Aviseringar
Rensa alla

Fotografer/konstnärer som vill snacka?


Ämnesstartare

Jag håller på och fotar väldigt mycket och undrar hur man ska gå vidare. Någon här som också vill bli fotograf eller konstnär? Hur gör ni för att driva er vision framåt? Hur försörjer man sig på't?
[cute]


   
Citera

Vilken är din vision?

Försörj dig genom att läsa ett fattigt högskoleprogram som dödar din intuition och ger dig meriter för att använda dina vid det laget så gott som utplånade konstnärliga talanger professionellt.

Lär dig dricka kaffe och kvantisera förväntningshorisonten.


   
SvaraCitera

du kan ju lägga upp dina alster på någon sorts hemsida, typ flickr, för att nå ut med ditt fotografi. om du är en sån person som får lite kreativa infall lite hela tiden, se till att du har anteckningsblock och penna med dig hela tiden så att du kan anteckna dina ideér. var inte rädd för att pröva. ta kort, låt dem bli fula, gör om, få kritik, ta kritiken, arbeta utifrån den och lär dig nya saker. [smile]


   
SvaraCitera

alltså jag har med mig min kamera precis över allt.
ofta utan kameraväska utan bara slängd över axeln (iaf här i sverige..)
har faktiskt varit väldigt utvecklande då jag fått kontakt med ett par människor som helt enkelt kommit fram och börjat prata med mig om fotografi osv när de sett mig med kameran [y]
lite små fotojobb där jag fått fota småtjejers headers till bloggar, lite produktfoto till en tjej som just startat ett litet eget företag mm.
Jag gör detta utan ersättning annat än ev. resekostnader om jag ska resa en längre sträcka (aldrig hänt ännu haha). Inga pengar eller annat utbytes.
Jag gör det för att jag tycker det är kul, och det är väldigt utvecklande också. Nätverka lite sådära [wink]
Funkar kalas för mig och planerar att, om det går vägen som jag vill, börja ta betalt och ta mig in den vägen. Som en hobby då. [bigcheers][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

Vilken är din vision?

att skapa konst [y] men vet inte hur det ska generera pengar..

Brk g:

kvantisera förväntningshorisonten.

?

Brk g:

Lär dig dricka kaffe

Blä! [crazy]

hatsumi:

du kan ju lägga upp dina alster på någon sorts hemsida

[y]

hatsumi:

anteckningsblock och penna med dig hela tiden så att du kan anteckna dina ideér.

[y][y][y][bigsmile]

stenmjuk:

alltså jag har med mig min kamera precis över allt.

måste också börja ha det! vill också [smile] grejen e bara att jag är rädd att få den stulen + att jag får för fullt på min dator om jag fotar heeela tiden..[shake]

stenmjuk:

örjat prata med mig om fotografi

sånt är alltid kul [y]

stenmjuk:

börja ta betalt

när kan man göra det? [shake]


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

fullt på min dator

Investera i en extern hårddisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Investera i en extern hårddisk.

ah! [y][wink]
tips på någon med överkomligt pris? (är 18 och inte så rik..)


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

ah!
tips på någon med överkomligt pris? (är 18 och inte så rik..)

http://www.tradera.com/Extern-harddisk-IDE-Samsung-160GB-3-5-Revoltec-Chassi-auk...


   
SvaraCitera
Åtta

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack allihopa! [bigcheers]

är inte så rutinerad på det där.. ca hur många RAW-filer ryms på 360 GB respektive 1 TB? om det är nån som har riktiga geek-kunskaper eller varit uppmärksam.. hehe. [cute]


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

stulen + att jag får för fullt på min dator om jag fotar heeela tiden..

försäkra den upp till tänderna (kan man säga så..?) och var inte så rädd. Alltså den bästa kameran är den som man har med sig. Ligger den hemma hela tiden kan du ju lika gärna sälja den.. Var noga med att hålla koll på den och gör det till en rutin - nästan så du känner dig naken om du inte har den på axeln, precis som med handväskor haha! [y]

Magnifying glass:

när kan man göra det?

.. svår fråga. när man känner att man har samvetet att göra det. Du ska ju helst vara duktig på det du gör innan du försöker dra in pengar på det. Men satsa ganska lång tid på att lära dig och få erfarenhet. Fråga sedan din "kundkrets" om de känner några som ev. skulle vilja bli fotade och tala då om för de att du gärna vill ta ut en symbolisk summa för ditt jobb.
Kan tänka mig att det kan kännas konstigt att helt plötsligt be om pengar från sina "stamkunder".. men det borde ju egentligen inte vara något problem, och så länge du inte tar hutlösa summor borde de ganska lätt acceptera det om dem har varit nöjda med dig tidigare.
Så var trevlig från början, det tjänar du nog på!

Alltså jag har det där med att ta betalt som ett litet mål, bara för att ha något att kämpa emot. Det är inte så att jag absolut jättegärna vill gå plus med mitt fotografi, även om jag inte skulle ha något emot det. Men viktigaste är att jag gör det för att det är kul.


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

tack allihopa!

är inte så rutinerad på det där.. ca hur många RAW-filer ryms på 360 GB respektive 1 TB? om det är nån som har riktiga geek-kunskaper eller varit uppmärksam.. hehe.

Vet inte hur stor dina RAW-filer blir men jag räknade på 40 mb och då blir det 25 000 filer på en 1 TB hårddisk.


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

Hur försörjer man sig på't?

Som fotograf kan man alltid börja höra sig för hos lokaltidningen om dom är intresserade av någon som kan fota. Det är ett steg åtminstone.

Jag fotar inte men jag tecknar och målar. Mitt mål är att illustrera för ett förlag MEN då måste jag lära mig teckna så många stilar som möjligt. Man kommer ingenstans om man är enformig.

Och så har jag målat ett verk på en vägg som sedan ska bli ett behandlingsrum vilket innebär att mycket folk kommer och går och på så sätt har jag gjort reklam för mig.

Man kan även ha vernissage så folk ser att man finns.


   
SvaraCitera

jag har svårt att ta människor som kallar sig för konstnärer, eller sina alster för konst, seriöst.


   
SvaraCitera