Aviseringar
Rensa alla

frågor ang. att ha 2 läkare etc.


Ämnesstartare

om ni har svaren på några av dessa frågor hade jag verkligen varit tacksam!

kan man ha två läkare? en på en privat klinik och en på statliga sjukhuset?

kan läkaren på det statliga sjukhuset läsa vad läkaren på den privata kliniken skriver i min journal och vice versa?

jag är inte 20 så jag betalar inte för vård än. privata läkaren tar 300/terapisession (100 hos statlig terapeut), betalar jag det då fastän jag är under 20 eller betalar jag mellanskillnaden eller ingenting? kan de vägra mig att komma för att jag är för ung och de kanske inte kan ta emot patienter som inte får betala ifall så är fallet?

btw privata kliniken är på uppdrag av landstinget och högkostnadsskyddet gäller.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag vet inte hur det är med priset men du kan alltid gå till en privat läkare. Jag gick hos en statlig läkare och en privat ett tag. Jag skulle tro att de kan läsa vad den andra skriver eftersom att patienthistorik är väldigt viktigt


   
SvaraCitera

lacedunlaced:

kan läkaren på det statliga sjukhuset läsa vad läkaren på den privata kliniken skriver i min journal och vice versa?

Skulle inte tro det. Om man tex går på vårdcentralen kommer de därifrån inte in att läsa journaler från en annan enhet tex Gynekologmott, kirurg, psykiatri. Läkaren på vårdcent måste då kontakta denna avdelning och begära ut journal, det är inget som automatiskt poppar upp.


   
SvaraCitera

Aha, terapisession, nej då kommer de definitivt inte åt privata journalen från statliga. Tror du måste ge ditt medgivande om statliga vill beställa den.


   
SvaraCitera