Aviseringar
Rensa alla

Fosterfamilj eller ungdomshem?


Ämnesstartare

Hej!

Jag är en tjej på 17 år, som har lämnat sin familj, p.g.a. av hot och våld. Just nu bor jag på ett akuthem, men kan tänka mig att jag väldigt snart kommer att bli omplacerad.

Vet inte riktigt om jag vill hamna i en fosterfamilj eller på ett ungdomshem. (Jag gör inget utav dessa sakerna: Röker, knarkar, dricker eller festar...)

Jag är en skötsam tjej, som satsar på skolan men som inte kan bo kvar hemma längre... Därför blir det antagligen ungdomsboende eller fosterfamilj. Vad tycker ni, av egna erfarenheter, är det bästa alternativet? För- och nackdelar? Kommer förmodligen att flytta ifrån min stad också.

De har sagt att jag kan påverka lite med valet av vilken sorts familj eller vart någonstans, men bara liksom om det finns möjligheter. Alltså att jag har rätt att säga vad jag tycker...

Vad har ni för erfarenheter av fosterfamiljer? Snälla hjälp är så förvirrad :S :/ 🙁

vänligen s


   
Citera

sarar:

Hej!Jag är en tjej på 17 år, som har lämnat sin familj, p.g.a. av hot och våld. Just nu bor jag på ett akuthem, men kan tänka mig att jag väldigt snart kommer att bli omplacerad. Vet inte riktigt om jag vill hamna i en fosterfamilj eller på ett ungdomshem. (Jag gör inget utav dessa sakerna: Röker, knarkar, dricker eller festar...)Jag är en skötsam tjej, som satsar på skolan men som inte kan bo kvar hemma längre... Därför blir det antagligen ungdomsboende eller fosterfamilj. Vad tycker ni, av egna erfarenheter, är det bästa alternativet? För- och nackdelar? Kommer förmodligen att flytta ifrån min stad också. De har sagt att jag kan påverka lite med valet av vilken sorts familj eller vart någonstans, men bara liksom om det finns möjligheter. Alltså att jag har rätt att säga vad jag tycker... Vad har ni för erfarenheter av fosterfamiljer? Snälla hjälp är så förvirrad :S :/ :(vänligen s

eftersom du är såpass gammal är det inte alls otroligt att du kan få bidrag till egen lägenhet, då det känns lite halvknäppt att placera en soon-to-be-vuxen i en ny familj som denne ändå ska flytta ifrån inom sådär 1-2 år.
Beror på helt vilken stad du bor i och hur de bedömer dig som person, men jag fick flytta som 17-åring på helt knäppa grunder, haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

eftersom du är såpass gammal är det inte alls otroligt att du kan få bidrag till egen lägenhet, då det känns lite halvknäppt att placera en soon-to-be-vuxen i en ny familj som denne ändå ska flytta ifrån inom sådär 1-2 år.Beror på helt vilken stad du bor i och hur de bedömer dig som person, men jag fick flytta som 17-åring på helt knäppa grunder, haha.

aaa men jag vill inte skaffa egen lägenhet, då jag inte har någon alls, varken min familj elr mitt ex...kommer vara väldigt ensam om du förstår vad jag menar. Vet att jag kommer klara den ekonomiska biten och all det dära men jag kommer inte att ha någon som finns för mig, någon som jag kan lita på. Vad ska jag göra helt ensam i en etta, varje dag? Med tanke på att jag går igenom en sorg, då jag har förlorat min närmaste p.g.a. av allt som har hänt....


   
SvaraCitera

sarar:

aaa men jag vill inte skaffa egen lägenhet, då jag inte har någon alls, varken min familj elr mitt ex...kommer vara väldigt ensam om du förstår vad jag menar. Vet att jag kommer klara den ekonomiska biten och all det dära men jag kommer inte att ha någon som finns för mig, någon som jag kan lita på. Vad ska jag göra helt ensam i en etta, varje dag? Med tanke på att jag går igenom en sorg, då jag har förlorat min närmaste p.g.a. av allt som har hänt....

du går väl i skolan? Du får en kontaktperson av soc. Och du bör ju träffa en kurator eler liknande för att få hjälpmed sorgehantering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

du går väl i skolan? Du får en kontaktperson av soc. Och du bör ju träffa en kurator eler liknande för att få hjälpmed sorgehantering.

Jaa, det gör jag, ska börja gå på bup... men har du placerats i fosterfamilj någon gång eller ungdomshem?


   
SvaraCitera

sarar:

Jaa, det gör jag, ska börja gå på bup... men har du placerats i fosterfamilj någon gång eller ungdomshem?

nej, hade stödfamilj en period när jag var typ 8-12
var väldigt psykiskt krävande, familjen jag var hos använde mig i början som typ fredsmäklarepga deras barn bråkade jämt när jag inte var där + såg mig som 1 vettigt sätt att få pengar utan så mkt ansträngning. tyckte det sög.


   
SvaraCitera

och ja, mina enda erfarenheter av ungdomshem är att min bästa väns fosterbarn som mådde för dåligt för dem atthantera rymde från ett och tog sitt livi skogen.


   
SvaraCitera
Paseo

Jag känner många fosterfamiljer. Dessa är inga bra människor. Jag känner 1 man som är supertrevlig och kul som vill börja ta emot fosterbarn pga ren snällhet. Men jag känner typ hundra andra som är helt wacko. Tror det är vanligt att man fjäskar för att få ta emot fosterbarn för pengarnas skull och sen skiter man i hur barnen behandlas. Ja, iaf med tanke på vad jag vet.

Ungdomshem tycker jag vore en bättre plats. Där kan du säkert få många vänner också.


   
SvaraCitera

sarar:

Vad har ni för erfarenheter av fosterfamiljer? Snälla hjälp är så förvirrad :S :/ 🙁

Jag har bara bott i fosterfamilj en gång i några veckors tid. Det var inte dåligt, det fanns barn att leka med och de vuxna var inte elaka på nåt sätt. Men det var ju inte som att man kände sig förstådd heller.

Sen hade jag en annan slags fosterfamilj vissa helger under en längre tid. Det var helt okej, men inte "hemma".

Min syster har varit hos en annan fosterfamilj och det var väldigt bra tyckte hon.

Jag bara gissar men jag skulle tro att de flesta fosterfamiljer är okej, ganska många är bra och sen vissa är dåliga. Utifrån ens behov.

Vet inte mycket om ungdomshem men jag skulle tro att många där kommer ha värre problem än dig, ex. med droger och kriminalitet. Ungdomshem är ju också en vårdform under en statlig myndighet, inte en familj. Tror inte det passar dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cassie:

Jag har bara bott i fosterfamilj en gång i några veckors tid. Det var inte dåligt, det fanns barn att leka med och de vuxna var inte elaka på nåt sätt. Men det var ju inte som att man kände sig förstådd heller. Sen hade jag en annan slags fosterfamilj vissa helger under en längre tid. Det var helt okej, men inte "hemma". Min syster har varit hos en annan fosterfamilj och det var väldigt bra tyckte hon.Jag bara gissar men jag skulle tro att de flesta fosterfamiljer är okej, ganska många är bra och sen vissa är dåliga. Utifrån ens behov. Vet inte mycket om ungdomshem men jag skulle tro att många där kommer ha värre problem än dig, ex. med droger och kriminalitet. Ungdomshem är ju också en vårdform under en statlig myndighet, inte en familj. Tror inte det passar dig?

Vart brukar dessa fosterfamiljer befinna sig, har hört att oftast är d ute på landet :S


   
SvaraCitera

sarar:

Vart brukar dessa fosterfamiljer befinna sig, har hört att oftast är d ute på landet :S

Oftast ja. Men man vet ju aldrig.

Ungdomshemmen är hemska och oftast låsta, oavsett om man begått brott eller inte.

Men du lär väl inte få välja?

Har bara bott i en familj men det var rätt kasst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Oftast ja. Men man vet ju aldrig. Ungdomshemmen är hemska och oftast låsta, oavsett om man begått brott eller inte. Men du lär väl inte få välja?Har bara bott i en familj men det var rätt kasst.

Ja men alltså jag kommer få säga vad jag tycker och förhoppningsvis kunna påverka lite :/


   
SvaraCitera