Aviseringar
Rensa alla

Fråga ang. töjning


Bakric
Ämnesstartare

Skaffade piercing i örsnibben för 4 dar sedan och har börjat fundera på det där med töjning. Visserligen har farsan och styvmorsan lackat lite på mig och sagt att man kan få svårt att få jobb senare i livet, att man stöter bort "vissa" sorts människor, etc.
Inte för att jag tror verkstadsnisse bryr sig om hans nya undermekaniker har hål i örat, men men.....
Hursomhelst, det var inte det jag tänkte fråga om.
Mitt mål är att kunna ha lite större spiralliknande smycken med någon form av huvud, typ ormar eller drakar.
Jaja, jag vet ni får fantasynörd-vill-verka-cool-vibbar nu, but i've set my mind.
Problemet är bara att jag inte riktigt fattat hur man ska gå tillväga med töjningen i sig [crazy]
Ska man ha ett töjsmycke som man trycker in lite åt gången varannan dag eller så eller ska man sitta och massera med välgörande oljor och töja bara en liten stund då och då? Tycker inte riktigt det framgår av alla FAQs jag har läst.
Tips på nån butik med stort utbud av snitsiga smycken tas gärna emot också.


   
Citera
Ämnesetiketter

jag började med 3 mm spiral men det finns med 2 mm som tydligen är bättre. sen är det bara att köpa större å större spiraler, typ. punkt shop i sthlm har mkt men alla piercingstudios kan ju skiten


   
SvaraCitera

Töj inte för snabbt bara. Då kan det bli infekterat och äckligt.


   
SvaraCitera

Vänta först och främst tills örat är helt läkt, innan du börjar töja. Vad har du för storlek i nu? Jag började töja mina pistolhål för 1,5 år sedan ungefär, och började med 1,6 då pistolhål är ca 0,9 mm, en liten tunn spiral men du kan ha en vanlig barbell eller labret eller ring på 1,6. Gjorde du hos piercare har du förmodligen redan hål på 1,6 eller 1,2, och då kan du börja töja (när det läkt) på 2 mm och sedan sätta i ett smycke på 3 mm efter en månad ungefär. Jag använde spiraler att töja med, men jag har fått reda på av "min" piercare att man helst ska töja med tapers och sedan när det är läkt i den storleken man vill ha det sätta i ett finare smycke. Oliv/rapsolja är bra att ta på örat innan man sätter i töjsmycket, och gärna efter en varm dusch.


   
SvaraCitera
Bakric
Ämnesstartare

Då jag är student så har jag inte direkt pengar sprutandes ur armhålorna, så jag lät min kusin pierca mig.
Hon har piercat diverse folk (inkl. sig själv förstås) tidigare och använde kanyler ur nyöppnade förpackningar, plasthandskar med mera, så hygienen vid det momentet tror jag inte ska ha varit något större problem.

Tror läksmycket som sitter i borde vara 1,6mm (har jobbat en del med att svetsa i tunna plåtar på skolverkstaden så jag har någorlunda bra ögonmått), men det är definitivt över en millimeter.

Ska förbi Umeå imorgon så jag hade tänkt köpa en 1,6mm crescent (hästskoform) och sätta i så snart örat slutat ömma eftersom jag haft problem med att kulan farit in i hålet och då har det hunnit växa igen lite innan jag lagt märke till det.
Det bör inte vara något problem om man har en crescent. Dessutom torde det bli enklare att rengöra.


   
SvaraCitera

När jag töjde mitt öra som nu är 12mm, så började jag med ett läkörhänge. Sen 2mm-4mm (4mm var trögt eftersom det är dubbla storleken) därefter 6mm-8mm, 8-10, 10-12 osv. Och bytte upp i storlek ungefär varannan vecka.

Töj inte för snabbt för då kan du få fula ärr och spräckta öronsnibbar. Blir det infekterat eller svullet så går du ner till den förra storleken och gör rent ordentligt och väntar ett tag.

För att få in töjsmyckena lättare kan man använda sig av typ olja eller vaselin 🙂 Helosan rekommenderas om örat blir torrt 🙂 Vet inte om det var till någon hjälp men 😛 Mina erfarenheter iaf!
Lycka till!


   
SvaraCitera
Lounge

körde på penselskaft i olika mm storlekar 😛


   
SvaraCitera
Bakric
Ämnesstartare

HELVETE VA ONT DE GÖR!!!!!!!
Örsnibben verkar ju bli mer å mer svullen så nu börjar läksmycket vara lite för kort så kulan börjar vilja fara in i hålet. Inte så trevligt när man upptäcker att ena öppningen av hålet har växt igen en aning[tired]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Låt det läka riktigt ordentligt.
Töj lite större än smycket du sätter i.
Vänta mellan töjningarna, vävnad blir ofta väldigt upprörd när man trycker in för stora saker i för små hål [wink]


   
SvaraCitera

jag töjde 3 mm direkt när jag var full.
inget att rekommendera direkt!!


   
SvaraCitera

Töj inte med plast, du kan utveckla allergi. Och låt ditt nya hål läka helt innan du börjar töja!


   
SvaraCitera