Aviseringar
Rensa alla

Fråga om viktuppgång - hur fördelar sig fettet?


Ämnesstartare

Jag är just nu på bättringsvägen efter att jag förra året gick ned ca 9 kilo. Just nu väger jag 46 kg och är 164 cm. Jag vet att det är lite för lite, men jag är fortfarande lite rädd för att gå upp vikt.

Jag VILL gå upp, men jag är rädd att allt fett kommer att sätta sig på magen och den är jag så otroligt nöjd över nu, att få smal och vältränad mage var liksom anledningen till min anorexia. Jag vill inte förstöra den nu, utan jag vill bara ha mer fett på ben och armar, ingen annan stans.

Min fråga är därför - hur fördelar sig fettet? Kan jag göra något för att få större ben och armar och för att behålla min mage? Träna benen mer? Inte träna dem alls? Träna magen extra mycket?


   
Citera
Ämnesetiketter

Fettet fördelar sig jämt.
Eller - på kvinnor har det väl tendens att sätta sig mer på låren och rumpan kanske?


   
SvaraCitera

Tänk inte så, var glad att du är frisk istället, och så liten som du lär vara nu så kommer du bara se bra ut med lite fett.


   
SvaraCitera

Det är ju olika.... Jag tex har smala ben och tjocka armar och stora bröst xD Vissa får mage och vissa får rumpa... Men om du vill gå upp i vikt, gå upp i muskler istället för fett. Då har du fin kropp men väger mer [bigcheers]


   
SvaraCitera

Försök att fokusera på hälsosamhet! Du vill ju bli frisk och slippa ångesten över mat och kropp. Lycka till.


   
SvaraCitera

Tränar du någonting? Eller stressar för mycket?
Iallafall så är det rent genetiskt tyvärr så att man ärver sin kroppstyp, man är antingen päron/äpple-formad liksom, och så sätter sig fettet därefter. Men om du inte har några armmuskler t.ex eller väldigt tunn överkropp kan man lätt inbilla sig att magen ser större ut. Om man nu studerar sig själv väldigt noga...

Men du? det krävs nog en maaassa kilon till för att du ens ska kunna få tillräckligt med fett att samla på magen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar allihopa!

Fluorette:

Tränar du någonting? Eller stressar för mycket?

Jag tränar cheerleading 3ggr/v vilket blir ca 7 timmar/v och det är ju ganska varierad träning också - styrka, smidighet, gymnastik osv.

Och ja, jag antar att jag har ganska lätt för att inbilla mig att min mage ser stor ut... Men jag antar att eftersom det försvann ganska mkt fett från mina ben, mer än från magen, så sätter kroppen tillbaka det dit också ^^
Sen har dom alltid varit ganska smala, vilket jag ärvt av min mamma som har smala ben men stor mage.. så jag antar att jag får leva med att jag kanske kommer att få det så i framtiden också.


   
SvaraCitera