Aviseringar
Rensa alla

Fråga islam relaterade frågor eller sägmig relaterade frågor


NiklasW:
Jag förstår att det kan låta orimligt för folk vars näsa inte sträcker sig längre än till politiskt korrekta invandringsförespråkande svenska tidningar. Tyvärr stämmer det:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1510866/Poll-reveals-40pc-of-Muslims-want-sharia-law-in-UK.html

1. den där undersökningen är gjord i Storbritannien, inte i sverige, men kan inte bara ta statistik därifrån och överföra den direkt på sverige.

2. undersökningen är gjord på 500 personer, man brukar säga att ungefär 1000 personer är lagom om man vill göra en undersökning, vilket är dubbelt så många som 500


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Men detta kan iallafall ses som ett problem, att 40% av en växande minoritetsgrupp, som inom ett par år kan vara i majoritet, anser att sharialagar bör införas istället för vårt demokratiska historiska rättsväsendet som byggts upp under flera generationer? 

Västmedia ger en vädligt illusionerad bild av islam
4 vittnet plus att det måste ske offentligt, ber om ursäkt för att jag formulera det som att de måste ske på allmänplats, offentligt är det ordet ja söker, plus att det blir inge vittne om man har stalkat hen 

NiklasW:

 Du anser alltså inte att det är ett problem att år 2014 ha en lag som innebär att en kvinna är skyldig ifall 4 män ser henne vara otrogen, och att straffet för detta är stening? Du har inga andra inväningar mot detta förutom att det "nästan skulle vara omöjligt att genomföra"?

Ser du, nu bortsåg du från att det måste ske på en allmänplats, för att du vill vinkla ner islam, som ja la till däruppe, det räknas inte som vittne om man har stalkat hen, inser du hur svårt det är att man ska ha 4 vittnen och ensjälv ska ha sett det på en offentligplats, och det är själva den faktiska otrohets affären man måste ha 4 vittnen till och dom får inte förfölja hen, det är helt omöjligt att bevisa någon sådant 

NiklasW:

Du anser alltså inte att det är ett problem att år 2014 ha en lag som innebär att en kvinna är skyldig ifall 4 män ser henne vara otrogen, och att straffet för detta är stening

Det är helt omöjligt att bevisa något sådant, straffet innebär inte bara för kvinnor, det framgår väldigt klart i koranen att det ska vara jämnställt, tex att man ska leva med sin kvinna i vänskap och samförstånd, en av dom första ner steningarna var en man  http://www.gowister.com/sahihbukhari-8-810.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Varför svarar du då på Islam-relaterade frågor? Har du varit religiös?

Ber om ursäkt för dubbelpost, 

men kampen mot islamofobi är väldigt viktigt, tex varför arbetar icke Afrikanskt folk med barnen i Afrika, joo för att man är en medmänniska, islam och rasism är ett väldigt väldigt laddat ämne
Man arbetar med dom här frågorna för att man är en medmänniska, islamofobin växer i Sverige det har vi tillomed fått kritik om från FN

lex_:
om jag besöker iran eller saudiarabien och har ett kors-smycken...så blir jag kidnappad och halshuggen?

Jag kan inte uttala mig om det, eftersom jag inte vet så mycket om iran och suadiarabien men i koranen så står det att man ska respektera andras religioner , men du ska inte dömma ut hela islam för det, det är  1.6 miljarder muslimer i Sverige 2010 tror jag det är från, islam har växt med 235 % dom 5 senaste åren, bara 20 % av islam bor i mellanöstern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur känns det att tro på nåt som inte är sant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ:
hur känns det att tro på nåt som inte är sant?

Sägmig:
Jag är inte muslim, jag har inte gjort trosbekännelsen och jag tror inte på det, jag har redan begått shirk isåfall, den värsta synden av dom alla, man sätter någon framför gud, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: men kampen mot islamofobi är väldigt viktigt, tex varför arbetar icke Afrikanskt folk med barnen i Afrika, joo för att man är en medmänniska, islam och rasism är ett väldigt väldigt laddat ämne
Man arbetar med dom här frågorna för att man är en medmänniska, islamofobin växer i Sverige det har vi tillomed fått kritik om från FN

Vad besitter du då för "kunskaper" för att besvara dessa frågor? Har du pluggat religion? Står du väldigt nära människor som är muslimer?

Är nyfiken på vad dina svar grundar sig på bara, se det inte som kritik. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Vad besitter du då för "kunskaper" för att besvara dessa frågor? Har du pluggat religion? Står du väldigt nära människor som är muslimer?

Är nyfiken på vad dina svar grundar sig på bara, se det inte som kritik. 

Sägmig:
Min morsa är från Turkiet min Farsa är svensk

Alltså mina föräldrar är Muslimer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Alltså mina föräldrar är Muslimer

Okej, din far har alltså konverterat till Islam efter att han träffade din mamma? Eller var han Muslim redan innan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Okej, din far har alltså konverterat till Islam efter att han träffade din mamma? Eller var han Muslim redan innan?

Han har konverterat 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Västmedia ger en vädligt illusionerad bild av islam

Detta är nog bland det dummaste jag hört faktiskt. Media mörkar och förvränger all kritik som finns mot islam och mot invandringen i sig. Så fort en invandrare eller muslim begår ett brott mörkas detta, det finns flera exempel och dessa är väldigt tydliga i fall man läser bortom expressen, dn och aftonbladet. 

4 vittnet plus att det måste ske offentligt, ber om ursäkt för att jag formulera det som att de måste ske på allmänplats, offentligt är det ordet ja söker, plus att det blir inge vittne om man har stalkat hen 

Ser du, nu bortsåg du från att det måste ske på en allmänplats, för att du vill vinkla ner islam, som ja la till däruppe, det räknas inte som vittne om man har stalkat hen, inser du hur svårt det är att man ska ha 4 vittnen och ensjälv ska ha sett det på en offentligplats, och det är själva den faktiska otrohets affären man måste ha 4 vittnen till och dom får inte förfölja hen, det är helt omöjligt att bevisa någon sådant 
Det är helt omöjligt att bevisa något sådant, straffet innebär inte bara för kvinnor, det framgår väldigt klart i koranen att det ska vara jämnställt, tex att man ska leva med sin kvinna i vänskap och samförstånd, en av dom första ner steningarna var en man  http://www.gowister.com/sahihbukhari-8-810.html

Men du anse ändå, vare sig det är genomförtbart eller inte, att det är en problematisk inställning i grunden, att lagen skall styras av en 2000 år gammal bok där det i teorin räcker med 4 vittnen för att någon ska bli stenad till döds? Du ser inte problematiken i det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

1. den där undersökningen är gjord i Storbritannien, inte i sverige, men kan inte bara ta statistik därifrån och överföra den direkt på sverige.

2. undersökningen är gjord på 500 personer, man brukar säga att ungefär 1000 personer är lagom om man vill göra en undersökning, vilket är dubbelt så många som 500

Det finns ingenting som talar för att siffrorna skulle vara annorlunda i Sverige. Redan idag finns det tendenser på odemokratiska strömningar inom den muslimska gruppen i  Sverige. Man kan aldrig hävda att siffrorna är till 100% säkra och att de till 100% är representativa för Sverige. Men vi vet att sifforna ligger någonstans där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: problematisk inställning i grunden, att lagen skall styras av en 2000 år gammal bok där det i teorin räcker med 4 vittnen för att någon ska bli stenad till döds? Du ser inte problematiken i det?

Jag vill inte leva i ett shariastyrt samhälle 

Buddah:

Okej, din far har alltså konverterat till Islam efter att han träffade din mamma? Eller var han Muslim redan innan?

Eller a turk och turk, hon flytta hit när hon var 1 år och har bot hela sitt liv här sen hon var 1, hennes farsa flytta hit och börja jobba på volvo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Jag vill inte leva i ett shariastyrt samhälle

Men du anser ändå inte, trots detta, att det är ett problem att runt 40% av en extremt växande grupp som inom några kan vara i majoritet, är positiva till sharialagar? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Men du anser ändå inte, trots detta, att det är ett problem att runt 40% av en extremt växande grupp som inom några kan vara i majoritet, är positiva till sharialagar? 

Det finns inga presenterade siffror på att dom växer, dels så var det i England mellan 17-25 åringar tycker 40 % att sharialagar borde införas vilket är relativt liten del av 2 miljarder, det finns 300 miljoner shia muslimer, 1.2 miljarder sunnah muslimer, resten är sufister, sekularister etc 

Tillämpning av sharia är mycket olika i olika kulturer, jag har inget emot en moderniserad/västerniserad sharialag 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Det finns inga presenterade siffror på att dom växer, dels så var det i England mellan 17-25 åringar tycker 40 % att sharialagar borde införas vilket är relativt liten del av 2 miljarder, det finns 300 miljoner shia muslimer, 1.2 miljarder sunnah muslimer, resten är sufister, sekularister etc 

Antalet muslimer växer kraftigt i Europa, både genom den muslimska invandringen men också genom barnafödandet. 
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/5994045/A-fifth-of-European-Union-will-be-Muslim-by-2005.html

Att 40% av Englands muslimer anser att man bör införa sharialagar betyder med största sannolikhet att siffran är långt mycket högre runt om i den muslimska världen, troligtvis över 50%. Allt talat för att muslimer blir mindre extrema i sina åsikter ifall de flyttar till ett mer sekulariserat, demokratiskt och upplyst land, alltså är naturligtvis den siffran högre runt om i resten av världen. 


   
SvaraCitera