Aviseringar
Rensa alla

Forskare Kräver: Förbjud Rökning.


Ämnesstartare

Idag står det i Aftonbladet om en norsk forskare som vill att rökning av tobak skall förbjudas.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6446006.ab

Frågan är om det är rätt lösning?

Tobak är idag ett av de största hälsoproblemen men har stadigt minskat.
Så skulle ett förbud göra det bättre?

Det tror inte jag dock. Tror information är kraftfullare än förbud.
Förbud ger bara mer makt åt de personerna som är villiga att fylla behovet.

Sedan är ju min allmänna ställning till ens egna rätt till sin kropp och sinne. Man får helt enkelt ansvara för sig själv.

Vad tycker du?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag är absolut emot ett förbud. Det ska inte vara olagligt att göra något som är skadligt för en själv.

Värt att notera att jag inte är rökare och inte har några planer på att börja röka. Håller fullt med i det du skriver:

FreeWay89:

Sedan är ju min allmänna ställning till ens egna rätt till sin kropp och sinne. Man får helt enkelt ansvara för sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Frågan är om det är rätt lösning?

Njae, det kommer trigga en del ungdomar att göra det bara för att det är olagligt.. Haha.. Men man kan ju alltid göra det svårare och dyrare att röka :3.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Det ska inte vara olagligt att göra något som är skadligt för en själv.

Fast det är ju skadligt för andra också, passiv rökning.
Är inte för ett förbud, men tycker att vissa människor tar ganska dålig hänsyn till folk som inte röker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Det ska inte vara olagligt att göra något som är skadligt för en själv.

Jag håller med om att ett förbud inte är rätta lösningen, men rökning skadar ju faktiskt inte bara en själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättelöjligt. Visst är det bra om folk slutar röka (röker själv ibland), men då är det väl bästa att man hjälper dom istället för att förbjuda dom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ska man göra saker olagligt om det bara skadar dig själv. Känns verkligen onödigt


   
SvaraCitera

Spontan reaktion:
Ha i er vad ni vill, men tvinga inte i mig alla substanser ni vill leka med. (Menar; skippa att greja me't på offentlig plats. Hålla sig borta från folk, etc.) Om någon vill sitta hemma i sin lägenhet och kedjeröka dygnet runt, varför inte, men i det offentliga rummet, nej tack.

MVH


   
SvaraCitera

hur visste jag att det skulle finnas en länk till aftonbladet i denna tråden när jag såg rubriken?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast det är ju skadligt för andra också, passiv rökning.

Handlar det om omyndiga personer som inte har något att säga till om, tex rökarens barn när de är små, så är det frågan om det inte bör likställas med misshandel och vara straffbart.

Handlar om det om vuxna personer så ser jag inget problem då det faktiskt är helt upp till dig om du då vill umgås med personen i fråga när den röker eller ej. Själv umgås jag normalt aldrig med rökare när de röker (och sällan direkt efter heller) då jag verkligen har svårt för stanken från det hela.

Tant Brun:

men rökning skadar ju faktiskt inte bara en själv.

Se ovan.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Handlar om det om vuxna personer så ser jag inget problem då det faktiskt är helt upp till dig om du då vill umgås med personen

Nej, står man & väntar på bussen etc så kan man inte välja det.
Samt om man bor i flerfamiljshus,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Handlar om det om vuxna personer så ser jag inget problem då det faktiskt är helt upp till dig om du då vill umgås med personen i fråga när den röker eller ej.

Nu syftade jag på offentlig rökning. Hur kul är det att vänta på bussen när någon står jämte en med cancerpinnen i högsta hugg och gör allt för att lukta vedervärdigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej, står man & väntar på bussen etc så kan man inte välja det.Samt om man bor i flerfamiljshus,

Sluta stjäl ord innan man hinner skriva dem[no-no]


   
SvaraCitera

Tant Brun:

Sluta stjäl ord innan man hinner skriva dem[no-no]

[wink]


   
SvaraCitera

Låter bra.


   
SvaraCitera