Aviseringar
Rensa alla

Forskare: All olja kan inte användas


Ämnesstartare

Razor: JA, därför att:

Men det kommer inte att hända pga money money money, must be funny, in a rich mans world...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag är rätt säker på att du inte förstår hela sanningen så lite ödmjukhet skulle inte skada.

Jag har tänkt till. han har inte. Såna uttalanden bör sägas emot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: Jag har tänkt till. han har inte. Såna uttalanden bör sägas emot.

Jag tycker att du istället bör fråga honom vad han menar istället för att anta för mycket. Jag håller för övrigt med honom. Fundera som sagt över varför klimatförhandlingarna går så trögt mellan länderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Ja, men det hindrar de inte från att vilja tjäna mer pengar och fortsätta använda fossilbränslen.

Vem ska bestämma att det ska bli kostsamt? Jo de länder som behöver övertygas.

Om i-länder skulle förändra sitt konsumtionsmönster skulle efterfrågan ändras och de tvingas ändra sin produktion.

Finns väldigt många institutioner som kan påverka: Eu, regeringar, företag, organisationer,  osv. Ju fler som agerar desto bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Jag tycker att du istället bör fråga honom vad han menar istället för att anta för mycket. Jag håller för övrigt med honom. Fundera som sagt över varför klimatförhandlingarna går så trögt mellan länderna.

Det finns flera historiska exempel på hur man har kunnat förändra energiintensitet, konsumtion, sammanlagda utsläpp, energistruktur osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att vi borde börja anpasa oss för en värld utan fossila bränslen


   
SvaraCitera
Kudhos

dinkompis:

ett bra exempel på vad folk utan någon som helst koll säger.

Att upplysa befolkningen om detta ämne vore rätt bra så vi slapp den härpessimistiskka atityden som grundar sig i okunskap

Folket ÄR upplyst. Man känner till riskerna och problemen. Men de som har makt och resurser som är värdefulla tenderar att bry sig om vad de kan uppnå på kort tid inom sin livstid. Få som bryr sig om omvärlden när man är rik nog att kunna skydda sig från att se de problem som skapas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Folket ÄR upplyst. Man känner till riskerna och problemen. Men de som har makt och resurser som är värdefulla tenderar att bry sig om vad de kan uppnå på kort tid inom sin livstid. Få som bryr sig om omvärlden när man är rik nog att kunna skydda sig från att se de problem som skapas. 

det finns massvis med folk som kämpar för en hållbar miljö. ju fler desto bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: Finns väldigt många institutioner som kan påverka: Eu, regeringar, företag, organisationer, osv. Ju fler som agerar desto bättre.

Aha, nu förstår jag. Du menar att man på gräsrotsnivå ska förändra. Jag tror tyvärr att tiden är knapp för en sådan strategi. Det är de styrande människorna som har mycket makt som kan göra något handlingskraftigt under en snar framtid som måste agera innan det blir kritiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Du menar att man på gräsrotsnivå ska förändra.

Nej, läs om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: Nej, läs om.

Vilka är det som ska påverka politikerna? Företag är inriktade på att tjäna pengar, och de kommer bara förlora en mängd pengar på att sluta använda fossila bränslen. EU, regeringar o.s.v. behöver först och främst tänka på sin egen ekonomi och den vilar bl a på användning av fossila bränslen. Så jag frågar igen, vem ska vara den som övertalar de styrande politikerna i alla länder att sluta använda fossila bränslen när det samtidigt innebär en rejäl ekonomisk förlust?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JA
Oljan är begränsad samt så skulle det innebära mindre risker för Arktis klimat, koldioxid utsläppen skulle troligtvis minska och vi skulle få en bättre planet. 
Iaf om man börjar använda el eller biogas istället. Naturgas släpper ju ut så mycket butan eller vad det nu är de ger ifrån sig som skadar ozon lagret.
Dock så har jag svårt att tänka mig att länder är villiga att samarbeta. Många länder skiter i vad miljö ens står för. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw: Dock så har jag svårt att tänka mig att länder är villiga att samarbeta. Många länder skiter i vad miljö ens står för.

Det är egentligen det här frågan handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Det är egentligen det här frågan handlar om.

Jaha.... Rullar ögonen
Då blir det ett stort nej..


   
SvaraCitera

Problemet är ju så att i den globala ekonomin så fungerar det inte riktigt att bry sig om miljön, om inte alla någorlunda rika länder är med på det. Annars kommer något land som inte bryr sig ett piss om miljö eller mänskliga rättigheter konkurrera ut de övriga (läs: Kina). Enda sättet att lösa det i praktiken som jag kan komma på är ordentliga sanktioner, men det är börjar bli för sent för det nu.

Att få afrikanska länder att inte utnyttja sina naturresurser vore nog ännu svårare (om man nu inte skulle återuppta kolonialismen) då många regeringar där präglas av korruption och kineserna skulle inte dra sig för att exploatera deras resurser.


   
SvaraCitera