hur det går i skolan till elever och föräldrar och att elever sporras mer. - Förhoppningen är att fler ska nå målet i skolans arbete, säger Ingvar vid en presskonferens. När förslaget presenterades av regeringen fick det kritik såväl från skolan, forskare och oppositionen. Martin Ingvar går nu emot den linjen.

- Vi får ett system som kommer närmare OECD-standarden. Man får ett tydligare mål att sträva mot och dessutom bättre kommunikation mellan elever, föräldrar och skolan. Man blir tvungen som lärare att förtydliga egna bilden av vad som ska uppnås, säger Martin Ingvar.
Jan Björklund påpekar att i stort sett hela världen börjar med betyg tidigare än vad Sverige gör.
Lärarförbundet ger däremot tummen ned för förslaget:

- Ett enormt resursslöseri, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Jan Björklund menar att bördan på lärarna inte kommer att öka med förslaget eftersom man tidigare beslutat att skrota de individuella utvecklingsplanerna. Sirén har dock en annan uppfattning.

- Det är bristen på möjligheten att sätta in stöd som är den största bristvaran i svensk skola i dag, säger hon.
- Det här gör heller inte läraryrket mer attraktivt. Även Miljöpartiet skäller ut förslaget.
- På ren skånska: sluta klydda. Ni har precis genomfört ett nytt betygssystem, säger partiets språkrör Gustav Fridolin. I stället för tidigare betyg bör man satsa på mer lärartid till eleverna. Fridolin beklagar att den tiden i för hög utsträckning går åt till att ”fylla i papper”, och annan administration. Utredaren Martin Ingvar motiverade förslaget med att det behövs en stärkt bedömningskultur i svensk skola. Resonemanget är inte helt främmande för MP.

- Vi behöver bli bättre på bedömning i svensk skola, men det behövs framför allt i de yngre årsgrupperna. Och där är inte problemet att lärarna inte ser vilka som behöver extra stöd, utan att de inte har makten att se till att eleverna får det, säger Fridolin.
Bland annat vill han därför se fler specialpedagoger i skolorna.
Förslaget beskylls av Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesperson Ibrahim Baylan, för att mer handla om valtaktik än politik för bättre skolresultat.
- Vad vi behöver är inte att göra om betygssystemet vart fjärde år. Skolan behöver mer resurser, säger han.
Han är kritisk till förslagets tillkomst.
- Det skjuts från höften. Man bestämmer en linje och när det visar sig att den saknar forskningsstöd kör man ändå vidare. Det är en av anledningarna till att vi har de snabbast sjunkande kunskapsresultaten i OECD-området."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/betyg-fran-arskurs-fyra-
Angående betyg från fjärde klass, det känns så otroligt godtyckligt.. Vadå fyran, varför inte trean? Eller nian? Liksom, var finns underlaget, den vetenskapliga, dvs den enda information man bör väga in i beslut öht, grunden? Det är ungefär som att skärpa straffen, har ingen effekt alls men politiker verkar ju aldrig kunna få in det i skallen.

Spana också in:


rbb:
Tror inte de behöver höjas, snarare behöver lärarna avlastas och få mer att säga till om gentemot stökiga elever. Lärare ska inte agera föräldrar och de ska inte behöva utstå hot och våld från elever.
De har pluggat i 5 år
En ingenjör som pluggat 3 år tjänar 5-10 tusen mer och har mindre att göra

rbb: Skolan behöver inte mer resurser, det är föräldrarna som behöver mer tid med sina barn så att skolan slipper uppfostra dem.
Skolan behöver absolut mer resurser för att kunna ge alla en sådan bra utbildning som möjligt. Sedan är det inte brist på tid som är den vanligaste orsaken till dåligt föräldraskap utan helt enkelt ett dåligt föräldraskap.

Nachac: Mer press, precis vad eleverna behöver. Skippa betygen, förihelvete.
Skippa alla krav och ge alla elever en iPad!



isola:
Skolan behöver absolut mer resurser för att kunna ge alla en sådan bra utbildning som möjligt. Sedan är det inte brist på tid som är den vanligaste orsaken till dåligt föräldraskap utan helt enkelt ett dåligt föräldraskap.
Det enda i skolan som behöver mer resurser är möjligtvis skollunchen.

Fast dåligt föräldrarskap grundar sig ju i att de inte har tid att bry sig om sina barn.
Finns mycket som behöver förbättras. Men att sätta press och sparka på dem eleverna som redan ligger kommer inte förbättra skolan. Vidare behöver lärarutbildningen få befogenheten att kunna råda icke lämpliga studenter att hoppa av utbildningen. Redan verksamma lärare behöver även inse att skolelever i dagens samhälle inte är som skolelever för 20-30 år sedan. Många lärare har redan gjort det. Men många som även inte har det. 

Men det absolut viktigaste är att skapa en skola för alla. Dagens skola är endast för studiemotiverade och disciplinerade elever. Den högljudda, stökiga, kreativa entreprenören är inte önskvärd. Hur man skapar en skola för alla har jag dock inget direkt bra svar på. Inte mer än att det kräver engagerade lärare och kommer krävas resurser. Att försöka skrämma stökiga elever till lydnad genom att införa betyg tidigare är dock ingen lösning på problemet.

volleyfantasten: Finns mycket som behöver förbättras. Men att sätta press och sparka på dem eleverna som redan ligger kommer inte förbättra skolan. Vidare behöver lärarutbildningen få befogenheten att kunna råda icke lämpliga studenter att hoppa av utbildningen. Redan verksamma lärare behöver även inse att skolelever i dagens samhälle inte är som skolelever för 20-30 år sedan. Många lärare har redan gjort det. Men många som även inte har det. 

Men det absolut viktigaste är att skapa en skola för alla. Dagens skola är endast för studiemotiverade och disciplinerade elever. Den högljudda, stökiga, kreativa entreprenören är inte önskvärd. Hur man skapar en skola för alla har jag dock inget direkt bra svar på. Inte mer än att det kräver engagerade lärare och kommer krävas resurser. Att försöka skrämma stökiga elever till lydnad genom att införa betyg tidigare är dock ingen lösning på problemet.
Man sparkar inte på dem, man respekterar dem genom att ställa krav.

Möjligtvis måste svenska barn bli mindre bortskämda än vad de är idag. Det är helt sjukt egentligen, sjuåringar får egna iPads för 5-6k, och så gnäller de att matten är tråkig.

Bortskämdhet och oansvariga föräldrar är vad som särskiljer Sverige från andra jämförbara länder.

rbb:
Man sparkar inte på dem, man respekterar dem genom att ställa krav.

Möjligtvis måste svenska barn bli mindre bortskämda än vad de är idag. Det är helt sjukt egentligen, sjuåringar får egna iPads för 5-6k, och så gnäller de att matten är tråkig.

Bortskämdhet och oansvariga föräldrar är vad som särskiljer Sverige från andra jämförbara länder.
Är nyfiken på varifrån du fått all denna information? Glad

volleyfantasten:
Är nyfiken på varifrån du fått all denna information? Glad
Det är bara att kolla hur det ser ut i samhället. Barnen växer i princip upp på dagis idag, och sedan får de dyra prylar för att föräldrarna vill döva sina egna samveten. Dyra prylar som köps för pengar som föräldrarna har råd med eftersom de prioriterar en hög matriell levnadsstandard framför tid med sina egna barn.

rbb:
Det är bara att kolla hur det ser ut i samhället. Barnen växer i princip upp på dagis idag, och sedan får de dyra prylar för att föräldrarna vill döva sina egna samveten. Dyra prylar som köps för pengar som föräldrarna har råd med eftersom de prioriterar en hög matriell levnadsstandard framför tid med sina egna barn.
Antar att du inte är verksam inom skolan? Det är ofta enkelt att tycka och tänka mycket om skolan om man inte är involverad inom skolan. Till exempel om man skulle fråga valfri 65+ person skulle dem troligen svara att det är dagens "ungar" det är fel på. Att dem helt saknar respekt osv. Att allting var bättre förr är med ett vanligt argument. Samhället utvecklas hela tiden och dagens ungdom är varken dummare eller smartare än tidigare generationer. Däremot är dagens ungdomar mycket mer världsvana tack vare att all informations sprids snabbt via sociala medier osv. 

Men för att svara på din åsikt. Du är medveten om att dem eleverna du kallar bortskämda är dem eleverna som klarar dagens skola bäst? Dem elever som kommer ifrån familjer som har råd att köpa ipads för 5-6 tusen åt dem är också dem som får mest stöd hemifrån. Det är dem elever som har det svårt hemma som ofta hamnar i kläm i dagens skola. Dem är precis lika begåvade och duktiga som alla andra elever. Men ofta får dem inte det stöd och resurser dem behöver. För att det stödet och dem resurserna inte finns. Är det då rätt att ställa ännu fler krav på dessa elever? Respekteras dem av det?

volleyfantasten:
Antar att du inte är verksam inom skolan? Det är ofta enkelt att tycka och tänka mycket om skolan om man inte är involverad inom skolan. Till exempel om man skulle fråga valfri 65+ person skulle dem troligen svara att det är dagens "ungar" det är fel på. Att dem helt saknar respekt osv. Att allting var bättre förr är med ett vanligt argument. Samhället utvecklas hela tiden och dagens ungdom är varken dummare eller smartare än tidigare generationer. Däremot är dagens ungdomar mycket mer världsvana tack vare att all informations sprids snabbt via sociala medier osv. 

Men för att svara på din åsikt. Du är medveten om att dem eleverna du kallar bortskämda är dem eleverna som klarar dagens skola bäst? Dem elever som kommer ifrån familjer som har råd att köpa ipads för 5-6 tusen åt dem är också dem som får mest stöd hemifrån. Det är dem elever som har det svårt hemma som ofta hamnar i kläm i dagens skola. Dem är precis lika begåvade och duktiga som alla andra elever. Men ofta får dem inte det stöd och resurser dem behöver. För att det stödet och dem resurserna inte finns. Är det då rätt att ställa ännu fler krav på dessa elever? Respekteras dem av det?
Så där har det ju dock alltid varit. De som har problem hemma gör sämre ifrån sig i plugget. Intet nytt där.

Och nej, alla är inte lika duktiga och begåvade. Alla är inte likadana.

Och det är inga orimliga krav som ställs. Vad är enligt dig anledningen att just Sveriges skola går så dåligt om man jämför med andra i-länder?

rbb:
Så där har det ju dock alltid varit. De som har problem hemma gör sämre ifrån sig i plugget. Intet nytt där.

Och nej, alla är inte lika duktiga och begåvade. Alla är inte likadana.

Och det är inga orimliga krav som ställs. Vad är enligt dig anledningen att just Sveriges skola går så dåligt om man jämför med andra i-länder?
Det är mycket möjligt att det alltid varit så. Men för 30 år sedan kunde elever som inte var teoretiskt lagda och inte "passade" in i skolans verksamhet få ett arbete. Det är betydligt svårare i dagens samhälle

Alla är precis lika duktiga och begåvade. Men inte just på exakt samma saker. Bara för en elev inte klarar skolan innebär inte det att eleven är värdelös på allt. Hade en gästföreläsare på högskolan i våras. Gästföreläsaren pratade om sin nya bok som hade en hel del med skolan att göra. Bland annat berättade hon att hennes bror inte hade klarat gymnasiet. Idag skriver hennes bror artiklar för en känd kvällstidning. För den som inte vet kräver ett sådant jobb egentligen högskoleutbildning i dagens samhälle. 

Ska jag vara ärlig är jag inte speciellt insatt i andra länders skolgång. Det är ganska ointressant enligt mig. Att hela tiden jämföra sig med andra kommer inte hjälpa svenska skolan. Alla länder är uppbyggda på olika sätt och då är inte ett skolsystem vattentätt att fungera överallt. Det jag vet om andra länders skolgång är att till exempel Finland och Japan ligger högt resultatmässigt i dem flesta undersökningar. Men samtidigt har dem hög självmordsstatistik jämfört med Sverige. Är det en sådan skola Sverige strävar efter? En skola som rensar bort dem som inte orkar eller inte passar in. En skola som strävar efter elitism och sedan struntar i allt utöver eliten. En sådan skola vill jag inte sträva efter och ännu mindre arbeta inom.