Aviseringar
Rensa alla

Fråga en Asatroende vad som helst!(som gäller min religon)


Ämnesstartare

hallå alla på UM!

För ungefär ett år sen konverterade jag till asatron. Våra förfäders och vårt lands ursprungliga religion och spiritualism. Det kändes helt enkelt rätt. Ungefär som jag kan tänka att det känns för en kristen person som inser att han egentligen är muslim eller en hindu som inser att han egentligen är ateist.

Jag blev trött på min tidigare religiösa övertygelse (kristendomen) den kändes fel. Den religion jag nu tillhör är den som mitt folk utövat i tusentals år och den som vuxit fram ur det landet dom levat i. Undrar ni något? är ni intresserad av att konvertera? Fråga i denna tråden eller PM;a mig.

Eventuell MOD: Om denna tråd blir populär gör den gärna till en sticky 😉 Jag känner att en för varje religion kunde vara bra i framtiden.

Läs gärna mer på ''The asatru folk assemblys'' (lite olämpligt förkortat till afa XD) hemsida: http://www.runestone.org/

ÄNDRAT 2010-05-04 04:20

ÄNDRAT 2010-05-04 04:20
Jag gjorde en liten ändring då jag tror att det kan svara på endel självklara frågor 😉

Detta är de regler jag följer som asatroende (Mina ''budord'' om man så vill säga [wink] )

1. Hedra Asarna, vanerna, andarna och förfäderna med blot och dåd.

2. Tillåt inga gräl eller konflikter i din sal eller i din familj

3. Bygg gyllene ära, inte mörk vanära, för de som bor i din sal.

4. Ge först kärlek till din familj och ditt folk men förhandla och språka alltid ärligt och sant till människor med öppna händer och sanna hjärtan.

5. Sträva för att vårt folk ska leva förevigt. Även om så alla Muspelhem makter tågar emot oss.

6. Språka och förhandla sant och direkt till alla i din sal och AVSKY intrigerna och skvallrets gift.

7. Var icke avundsjuk på de som får ära, gåvor eller storhet i din sal. Sök istället att förtjäna dina egna gåvor med egen hand och egen tanke.

8. Var öppenhjärtad och givmild för att hjälpa vårt folk framåt.

9. Helga ALLTID dina eder och affärer med folk och gudar. Även om livet blir priset

ÄNDRAT 2010-05-04 05:15


   
Citera
Ämnesstartare

zekrish:

För ungefär ett år sen konverterade jag till asatron.

Vad innebär den tron? Vad exakt tror ni? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vad innebär den tron? Vad exakt tror ni? [smile]

oj det var en stor fråga 😛 Jag la till De regler man som god asatroende ska försöka följa men rent ''övernaturligt'' tror jag på:

Asarna- Odin hans son Tor och hans hustru Frigga och många andra gudar.

Vanerna- En annan grupp av gudar som skildes från Asarna i Vanakriget.

Andar- Naturens andar och olika ''folk'' som lever i naturen. jag tror dock personligen inte på dessa utan ser dem som metaforer. Det finns antagligen inte alver i skogen och dvärgar i bergen 😉

Förfäderna- Våra förfäder lever och ser oss. De vill ibland hjälpa oss och vi måste offra till dem och visa att vi fortfarande tänker på dem.

För mig handlar asatro framförallt om hur man skall bete sig mot andra människor. [smile]

Hoppas det hjälpte lite 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

Hoppas det hjälpte lite 😉

Jorå.. Kanske har "mina tankar" något med det där att göra.. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jorå.. Kanske har "mina tankar" något med det där att göra.. [y]

Skicka gärna ett PM om du vill ha privata diskussioner eller fler frågor [wink]


   
SvaraCitera
Tyrael

Hur stark var Tor?
Kunde han lyfta fem bilar i ett lyft?
Heter det Torsdag efter Tor?
Ber man och isåfall till vem?
Finns det en asakörka som det finns fiskekörkor?
Får man fejkvin och nybakat pizzabröd där?
Måste man ha skägg för vara asatroende?

Var vänlig svara på dessa frågor, jag är djupt intresserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kanske har fått detta lite om bakfoten efter en uppväxt av den moderna kulturen och alla dess fördomar om det äldre, men går inte stor del av asatrons trosutövande ut på offergåvor och krig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Hur stark var Tor?
Kunde han lyfta fem bilar i ett lyft?
Heter det Torsdag efter Tor?

Minst fem bilar... man skulle nog kunna tänka sig upp emot 10... beror ju såklart vilka bilar man talar om men iaf 7 st mellan stora volvo bilar! Torsdag heter som jag hoppas att du vet så efter guden [wink]

Tyrael:

Finns det en asakörka som det finns fiskekörkor?

Vi jobbar på det.

Tyrael:

Får man fejkvin och nybakat pizzabröd där?

Nej

Tyrael:

Måste man ha skägg för vara asatroende?

Definitivt! Alla med klen skäggväxt kommer att jagas och ätas upp.

Jag ändrar till ''Vad som helst som har med min religion att göra'' för att undvika liknande lustiga men smått irriterande inlägg [crazy]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jonnybravo91:

Jag kanske har fått detta lite om bakfoten efter en uppväxt av den moderna kulturen och alla dess fördomar om det äldre, men går inte stor del av asatrons trosutövande ut på offergåvor och krig?

Njae.. Våra förfäder offrade och det gör jag också. De offrade dock ofta levande djur och ibland (Tyvärr) människor. Jag offrar oftast materiella ting så som mat, alkohol och smycken. Dessa brukar jag gräva ner eller bränna vid olika platser som känns spirituella.

När det kommer till krig är det en svårare fråga. Gudarna säger inte att man ska förklara krig mot allt och alla men å andra sidan att man inte heller skall acceptera att någon vanärar dig eller ditt folk. Som modern asatroende anser jag att man skall så länge man kan undvika våld men att det ibland kan vara sista utvägen i en konflikt.

Jag är helt emot invasioner eller plundringståg i min religionsnamn.


   
SvaraCitera
Tyrael

zekrish:

Jag ändrar till ''Vad som helst som har med min religion att göra'' för att undvika liknande lustiga men smått irriterande inlägg [crazy]

Tack du, nu har jag fått bekräftat att Asatro är inget mer än trolleri, du har fört skam till denna tro - synd!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad tkr du om att en svart man ska spela heimdall[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djinn:

vad tkr du om att en svart man ska spela heimdall

i vad? Låter ju defentivt som en intressant casting men inte fel för det [bigsmile] Efterssom det verkar vara en teateruppsättning eller liknande ser jag absolut inget fel med det. Jag anser att de afrikanska och nordiska urreligonerna har mycket gemensamt och med rätt manus och coaching tror jag han kan prestera bättre än de flesta ''Blonda svenska vikingar'' *rys*[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

1. Hedra Asarna, vanerna, andarna och förfäderna med blot och dåd.

utveckla.

älskar denna tråd. fnittrar.


   
SvaraCitera

tror du att vi alla bor på¨1 stort träd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarkofag:

utveckla.

älskar denna tråd. fnittrar

Det är ju skönt att man kan underhålla någon iaf 😛

Vad vill du veta? Efterssom jag anser att både mina gudar och mina förfäder är medvetna om mina handlingar så vill jag så gott jag kan göra det jag kan för att stärka och främja dem.

Jag brukar som sagt offra (Blot) till gudarna och försöker att så ofta jag kan ta tid att minnas mina förfäder. Jag brukar tex. ta paus i vardagen för att minnas mina far- och morföräldrar och alla de andra som har hjälpt mig att komma till.

Likaså är man inte en ensam individ i asatro. Du representerar inte bara dig själv utan även dina förfäder och dina gudar. Vad du gör skall hedra och styrka gudarna inte väcka avsky och hat mot dem. Du gör inte detta pga. rädsla för gudarna som i flertal religoner utan för att man respekterar dem. Man står framför dem rakryggad som en fri människa och erbjuder dem sin aktning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

tror du att vi alla bor på¨1 stort träd?

precis som de flesta mytologiska berättelser är detta endast en metafor. Världen är ett och världen är levande.


   
SvaraCitera

zekrish:

precis som de flesta mytologiska berättelser är detta endast en metafor. Världen är ett och världen är levande.

så du tror ente på draken heller?[sad]


   
SvaraCitera