Aviseringar
Rensa alla

Fosterfamilj, hur funkar det?


Ämnesstartare

undrar av olika anledningar hur det går till när man blir placeerad i fosterfamilj.

*Får jag något val? eller placerar dom bara ut mig till första bästa familj?

*Ifall jag vewt en familj som är villig och ta hand om mig kan jag föreslå den familjen och eventuellt få bo där sen?

*kan en familj som jag pratat med säga aatt dom vill ta hand om mig och få det?

*och vad krävs egentligen för att jag ska bli placerad? hur illa måste det vara?


   
Citera
Ämnesstartare

ännu en som är trött på sina föräldrar? 😉


   
SvaraCitera

fråga soc


   
SvaraCitera

[tired]

HelylleHerman:

ännu en som är trött på sina föräldrar? 😉

haha[bigsmile]

sexchoklad:

placerar dom bara ut mig till första bästa familj

beror väl på situationen,
ibland & ibland inte

sexchoklad:

vewt

?

sexchoklad:

*Ifall jag vewt en familj som är villig och ta hand om mig kan jag föreslå den familjen och eventuellt få bo där sen?

Vad är din anledning? att va ewmo?

sexchoklad:

*kan en familj som jag pratat med säga aatt dom vill ta hand om mig och få det?

nej, vem som helst kan ju inte få ta hand om dig[confused] kanske om det är en släkting.
du får väl fråga soc -.-?????????????

sexchoklad:

*och vad krävs egentligen för att jag ska bli placerad? hur illa måste det vara?

Det beror på hur illa DU mår


   
SvaraCitera

"Jag som trodde att han bara snackade på löjlig halvamerikanska men egentligen pratade han bara långsamt eftersom han stammade."


   
SvaraCitera

sexchoklad:

*Får jag något val? eller placerar dom bara ut mig till första bästa familj?

de brukar placera ut bara, man går inte runt o välja.

sexchoklad:

*Ifall jag vewt en familj som är villig och ta hand om mig kan jag föreslå den familjen och eventuellt få bo där sen?

det beror på hur socialen reagerar på det, oftast nej.

sexchoklad:

*kan en familj som jag pratat med säga aatt dom vill ta hand om mig och få det?

ifall de jobbar hos socialen eller som familjehem, fosterhem ja, annars beror det på.

sexchoklad:

*och vad krävs egentligen för att jag ska bli placerad? hur illa måste det vara?

mm det beror på, misshandel, sjuka föräldrar som du måste ta hand om (ifall du är under 18) eller om du blir illa behandlad annars beror det på hur socialkärringarna ser det som.


   
SvaraCitera

Man är ett foster som ingen vill ha och dom som vill ha detta foster tar det tills sig och tar hand om det.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

och dom som vill ha detta foster

Eller pengarna.


   
SvaraCitera

jag är fosterhemsplacerad. men tycker du ställer svåra frågor :S.

hur gammal är du btw?


   
SvaraCitera

Mudaaaa:

Eller pengarna.

Eller godiset inuti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trött på mina föräldrar? Haha. Eller kanske inte. Min pappa misshandlar mig psykiskt, det fysiska har han slutat med sen har flyttat ihop med sin nuvarande fru (ca 1,5 år sen). Min mamma vägrar jag bo hos, har en polisanmälan mot hennes sambo för ett par år sedan. Kommer för tillfället inte ihåg vad det heter, men han tafsade på mig, utredningen las ner eftersom ord stod mot ord. Anledningen till att jag ännu inte kontaktat soc (vilket alla tjatar om -.-) än (för ja, jag ska så snart jag vet vad som händer efter min anmälan/ansökan) är att jag är rädd att de inte ska göra ett skit, precis som polisen gjorde. Anmälningen gjorde situationen bara värre. Jag är minst sagt jävligt rädd att de antingen ska placera mig hos nån familj som egentligen inte vill ta hand om mig utan bara vill ha pengarna, eller tvinga mig bo hos min mamma. Kan de det förresten? Flyttar jag dit kan jag inte fortsätta gå i gymnasiet där jag går nu eftersom det blir 4-6 timmar resväg fram och tillbaka. Det är orimligt.

Hur fungerar det här med ungdomshem då?


   
SvaraCitera

Inte nödvändigtvis bra ... för mig blev det bara värre. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

hur gammal är du btw?

16 år, fyller 17 i sommar.

retstickan:

jag är fosterhemsplacerad. men tycker du ställer svåra frågor :S.

De svåra frågorna hamnade här eftersom jag redan löst de lätta på egen hand.
Har du lust att berätta om hur processen från att du ville anmäla tills du "hade" en fosterfamilj?


   
SvaraCitera

sexchoklad:

Kan de det förresten?

Om anmälan lades ner går det ibland så illa. Bor sambon kvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hhhh hh:

Om anmälan lades ner går det ibland så illa. Bor sambon kvar?

Ah shit. Om det är risk att det händer tror jag inte jag vill anmäla... Sambon bor kvar, och de ska antagligen gifta sig i sommar.


   
SvaraCitera