Aviseringar
Rensa alla

Formatera om datorn(windows vista 32bit)


Ämnesstartare

har råkat på drygt virus (avmirror) som tagit över min dator och då jag inte har något viktigt på den kan jag lika gärna omformatera den.

problemen är bara
1. jag har ingen aning om hur man gör.
2. det är en skoldator så jag vet inget om programnycklar/cd/allt möjligt sånt.

behöver man det sistnämnda och behöver jag veta något innan jag gör det.

tacksam för svar från ickealltförjobbigajustfuckinggoogleitmänniskor.


   
Citera
Åtta

Jag vet inte hur det är i Vista, men om jag inte missminner mig helt så är hårdvarustödet katastrofalt dåligt om du inte manuellt installerar drivrutiner - så se till att ha dem till hands på ett USB-minne eller något, innan du formaterar om.

kosjka:

2. det är en skoldator så jag vet inget om programnycklar/cd/allt möjligt sånt.

Du måste ha en installations-CD och en programnyckel. Jag är osäker på hur de hanterar ominstallationer i Vista (har själv aldrig kört det), men med lite otur så blir din produktnyckel ogiltig för att den tror att du installerar det på en ny dator. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Produktnyckeln till Windows brukar sitta klistrad under datorn om den är levererad med operativsystemet som finns inlagt på datorn vid leverans, kolla om det finns en lapp under datorn som det står XP eller Vista på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

ag vet inte hur det är i Vista, men om jag inte missminner mig helt så är hårdvarustödet katastrofalt dåligt om du inte manuellt installerar drivrutiner

skrev fel, det är windows sju jag har.

Åtta:

Du måste ha en installations-CD

har en netbook så jag har ingen cdläsare.
[sad]


   
SvaraCitera
Åtta

kosjka:

har en netbook så jag har ingen cdläsare.

Det kan finnas en återställningspartition. Då är det någon knapp du ska trycka under uppstart för att kunna återställa din dator till fabriksläge.


   
SvaraCitera