Aviseringar
Rensa alla

Fotograf?


Ämnesstartare

Någon här som studerar för att bli det?

Hur går man tillväga? Svårt att få jobb?

Något jag kan börja med redan nu för att slippa hårdare jobb i framtiden? Jag har ingen kamera ännu.. pga av kostnaden.

Behöver all info jag kan få!


   
Citera
Ämnesstartare

Har du en vanlig digitalkamera så kan du lära dig att fotografera med den först och främst. Sedan kan du välja en fotografisk inriktning på gymnasiet och lära dig mer om hur du fotograferar där.

Finns många böcker om fotografering och information om det på internet som du redan nu kan titta på.

Sedan är väl inte fotograf det lättaste yrket att få in en fot i. Det gäller att ha kontakter och att ha en unik prägel på sina bilder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som självlärd tror jag det är betydligt roligare, mindre smärtsamt, och ger mer utveckling att läsa på egenhand. haru ingen kamera än så läs någon av alla böcker på ämnet.

Scott Kelby har skrivit bokserien Digitalfotografi som tar upp fototeknik, det digitala mörkrummet mm. Den är heltäckande och beskriver bra de moment man behövr.

Finns en bokserie från Kodak och Hasselblad kallad "world tour" Denna går väll knappast att få tag i nu mera men skulle du snubbla över den så för allt i världen läs den.

Mitt bästa tips, glöm photoshop och liknande digitalbildsredigerare. För ingen mjukvara i världen kan rädda ögonblicket som den grymma bilden uppenbarade sig i. Då räknas endast det man har i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tackar =) Funderar på folkhögsskola eller liknande med inriktning men vet som sagt inte ännu.

Har ingen digitalkamera[cry]

Funderar på om det verkligen är något att satsa på...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå förbi närmsta myrorna och köp en analog kamera med objektiv
lär dig grunderna
om det är kul kan du

*fortsätta
*införskaffa systemkamera
*försöka nå folk genom att ha hemsida//blogg//visa upp bilder på andra sätt såsom att prata med folk på kulturhuset och fråga om du får ställa ut där//skicka in bilder till olika tävlingar och dylikt
*utbilda dig (men utbildning är högst överskattat)
*bli foto-assistent till professionell fotograf

svårighet med att få jobb beror såklart på vad du vill fota


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*VISA UPP PORTFOLIO FÖR AGGENTUR

glömde obs obs viktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en kompis som vill bli fotograf. Han har läst media på gymnasiet och satsar nu på att läsa "den fotografiska bilden" på högskolan.

Det är egentligen inte så svårt att bli fotograf. Du behöver ju förstås ha lite formell kompetens (gymnasie/högskola inom fotografi) men mycket går också på hur bra du är i verkligheten på att fotografera.

Kortfattat: Gå utbildning, skaffa dig en kamera, gör ett portfolio och sök jobb.


   
SvaraCitera

Farlig:

pga av


   
SvaraCitera

Manglind:

Det är egentligen inte så svårt att bli fotograf

det kanske ej är svårt att bli, men det är nog desto svårare att bli anställd fotograf...

ont har 1 st släkting som är fotograf
vet att han har utbildning, men vet ej vart+ det var 30-40 år sedan han utbildade sig. han har jobbat på aftonbladet, tagit porträttbilder på kungen osv osv.
har för mig han sa att det var lättare förr. nu tar ofta journalisterna bilderna själva istället för att de har med sig 1 st fotograf osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men det är nog desto svårare att bli anställd fotograf...

Jag har sett väldigt många arbetsannonser. Det kanske inte är de bästa tidningarna eller de bästa fotoföretagen. Men det är i alla fall en början


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Farlig:

Behöver all info jag kan få!

VaD ViLL dU bLi FöR fOtOgRaF?


   
SvaraCitera

Manglind:

Jag har sett väldigt många arbetsannonser. Det kanske inte är de bästa tidningarna eller de bästa fotoföretagen. Men det är i alla fall en början

i jämförelse med hur många sökande det finns och i jämförelse med andra yrken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

VaD ViLL dU bLi FöR fOtOgRaF?

Det som är mest intressanta ju självfallet resebilder och dylikt men vet inte om det är så vanligt[rolleyes]

Annars så ta bilder för tidningar/byggnader/kändisar/festivaler, inte specifikt jag är intresserad utav förutom att jag att resa runt och ta bilder på platser/folk vilket är min dröm (resefotograf?). Men modellfotograf är inte heller helst ointressant men helt klart mindre än det andra.

Är faktiskt inte så intresserad av att ta bilder på bröllopp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Farlig:

Annars så ta bilder för tidningar/byggnader/kändisar/festivaler, inte specifikt jag är intresserad utav förutom att jag att resa runt och ta bilder på platser/folk vilket är min dröm (resefotograf?).

Image
nej men det låter kulkul

men som sagt

disco:

gå förbi närmsta myrorna och köp en analog kamera med objektiv
lär dig grunderna

kostar nog inte mer än 300 kr

Farlig:

Är faktiskt inte så intresserad av att ta bilder på bröllopp.

hata bröllopsfotografer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

kostar nog inte mer än 300 kr

Heh tack! Sa inte riktigt hela sanningen, enda kamera jag har är min Iphone 4, men 5 megapixel ger inte så bra bilder(kass kvalle =), jag får helt enkelt börja och läsa runt och lära mig.

Tackar för alla inlägg!


   
SvaraCitera