Forumet - Fräsiga idéer för Wii U-koncept

Fräsiga idéer för Wii U-koncept

168 0 13
För er som missat det har Nintendos nästa konsoll, Wii U, nyligen visats upp för världen på tv-spelsmässan E3. En av nyheterna är att den nya Wii U-kontrollen har en touchscreen mitt i sig. Tanken är att den ska kunna fungera på samma sätt som den andra skärmen i DS-spel.

Image

Om vi för en stund ignorerar ryktena kring att det endast ska gå att ha en kontroll till varje Wii U, vad kan ni komma på för coola koncept gällande hur denna andra skärm skulle fungera?

Ett solklart exempel är att i kortspel visa spelarnas "händer" på skärmarna, så att man kan hålla dem hemliga. Att ha menyer eller inventory där känns ganska självklart, men vilka andra grejer kan ni komma på?
respons:

Åh herregud, elektroniska kortspel? Ser verkligen 0 charm i jämförelse med riktiga kort, marker, cigarrer och annat som hör poker till.


Håller helt med, men säg att du spelar online. Spelar du ensam är det kanske inte så stor grej, men om du har någon i samma rum som också är med och spelar så måste ni ju kunna gömma era kort för varandra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -


Miceparade:

Blarg


Citerar in dig, ty du har säkert också tänkt på det här.

Spana också in:

Åtta:

. Spelar du ensam är det kanske inte så stor grej, men om du har någon i samma rum som också är med och spelar så måste ni ju kunna gömma era kort för varandra.


Visst, är man två stycken och samtidigt lirar online så. Men då har man ju halva gänget fixat redan, dra dit två till och spela på riktigt. [crazy]

Hm, andra funktioner. Håll kontrollen över tv-skärmen för att applicera något slags filter över synfältet kanske? Heat-vision för fps-lir, ledtrådar i deckar-spel etc.

Backspegel i bilspel. Rita lappar och teckningar att lägga i varandas brevlådor i Animal Crossing. Uh, har inte riktigt koll på vad den kan göra egentligen.
Åtta:

Citerar in dig, ty du har säkert också tänkt på det här.


Håhå [blush]
Har faktiskt inte funderat särskilt mycket över detta. Och inte så mycket mer än det som redan nämnts, som inventoryn och meddelanden till spelaren.

Det första jag tänkte var typ att det väl var praktiskt av dem att implementera kamera så nära spelaren.
Med kinnect o.dyl behöver man för det mesta stå upp och göra en massa tydliga kroppsrörelser. Genom att placera kameran närmre gissar jag att man i många fall får en mer intim spelupplevelse. Använda kontrollen som en handhållen kamera och ta kort på sig själv eller saker i sin omgivning osv, men inget direkt nytt.

Att ha en skärm på kontrollen löser en del multiplayerproblem som delad skärm och sånt, särskilt om man te.x vill göra multiplayerrollspel och äventyrsspel - ha sin egen karaktärs inventory på kontrollskärmen och kanske sin egen karaktärs "view" där, och den gemensamma på tvn. Den genren är väl f.ö ganska fattig på multiplayerspel, såvida man inte spelar massivley och online, just för att det brukar bli så trångt på skärmen, särskilt om det är full 3D och så.