Aviseringar
Rensa alla

Frågeställning, religionsfrihet


Ämnesstartare

Bör religionsfrihet vara en del av Sverige? (Bör man öppet få utöva t.ex satanism så länge man inte kränker lagen?)

Ska alla religioner ha rätt att resa byggnader i ära till sin religion?

Bör föräldrar få uppfostra sina barn efter sin religösa övertygelse? (T.ex. Jehovas som vägrar ge sina barn blodtransfusioner vid olyckor.)

Hoppas detta kan leda till en givande diskussion.


   
Citera

För de som är intresserade av det här ämnet och orkar läsa två sidor så har jag skrivit en truddilutt om det här:

http://viewer.zoho.com/docs/eNfccf

Jag besvarar frågorna du ställde och lite till där.. Har jag för mig.


   
SvaraCitera

Plontus:

Bör religionsfrihet vara en del av Sverige? (Bör man öppet få utöva t.ex satanism

Självklart att man ska få utöva vilken religion man vill, men man måste vara beredd på och respektera att folk kommer att kritisera ens tro eftersom vi har yttrandefrihet.

Plontus:

Ska alla religioner ha rätt att resa byggnader i ära till sin religion?

Ja men jag tycker att de borde bekosta dessa byggnader själva och inte be om pengar från staten. Eftersom vi är ett sekulärt land som låter alla tro på vad de vill så borde vi inte favorisera någon religion.

Plontus:

Bör föräldrar få uppfostra sina barn efter sin religösa övertygelse? (T.ex. Jehovas som vägrar ge sina barn blodtransfusioner vid olyckor.)

Ja men när det går över gränsen till att de äventyrar barnets liv på nått sätt så får de ju självklart inte göra så. Och skolan måste lära barnen att tänka kritiskt så att de kan skydda sig från osanningar.

Plontus:

så länge man inte kränker lagen?)

Just precis!


   
SvaraCitera

ja.


   
SvaraCitera

kastanj:

http://viewer.zoho.com/docs/eNfccf

Ni som läser får gärna kommentera inom ramarna för den här diskussionen.


   
SvaraCitera

Ja.


   
SvaraCitera

ja, finns ingen anledning för nej.


   
SvaraCitera

passaro:

Ja.

Macktorsken:

ja, finns ingen anledning för nej.

Jag håller inte med.


   
SvaraCitera

kastanj:

Jag håller inte med.

På alla frågorna?

Tycker alla religioner har lika stor rätt att bygga sina religiösa byggnader i detta land. Vi har ingen förtur.

Om folk vill vara medlem i jehovas osv så får dom vara det. deras korkade val.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

På alla frågorna?

Enbart på sista frågan.

Återkommer gärna efter jag kommit tillbaka från skolan, kan förklara varför om du inte vill läsa det jag länkade till.


   
SvaraCitera

Ja. Det enda jag har svårt för är väl det här med JV och blodtransfusioner, men vad ska man göra?


   
SvaraCitera

Ja.
Fast blodtransfusioner bör man göra ändå, mot föräldrarnas vilja, om barnets tillstånd är livshotande. De kan ju inte få döda sitt barn bara för att de är galna.
Religiösa friskolor ska inte tillåtas.


   
SvaraCitera
mynona

Plontus:

Bör religionsfrihet vara en del av Sverige? (Bör man öppet få utöva t.ex satanism så länge man inte kränker lagen?)

Ja. Staten ska bara ingripa om en religion bryter mot någon lag.

Plontus:

Ska alla religioner ha rätt att resa byggnader i ära till sin religion?

Ja.

Plontus:

Bör föräldrar få uppfostra sina barn efter sin religösa övertygelse?

Nej. Barnen bör själva få bestämma sina övertygelser, vilket kan vara svårt om man indoktrineras i en ideologi. Men där får man resignera eftersom det inte finns något sätt att förhindra saken.


   
SvaraCitera

Plontus:

Bör religionsfrihet vara en del av Sverige?

Ja och nej. Religionsfrihet är en del av åsiktsfriheten och ser inga skäl att den skulle ha någon särställning utöver åsikts- yttrande och mötesfrihet.

Plontus:

(Bör man öppet få utöva t.ex satanism så länge man inte kränker lagen?)

Så länge man inte skadar någon annan bör man få göra precis vad som helst.

Plontus:

Bör föräldrar få uppfostra sina barn efter sin religösa övertygelse?

Så länge de inte skadas av det, ja. Eller rättare sagt, det är dåligt att det förekommer men går inte att förhindra utan att inskränka yttrandefrihet och dylikt. Att däremot använda tvångsmetoder gentemot barnen, t.ex. att bestraffa dem för utebliven gudstro eller dylikt, är inte okej.

Plontus:

(T.ex. Jehovas som vägrar ge sina barn blodtransfusioner vid olyckor.)

Nej, tycker inte sånt är okej.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Det enda jag har svårt för är väl det här med JV och blodtransfusioner, men vad ska man göra?

Att vägra någon medicinska procedurer denne har rätt till torde vara likvärdigt med att försöka skada personen, oavsett om detta sker genom att jag snor en diabetikers insulin eller vägrar mitt barn en blodtransfusion, och bör ju inte accepteras även om min religion ser blodtransfusioner eller insulin som synder.


   
SvaraCitera