Aviseringar
Rensa alla

Fråga en libertarian.


GraGo: Total anarkism är ju ingen bra idé tycker jag, därför att det kommer finnas så många som utnyttjar systemet, och bristen på lag.

så pengar skall hindra det på något vis?


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

Lífþrasir:

så pengar skall hindra det på något vis?

Det är mer skillnad på anarkism och libertarianism än bara pengarna.


   
SvaraCitera

GraGo:

Det är mer skillnad på anarkism och libertarianism än bara pengarna.

vad?


   
SvaraCitera

Tycker du inte att det är lite naivt att lägga all tro på individen? Jag vill tro och tror för det mesta att människan är god, men... Tittar vi på hur samhället ser ut, hur världen har utvecklats osv så kan man ju tycka att tron till individen som helt rationell dämpas.


   
SvaraCitera

är allt individuellt och subjektivt? 


   
SvaraCitera

med tanke på att självägarskap inte är ett tillräckligt villkor för frihet, och frihet inte ett nödvändigt villkor för självägarskap, vad är poängen?


   
SvaraCitera
mynona

Kan individens frihet åstadkommas utan hjälp av kollektivistisk välfärd och solidaritet? 


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

ennie:

vad?

Nu finns det ju flera typer av anarkism men i total anarki så har man väl ingen regering alls?
Till skillnad från libertarianism då man har en regering, bara att den har mindre makt än den har nu.


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:
med tanke på att självägarskap inte är ett tillräckligt villkor för frihet, och frihet inte ett nödvändigt villkor för självägarskap, vad är poängen?

Självägarskap garanterar inte frihet och vice versa men det ökar möjligheterna rejält.


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

passaro:
varför är du det 

Kort sagt för att jag tycker om idén att man ska få leva som man själv vill och att man ska få ta fulla konsekvenser för sitt agerande.


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

kukoxo:
är allt individuellt och subjektivt? 

Nej. Beror dock på vad du menar.


   
SvaraCitera

tror du på fri vilja?


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

snoret:
Tycker du inte att det är lite naivt att lägga all tro på individen? Jag vill tro och tror för det mesta att människan är god, men... Tittar vi på hur samhället ser ut, hur världen har utvecklats osv så kan man ju tycka att tron till individen som helt rationell dämpas.

Jag tror att vi inte är helt rationella nu  eftersom att vi inte tänker själva i lika stor utsträckning nu. Vi blir guidade genom hela livet och alltför dumma idéer stoppas av staten, staten tänker åt oss. Om det skulle upphöra så skulle vi själva tvingas bli bättre på att planera, och tänka på konsekvenser för håra handlingar. 


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

kukoxo:
tror du på fri vilja?

Självklart.


   
SvaraCitera

GraGo:

Självklart.

!!!! 😀


   
SvaraCitera