Aviseringar
Rensa alla

fotografering - lag


Ämnesstartare

kan någon berätta vad lagen säger om att ta bilder av andra människor på stan? kan man anmäla någon för det? eller är det okej att ta kort på någon som inte vet om det/inte vill? och hur är det med att ta kort på 2 personer vid en fontän och sedan kommer några andra främlingar med på den bilden?


   
Citera
Ämnesetiketter

Knäppa kort=Lagligt
Lägga ut på internet=Lagligt så länge inte nån kommer och säger att det är kränkande att du har lagt upp bilden

[love][cheers]


   
SvaraCitera

jo du får ta kort på vem du vill men om någon som är med på bilden sedan kräver att du ska ta bort den så har jag för mig att du måste göra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs den här artikeln.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

opiium:

Knäppa kort=Lagligt

Beror på vad du fotograferar. Är ju ett uppmärksammat fall just nu där en gubbe gick och fotograferade tjejers rumpor och under kjolar osv.

opiium:

Lägga ut på internet=Lagligt så länge inte nån kommer och säger att det är kränkande att du har lagt upp bilden

Det alltid lagligt sålänge bilden inte är kränkande, en person kan inte säga att det är kränkande om det inte uppenbart är det. Och om där är mer än två-tre personer på bilden så är det lagligt eftersom att den inte är "centrerad" på en person.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lagligt vart som helst, när som helst.


   
SvaraCitera

Lagligt att fotografera vem som helst, vart som helst (finns ju dock självklara undantag) och du får lägga upp dessa bilder nästan vad som helst eftersom det är fotografen som äger bilden, dock inte i kommersiella sammanhang. En fotograf kan alltså lägga ut en bild som hamnar i en nyhetsartikel utan att behöva fråga motivet om lov, men inte lägga upp bilden i reklamsammanhang.


   
SvaraCitera

Cobrastyle:

En fotograf kan alltså lägga ut en bild som hamnar i en nyhetsartikel utan att behöva fråga motivet om lov,

Inte om "motivet" upplever kortet som kränkande.


   
SvaraCitera

Lagligt så länge du inte publicerar personuppgifter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har för mig att det är okej att fota vad som helst som är synligt från allmän egendom (eller liknande med annat ordbajs).


   
SvaraCitera

Om du bor i England så skulle polisen fråga dej varför du tar kort och sedan avråda dej ifrån att ta kort. Tror det kommer bli så här med senn alla svenssons är ju så ivriga med att få sinn frihet berövad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk om alla bara läste artikeln jag länkade och sket i att skriva saker som inte stämmer om saker de inte kan något om! [smile]

VILKEN VÄRLD DET SKULLE VARA! [party][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera