Aviseringar
Rensa alla

Food Not Bombs


Ämnesstartare

Food not Bombs är ett löst nätverk av grupper som serverar vegetarisk och vegansk mat till folk. Det ideologiska ställningstagandet är att stater och företag gör prioriteringar som tillåter svält och hunger att existera mitt i en rik värld där alla kan bli mätta - om bara intresset fanns.

Maten fås vanligen dels av de företag som stödjer rörelsen och ger överbliven mat till dem, och dels (främst i t.ex. USA) via dumpster diving.

Maten delas generellt ut till vem som helst som vill ha, det är alltså inte riktade aktioner mot t.ex. hemlösa eller fattiga utan i stor utsträckning en politisk manifestation som ska beröra alla. Ofta delas även flyers eller dylikt med det politiska budskapet och information om rörelsen.

Food not Bombs är väldigt löst strukturerat, och förutom dessa grundprinciper så har många grupper egna andra engagemang, t.ex. i arbete mot hemlöshet och, i andra länder (återigen främst USA), anti-krigsarbete.

Söt video för FnB
Hemsida

Vad tycker ni om rörelsen? Är det ett bra eller dåligt initiativ? Vad tror ni om själva grejen med väldigt löst strukturerade nätverk som detta? Osv... Låt diskussionerna flöda!

Image


   
Citera
Ämnesstartare

Alltid skoj med god och gratis mat liksom. Politiskt tror jag väl att de har sin roll, men det är lite väl mycket hippieflumtrams inblandat i just Food not Bombs. Vissa av de här "gatuköksgrupperna" är ju dock asbra. De delar ut mat till politiska aktivister under stora aktioner och deltar även själva i aktioner och protester. De har oftast vettigare klassanalys och delar inte ut käk till snutar och andra klassförrädare.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Vad tycker ni om rörelsen? Är det ett bra eller dåligt initiativ?

Nu har jag inte insatt i det hela mer än vad som står i ditt inlägg, och jag har inte heller läst/sett det som finns på de sidor du länkar till, och spontant av det tycker jag att det låter positivt.

Är det dock som Motborgare skriver att de öppet diskriminerar så kan man ju ställa sig lite tveksam till det. Jag anser dock att alla ska ha full rätt att diskriminera i samhället så det är inte det i sig jag motsätter mig utan snarare ställer mig frågande om det är så positivt för själva organisationen.

Jag tror också att det kan vara lite farligt om det är så att de plockar mat ur soptunnor, visst den mesta maten är säkert alldeles utmärkt, men risken finns alltid att det kommer med något som är rent skadligt och att då bjuda på det innebär ju en risk för de som blir bjudna som dessa kanske inte heller är medvetna om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Är det dock som Motborgare skriver att de öppet diskriminerar så kan man ju ställa sig lite tveksam till det. Jag anser dock att alla ska ha full rätt att diskriminera i samhället så det är inte det i sig jag motsätter mig utan snarare ställer mig frågande om det är så positivt för själva organisationen.

Inte Food not Bombs, men andra liknande organisationer. Inte koll på dessas namn dock, men de dyker upp ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

De delar ut mat till politiska aktivister under stora aktioner och deltar även själva i aktioner och protester. De har oftast vettigare klassanalys och delar inte ut käk till snutar och andra klassförrädare.

Att man delar ut till alla behöver inte betyda att man saknar klassanalys. Dessutom är ju poliser en väldigt svår grupp egentligen, då de privat ofta kan tillhöra arbetarklassen eller lägre medelklassen rent socioekonomiskt, och ha mycket att vinna på ett systemskifte, men de i sin yrkesroll i första hand ska försvara staten och kapitalet. Oavsett så finns det väl inget hinder för att opinionsbildande arbete, som detta till stor del är, även kan påverka poliser?
Däremot tror jag du får svårt att hitta en FnB-grupp som delar ut till poliser när de håller på att misshandla demonstranter och dylikt.

Gentlemannen:

Är det dock som Motborgare skriver att de öppet diskriminerar

Wait, whut? Öppet diskriminerar? Jag trodde du var av åsikten att privata organisationer själva fick välja vilka de ville beblanda sig med.

Gentlemannen:

Jag tror också att det kan vara lite farligt om det är så att de plockar mat ur soptunnor, visst den mesta maten är säkert alldeles utmärkt

Jag känner faktiskt flera som lever mer eller mindre helt på sådan mat, och jag vet inte en enda som blivit sjuk av det någonsin. Att gå till en vanlig krog inne i stan är nog bra mycket värre.
För att inte tala om donken. Dock tror jag kombinationen FnB/Dumpster Diving är mer vanlig i t.ex. USA där öht dumpster diving är lättare och effektivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Att man delar ut till alla behöver inte betyda att man saknar klassanalys.

Det betyder att man samarbetar med borgarklassen och deras lakejer. Det tycker i alla fall jag är att sakna klassanalys.

Stringburka:

Dessutom är ju poliser en väldigt svår grupp egentligen, då de privat ofta kan tillhöra arbetarklassen eller lägre medelklassen rent socioekonomiskt, och ha mycket att vinna på ett systemskifte, men de i sin yrkesroll i första hand ska försvara staten och kapitalet.

Repressiva yrken existerar för att skydda borgarna. De har själva valt att ställa sig på en annan klass sida och har därför förrått våran. Det är så mycket klassförräderi det kan bli och de ska behandlas därefter.

Stringburka:

Oavsett så finns det väl inget hinder för att opinionsbildande arbete, som detta till stor del är, även kan påverka poliser?

Jag tycker poliser kan dra åt helvete hela högen. De och andra klassförrädare ska frysas ut på alla nivåer. Vill de så gärna vara polare med borgarna så ska de inte släppas in i vår klass. Jag tänker inte visa solidaritet med någon som spottar min klass rakt i ansiktet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

De har själva valt att ställa sig på en annan klass sida och har därför förrått våran.

För vilket yrke man har beror helt och hållet på vad man har lust att göra, och alla som börjar studera till polis är helt medvetna om vad det går ut på [rolleyes]. Och ingen kan ändras och inse mer utan att för den sakens skull vilja gå arbetslös [rolleyes].

Motborgare:

Jag tänker inte visa solidaritet med någon som spottar min klass rakt i ansiktet.

Vilka andra är det som gör det då? Alla som röstade blåare än V förra valet? Eller kanske alla som röstade förra valet och förrådde den utomparlamentariska klasskampen? Alla som fått hjälp av en myndighet?
Ska man utesluta alla som hamnat i borgarnas klor så blir det inte många kvar.
Eller du kanske tror helt och fullt på en fri vilja och att man inte kan påverkas i sina val? [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

För vilket yrke man har beror helt och hållet på vad man har lust att göra, och alla som börjar studera till polis är helt medvetna om vad det går ut på [rolleyes]. Och ingen kan ändras och inse mer utan att för den sakens skull vilja gå arbetslös [rolleyes].

Hellre arbetslös än klassförrädare.

Man har gjort ett aktivt val och det valet är att utöva makt. Finns väl ingen som tror snuten inte gör det? Att samarbeta med dem är ju att ge dem legitimitet, blir de utfrusna och isolerade kommer de börja undra varför, och kanske fatta vad fan de håller på med. Skulle de säga upp sig blir de ju inte direkt lämnade helt ensamma, det finns ju folk som hade hjälpt dem. Om de ansluter sig till ett SAC-fack t.ex. eller kontaktar andra inom sin klass. Jag hade definitivt kunnat tänka mig att hjälpa en ex-snut på återställning om denne haft ryggrad nog att hoppa av.

Stringburka:

Vilka andra är det som gör det då? Alla som röstade blåare än V förra valet? Eller kanske alla som röstade förra valet och förrådde den utomparlamentariska klasskampen? Alla som fått hjälp av en myndighet?

Stringburka:

Ska man utesluta alla som hamnat i borgarnas klor så blir det inte många kvar.
Eller du kanske tror helt och fullt på en fri vilja och att man inte kan påverkas i sina val? [tired]

Var inte löjlig, klart man kan påverkas i sina val. Men man ska också inse att val har konsekvenser och att folk inte tycker det är så jävla fett att nån röstar på SD eller andra partier som sparkar på vår klass. Jag skulle inte kunna tänka mig att umgås med nazister t.ex., oavsett vad som gjort dem till idioter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Hellre arbetslös än klassförrädare.

Visst, det är väl bra att du tänker så, men alla är inte lika naiva. När man står mellan valet att låta sina barn mer eller mindre svälta (säger du upp dig själv är det svårt att få bidrag och dylikt) och att fortsätta med ett jobb man egentligen motsätter sig, då är man nog inte lika villig att yttra de orden.

Motborgare:

Man har gjort ett aktivt val och det valet är att utöva makt.

Det valet gör många redan när de är barn, och fortsätter att triggas till det när de väl fyllt vuxna.

Motborgare:

Jag skulle inte kunna tänka mig att umgås med nazister t.ex., oavsett vad som gjort dem till idioter.

Det är ingen som tvingar dig att umgås med nazister heller - men då dömer du dem på åsikt snarare än anställning. Bara för att du är ganska fristående från resten av samhället (du är ung, vad jag vet relativt frisk, har inte familj och dylikt) betyder inte det att alla har den friheten.

Och ärligt talat - om någon röstar på SD så tar jag hellre snacket än att utfrysa denne, åtminstone till en början.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Wait, whut? Öppet diskriminerar? Jag trodde du var av åsikten att privata organisationer själva fick välja vilka de ville beblanda sig med.

Som jag skrev:

Gentlemannen:

Jag anser dock att alla ska ha full rätt att diskriminera i samhället så det är inte det i sig jag motsätter mig utan snarare ställer mig frågande om det är så positivt för själva organisationen.

Dvs jag är inte emot diskriminering, tvärt om anser jag att alla ska vara fria att diskriminera. Vad jag menade var att jag var tveksam till om det gynnade föreningen/organisationen. Med tanke på hur "fult" och "fel" det ses i dagens samhälle med diskriminering så är risken stor att detta ger företaget en massa badwill och missade möjligheter att få tex sponsring av mat.

Stringburka:

Jag känner faktiskt flera som lever mer eller mindre helt på sådan mat, och jag vet inte en enda som blivit sjuk av det någonsin. Att gå till en vanlig krog inne i stan är nog bra mycket värre.

Som jag skrev, den mesta sådan mat är säkerligen utmärkt. Problemet är väl om någon skulle bli väldigt dålig, hur media skulle blåsa upp det, eventuella stämningar osv. Men om de är väldigt tydliga med att informera om vad maten kommer från och vilka eventuella risker det finns så ser jag inget problem med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

att detta ger företaget

Inga företag här [no-no]

Gentlemannen:

och missade möjligheter att få tex sponsring av mat.

Det tror jag är en ganska liten risk. Min erfarenhet är att det mest är mindre företag som ger mat, typ "turkaffärer" och sådant. De flesta större kedjor har policys om att aldrig ge bort någon överbliven mat utan slänga den istället. Vilket ju är lite sjukt.

Gentlemannen:

Problemet är väl om någon skulle bli väldigt dålig, hur media skulle blåsa upp det, eventuella stämningar osv.

Jo, det klart.


   
SvaraCitera

Så som jag lever det med studiemedel skulle gratis mat passa fint 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera