Aviseringar
Rensa alla

Fråga Mr A efter hans input och vägledning


Ämnesstartare

Eftersom att jag är rätt så bra på att intuitivt komma fram till lösningar så har jag bestämt mig att lägga minna förmågor till förfogande här grattis. Detta under en begränsad tidsperiod, vi får se hur länge jag orkar. Om du undrar något som du vill ha någons annars åsikt på, eller vägledning på så fråga gärna här.

Är ej psykolog eller dylikt, mina svar ska inte ses som sådana. Tråden ligger i klotter för att det är minst antal restriktioner här, men försök att hålla en god nivå. Garanterar inte att jag svarar på något oseriöst.


   
Citera
Ämnesstartare

Vem är du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har anammat mitt smeknamn på dig ser jag[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Vem är du.

Borde inte frågan vara vad du vill veta om mig?

isola:

Du har anammat mitt smeknamn på dig ser jag

mm klart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur blir man lättast av med negativa tankar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

mm klart

mm, folk brukar lyssna på mig[cute]

Varför blir mitt hår tovigare än andras hår? kvalitén på håret spelar ju in, men skillnaden är ju markant 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saturn:

Hur blir man lättast av med negativa tankar?

Kul att du tog upp den frågan, har mycket att säga med för att vara rent konkret så när vi känner negativa känslor är det en fyra stegs process som ter sig följande.

1) En händelse eller situation inträffar. (Till exempel: din bil går sönder.)
2) <låt oss lämna denna tom tills vidare>
3) Vi känner en lämplig känsla. (Till exempel: du känner dig arg, orolig, ledsen, etc.)
4) Vi agerar därefter. (Till exempel: du skriker, gråter, blir aggressiv eller passiv, etc.)

Nu vet vi alla att vi människor inte reagerar exakt likadant på en händelse. Till exempel i exemplet med bilen som bryter ner, kan en person bli rasande medan andra kanske tycker att det inte är en stor sak, eller kanske till och med komiskt. Vad detta säger oss är att det inte är den händelse eller situation som orsakar våra känslor (steg 1 inte direkt orsakar steg 3), men att det finns något mellan de två, som är vår insamling av våra automatiska tankar utifrån våra föreställningar och värden. Så med det i åtanke, så blir de fyra stegen följande.

1) En händelse eller situation inträffar. (Till exempel: din bil går sönder.)
2) Vi har en uppsättning automatiska tankar om det. (Till exempel: detta inte skulle hända mig! Det förstör min dag! Det är orättvist! Detta är förfärligt! Etc.)
3) Vi känner en lämplig känsla. (Till exempel: du känner dig arg, orolig, ledsen, etc.)
4) Vi agerar därefter. (Till exempel: du skriker, gråter, blir aggressiv eller passiv, etc.)

Nu kommer vi till kärnan av känslor hantering (emotional managment). Att få insikt över att vi har automatiska tankeförlopp (vilka kan vara svårt att lägga märke till) vilket påverkar våra känslor. Våran uppgift är då att analysera dessa tankar, varje gång vi känner negativa känslor bör man alltså göra sig medveten om de fyra stegen ovanför. Och samtidigt försöka identifiera de tankar, trosföreställningar och värderingar som kan ha orsakat våra känslor.

När vi gjort det kan vi gå igenom den en efter en och analysera hurvida de är rationella eller irrationella tankar det är man har. För att göra detta kan man exempelvis fråga sig följande frågor.

- Grundar sig dessa tankar på fakta och är de objektiva?
- Hjälper dessa tankar mig att nå mitt mål?
- Hjälper dessa tankar mig att må bättre eller att agera mer konstruktivt?
- Hjälper dessa tankar att undvika konflikter med andra människor?

Tror jag lämnar det som så tillsvidare, om du har någon speciell tanke du är osäker får du gärna återkomma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför blir mitt hår tovigare än andras hår? kvalitén på håret spelar ju in, men skillnaden är ju markant 🙁

Känns som jag behöver ha mer info för att kunna hjälpa till om ett hur svar här. Om jag ska vara ärlig är jag inte riktig en expert på hår, även om jag hjärna kan försöka så gott jag kan. Frågan jag däremot ställer mig, mitt input i det hela är, är det något du mår dåligt av. Och I såna fall varför? Hoppas jag var till någon hjälp i alla fall. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

. Och I såna fall varför?

Jag tänker att jag får utstå mer smärta än andra, det gör himlans ont att borsta ur tovorna:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Tror jag lämnar det som så tillsvidare, om du har någon speciell tanke du är osäker får du gärna återkomma.

Jag tänkte mer random negativa tankar, inte negativa tankar efter en negativ upplevelse. Till exempel tillbakablickar eller självkritiska tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saturn:

Jag tänkte mer random negativa tankar, inte negativa tankar efter en negativ upplevelse. Till exempel tillbakablickar eller självkritiska tankar.

Samma sak där, du bör bena ut hurvida det är rationella eller irrationella tankar. Fundera på vad för värderingar och så som ligger bakom dessa tankar. Kan inte hjälpa dig mer om jag inte har mer data att jobba med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Samma sak där, du bör bena ut hurvida det är rationella eller irrationella tankar. Fundera på vad för värderingar och så som ligger bakom dessa tankar. Kan inte hjälpa dig mer om jag inte har mer data att jobba med.

Synd. Nåväl, tack för din tid Mr A.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att Mr A borde bli psykolog.
Jag blev hjälpt av ditt svar till vår bittra lilla Saturn Dold text: (bli inte vred Saturn, jag skojade bara med dig lite)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saturn:

Synd. Nåväl, tack för din tid Mr A.

Om man ger generella frågor kan man bara få generella svar så är det. =) Hoppas det var till någon hjälp i alla fall. Du är välkommen att kontakta mig om du vill ge mig det förtroendet. Ha det fint hur som helst, lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

vår bittra lilla Saturn

Lät nästan sött på ett kanske tragiskt vis.

isola:

Dold text: (bli inte vred Saturn, jag skojade bara med dig lite)

Hehe *gråter*

Asha:

Om man ger generella frågor kan man bara få generella svar så är det. =) Hoppas det var till någon hjälp i alla fall. Du är välkommen att kontakta mig om du vill ge mig det förtroendet. Ha det fint hur som helst, lycka till!

Jag inser det. Det hjälpte åtminstone isola. Tacktack.


   
SvaraCitera