Aviseringar
Rensa alla

Fråga till er som som är ovo-lakto vegetarianer!


Finns väl ingen ursäkt egentligen. Mejeriprodukter och ägg är gott och det senare ett väldigt smidigt sätt att få i sig näringsämnen...


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:
Finns väl ingen ursäkt egentligen. 

Om djuret inte plågats i onödan så finns det ursäkter. 


   
SvaraCitera

presidente: Om djuret inte plågats i onödan så finns det ursäkter.

Nej, det finns inga ursäkter för att plåga djur. Antar att du menar att om djuret inte utsatts för onödigt lidande så går det atträttfärdiga, men det är ju precis det som händer i djurindustrin...


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:

Nej, det finns inga ursäkter för att plåga djur. Antar att du menar att om djuret inte utsatts för onödigt lidande så går det atträttfärdiga, men det är ju precis det som händer i djurindustrin...

Jag menar krav-märkt djurhantering. Det är viss skillnad man kanske anser det onödigt eller moraliskt fel att döda djur men inte att använda dem till att få fram mat så länge det får ett relativt bra liv. Man kanske inte håller med den åsikten men jag ser inte det motsägelsefulla i den åsikten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djurrättsaspekten är helt irrelevant i förhållande till miljöfrågan.

är osäker på om människan utvecklat symbiotisk artöverskridande empati på riktigt eller om folk som bryr sig om djur bara använder det som stilaccessoar och moraliskt alibi men oavsett vad spelar det ingen roll. vi kommer inte att vara biologiska i framtiden och vi kommer att behöva anpassa oss efter förutsättningar andra jordiska arter inte klarar av. att trycka på djurrätt polariserar mer än det bidrar till konsensus kring frågan. miljön kan alla förnuftigt enas om och det är en autentisk drivkraft för mänskligheten som helhet. djurrätt är ett mysterium i det förflutna, en kuriositet i marginalen. miljön är här och nu och en viktig angelägenhet.

vi bör avveckla slavhandeln med andra arter men det är för vår egen skull, för vår etiska och kognitiva sammanhållning.

obs skriver inte till nån utan bara apropå... försöker reda ut tankar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Vilket är värst?

Beror på individens egna önskemål. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Beror på individens egna önskemål. 

vad menar du då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

vad menar du då? 

Ja att det beror på individen, djuret i fråga. Hurvida hen lider eller ej i livet etc. Det är enbart den enskilda, drabbade individen som kan avgöra vad som är bäst för hen själv. Jag kan enbart uttala mig om vad som är bäst för mig. 

Jag tror however de flesta djur vill leva fritt i naturen. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Ja att det beror på individen, djuret i fråga. Hurvida hen lider eller ej i livet etc. Det är enbart den enskilda, drabbade individen som kan avgöra vad som är bäst för hen själv. Jag kan enbart uttala mig om vad som är bäst för mig. 

Jag tror however de flesta djur vill leva fritt i naturen. 

vad är poängen med att skilja på död och icke-död, då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

vad är poängen med att skilja på död och icke-död, då?

Poäng?

Det är två skilda saker. Antog att de resonerar sådär, ungefär. 

Jag är inte veg själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

Man kanske köper krav-märkta produkter.

Även om du köper KRAV-märkt mjölk så tas exempelvis kalvar ifrån sina mödrar väldigt tidigt. "Frigående höns" har ett par meter att röra sig på.


   
SvaraCitera