Aviseringar
Rensa alla

Fråga till borgerliga antirasister


KingGurka:

Jag är väl kanske mer individualistiskt lagd än många vänstermänniskor, men jag tror att man måste vara försiktig att inte börja skada människor i förebyggande syfte, t.ex., även om det kan kan gynna fler än det skadar.

jo, jag håller med dig. fast jag skulle vilja kalla det humanism snarare än individualism.

jag vet inte riktigt var jag vill komma; testar lite nya idéer bara.

Rödingajävel:

De tänker "vad gynnar företagen?", eftersom de ser dessa som samhällssubjekten och den drivande kraften i samhället.

jag är inte så säker på det, men så är jag också rätt naiv. jag tror i att de i grunden är av uppfattningen att de tjänar de så kallade småborgarna snarare än företagen. ifall de tjänar företagen är det för att de anser dessa intimt förknippade med småborgarna.


   
SvaraCitera

1. Jag anser inte att SD är ett rasistiskt parti. Men de har väl framgångar nu därför att invandring och integration fungerar väldigt dåligt, samtidigt som de extrema elementen av islam, börjar bli ett allt större hot.

2. Jag tycker inte det är nödvändigt att "bekämpa" ett demokratiskt och fredligt parti. Man skall framförhålla sin egen politik och alternativ till deras, för att vinna väljarna. Mer än så bör man inte göra. Det är inte bra att "bekämpningen" av SD, enbart tycks handla om att attackera partiet på olika sätt. Det är dock vanligast inom vänstern med direkta personangrepp mot partiets representanter samt störande av torgmöten och fåniga våldsdemonstrationer. Det om något, är reaktionärt. Det är rena rama barbarismen.

Vi bör istället bli bättre på att framföra vår egna politik och alternativ till SD:s problembeskrivningar och lösningar. Hjälper inte det, så får vi väl inse att folket föredrar SD.


   
SvaraCitera

Jag är höger och jag är medlem i Ungdom mot Rasism. Jag jobbar aktivt mot rasism genom att sprida kunskap och förståelse.

Varför är jag anti-rasist? Jo, för att jag tror på ett demokratiskt samhälle där det råder jämlikhet. Alla ska ha lika möjligheter. Jag blir genuint förbannad när någon blir diskriminerad pga hudfärg eller vart de kommer ifrån. Det har ingen betydelse.

SDs fortsatta växande, tror jag, (om man kollar på senste tiden) har att göra med bombningen i stockholm. Folk blir rädda. De blandar ihop islam med extremister och förstår inte riktigt skillnaden. Bristande kunskap, rädsla och fördomar är svaret. Men också att ingen av de andra partierna har tagit upp debatten kring migrationspolitiken. Det måste man göra. Man får dock inte låta politiken följa SDs väg, alltså försöka likna dem för att vinna röster. Då slutar vi som Nederländerna. Det är nu man måste utmärka sig och få folk att förstå att det finns andra alternativ.

Jag tror det ända sättet att få bort SD är att ge folk andra (bättre) alternativ och att informera folk. Ge människor kunskap. När kunskapen sitter, rädlsan är borta och fördomarna spräckta, då kan folk börja se klart.


   
SvaraCitera

Wonderbar:

jag är medlem i Ungdom mot Rasism

De uppstod från början för att försvaga den antirasistiska rörelsen eftersom man var rädd att den skulle radikaliserar ytterligare. Tanken var att "kuppa" den och göra den ofarlig. Det kan alltså ses som en rasistisk organisation då man är till för att strypa antirasistisk kamp. Grattis!


   
SvaraCitera

Wonderbar:

Jag är höger

Wonderbar:

t jag tror på ett demokratiskt samhälle där det råder jämlikhet.

lol


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

lol

Jämlikhet innbär att alla har samma möjligheter, oavsett om man är man, kvinna, svart, röd, vit, gul, troende, från iran, född utan lilltå eller ogillar spaghetti.

Att alla i alla fall får chansen att göra något med sitt liv. Sen har man själv ett ansvar att använda möjligheterna man får.

T.e.x: Olika jobb kräver olika mycket utbildning, kompetens och ansvar så därför är lönen olika. Dock är det inte hudfärgen som ska bestäma lönen, det är fel.

"Liberalen väljer att se till de som lyckats, vänstermänniskan till de som inte lyckas. Det är väldigt lätt att framstå som snäll och god genom att alltid ta de svagas parti och enligt min egen hobbyanalys en stark orsak till att vänstern ses som "mjukare" jämfört med högerpartierna när man frågar väljare om deras syn på saker och ting.

Individualismen talar nämligen inte så mycket om det där med snällhet, bland de som hamnat snett ideologiskt upphöjs nästan motsatsen. Men jag anser att det är en ack så fundamental del inom liberalismen och en av de viktigaste grundpelarna i ett fungerande samhälle. Att människor är snälla mot varandra skapar nämligen ett starkt civilsamhälle, därför att vara snäll kan innebära så många goda saker; tillit, förståelse och öppenhet är bara ett par av de saker som ordet rymmer."


   
SvaraCitera

Wonderbar:

Jämlikhet innbär att alla har samma möjligheter, oavsett om man är man, kvinna, svart, röd, vit, gul, troende, från iran, född utan lilltå eller ogillar spaghetti.

Men arbetare ska veta sin plats!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Wonderbar:

Liberalen

"Liberalen. Hon talar gärna uppskattande om kamp och mänskliga rättigheter, men det gäller bara sådan kamp som redan är över. Kampen mot apartheid, medborgarrättsrörelsen i USA och kampen för allmän rösträtt är alla hedervärda och viktiga strider som man kan minnas med stolthet. Men när samma typer av kamper förs idag, då är de tydligen inte lika hedervärda. Då säger liberalen med bestämdhet att här har vi att göra med terrorister, brottslingar och bortskämda ungar. Lärdomen, om man vill bli omtyckt av liberaler, är att det gäller att vinna kampen. Då kommer liberalen om 20 år bestämt hävda att hon stod längst fram på barrikaderna."


   
SvaraCitera

Wonderbar:

Jämlikhet innbär att alla har samma möjligheter, oavsett om man är man, kvinna, svart, röd, vit, gul, troende, från iran, född utan lilltå eller ogillar spaghetti.

För att all statistik om att folk som har det bättre ställt sen födseln lyckas en vidrig mängd mer än andra med att få ett degigt jobb är bara en myt?

Det här med att vandra mellan klasserna är en ganska naiv syn på det hela.


   
SvaraCitera

Wonderbar:

"Liberalen väljer att se till de som lyckats, vänstermänniskan till de som inte lyckas. Det är väldigt lätt att framstå som snäll och god genom att alltid ta de svagas parti och enligt min egen hobbyanalys en stark orsak till att vänstern ses som "mjukare"

Så är det ju också.

Wonderbar:

Jämlikhet innbär att alla har samma möjligheter, oavsett om man är man, kvinna, svart, röd, vit, gul, troende, från iran, född utan lilltå eller ogillar spaghetti.

Klassresor är ganska så jävla svåra att göra, det har ju bevisats gång på gång att barn från akademikerhem har ofantligt mycket enklare att lyckas i skolan osv.

Wonderbar:

Att alla i alla fall får chansen att göra något med sitt liv. Sen har man själv ett ansvar att använda möjligheterna man får.

Men alla har ju inte samma förutsättningar, alla kan inte bli välbetalda advokater och bankers, man kanske inte klarar utan måste utföra nåt lågbetalt skitjobb faktiskt bidrar till samhället.
Man kanske är handikappad, ska man lämnas vind för våg då bara för att man inte kunde utnyttja dom fantastiska möjligheterna.

Wonderbar:

T.e.x: Olika jobb kräver olika mycket utbildning, kompetens och ansvar så därför är lönen olika.

Dom lågbetalda jobben är dom som är av betydelse för samhället, någon jävla börsmäklare som tjänar pengar på andras pengar bidrar inte med ett piss men tjänar totalt oproportionerligt mycket mer än säg en undersköterska.

Wonderbar:

Individualismen talar nämligen inte så mycket om det där med snällhet,

[surprised]

Wonderbar:

Men jag anser att det är en ack så fundamental del inom liberalismen

Snälla, utveckla.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rödingajävel:

"Liberalen. Hon talar gärna uppskattande om kamp och mänskliga rättigheter, men det gäller bara sådan kamp som redan är över. Kampen mot apartheid, medborgarrättsrö

citat? [cute]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

citat? [cute]

Mm. Text om liberaler i senaste numret av Brand!


   
SvaraCitera

Semi:

För att all statistik om att folk som har det bättre ställt sen födseln lyckas en vidrig mängd mer än andra med att få ett degigt jobb är bara en myt?

Det här med att vandra mellan klasserna är en ganska naiv syn på det hela

Nej, och tyvärr så är det inte särskillt förvånansvärt heller.

Lite av problemet med idag är att arbetarklassen jobb har lägre status än borgarnas. Att vara VD:n låter mycket saftigare än att vara brandman eller kanske bilmekaniker. Det folk missar är att alla jobb behövs för att samhället ska gå runt. Man är inte mer eller mindre värd pga en jobb, men ändå värderar folk pengar som något som skulle göra en bättre.

Jag ser inget fel med att vilja tjäna pengar utan att bli straffad för det (förmögenhets skatt tex). Men vad jag inte tycker är okej är att man tror sig själv vara bättre än andra pga det. Sen så har alla olika ambitioner i sitt liv. Vissa vill blir nya Bill Gates andra känner att målare eller något annat skulle passa dom bättre. Men nästan alla barn/ungdomar i Sverige går i skolan. Man har möjligheten att göra sitt bästa för att nå det högsta. Det är ens eget ansvar att göra läxorna, plugga till proven för att kunna få de MVG:n man behöver för att kunna läsa vidare eller för att kunna klara kurserna så man får jobb sen när gymnasiet är slut t.e.x. Därför tycker jag heller inte att det är orättvist att vissa tjänar mer än andra. Vissa jobb kräver mer utbildning, kompetens och ansvarstagande än andra.


   
SvaraCitera

Wonderbar:

Lite av problemet med idag är att arbetarklassen jobb har lägre status än borgarnas. Att vara VD:n låter mycket saftigare än att vara brandman eller kanske bilmekaniker. Det folk missar är att alla jobb behövs för att samhället ska gå runt. Man är inte mer eller mindre värd pga en jobb, men ändå värderar folk pengar som något som skulle göra en bättre.

Pengar ger dig frihet i kapitalismen, klart folk värderar det högt. [zzz]

Men om pengar nu inte spelar nån roll så kan ju VD:arna sluta ha så höga löner? Då kan vi ta alla de pengarna i skatt och förbättra tillvaron för de som är längst ner på samhällsstegen, bygga bostäder åt alla hemlösa t.ex., istället för att föra överklasspolitik där resurser tas från de som behöver dem mest och ges till de som redan har.


   
SvaraCitera

Wonderbar:

Man är inte mer eller mindre värd pga en jobb, men ändå värderar folk pengar som något som skulle göra en bättre.

i alla samhällen värderas individer efter ekonomiskt och kulturellt kapital, i vårt samhälle har VD:n ett högt ekonomiskt kapital och universiteteläraren har ett högt kulturellt kapital. det kapital man har förverkligas genom att man praktiskt uttrycker vissa dispositioner, dvs. aktiviteter/språk/utryck/åsikter/verklighetsuppfattningar/sport/matkultur/sätt att äta osv. det viktiga med det här är att allas habitus, dvs. de samlade dispositioner som man besitter och förkroppsligar genom praktiken dels kommer ur den bakomliggande historien - dvs. det som format dig till den du är idag, och dels att den sätter standarden för hur du uppfattar och tolkar din omgvinging (baserad på 1. din historia och 2. dina sociala avstånd till övriga habitus).

dvs. sannolikheten för social reproduktion är otroligt stor, men inte huggen i sten, och att den inte är huggen i sten är ett tillräckligt argument för den som inte ser att den sociala reproduktionen till stor del består av den ena partens dominans över den andra att hitta bränsle till sin argumentation. det första och enklaste steget man kan göra är att minimera det ekonomiska kapitalets ojämlikheter.

vidare används makt genom att samhällets strukturer sätter människor på plats, att de omedvetet vet om sina begränsningar. anledningen att vissa vill bli bill gates och andra vill måla beror sannolikt mer på att de som målar inte tror att de kan bli bill gates än att de gillar att måla, eftersom det är något de är vana vid och lärt sig att de ska syssla med. arbetaren ska vara arbetare, och borgare ska vara borgare, och småborgare är någonstans mittemellan.

arbetaren definieras genom att vara inte-borgare och tvärt om, t.ex. har golf - en tidigare typisk överklass-sport blivit folklig och överklassen drar sig vidare mot nya marker (precis som boxning under 1800-talet, som då var en aristokratisk sport).

det känns som att jag tappade tråden lite...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wonderbar:

Jo, för att jag tror på ett demokratiskt samhälle där det råder jämlikhet. Alla ska ha lika möjligheter.

Då är det ju konstigt att du är liberal, och därmed aktivt motarbetar lika möjligheter och jämlikhet.

"Det är förbjudet för parisarna, både fattig som rik, att sova under stadens broar."


   
SvaraCitera

Wonderbar:

Jag ser inget fel med att vilja tjäna pengar utan att bli straffad för det (förmögenhets skatt tex).

skatt är inget straff.


   
SvaraCitera