Aviseringar
Rensa alla

Frågor ang utlandstjänst i Afghanistan.


Ämnesstartare

Hejsan, jag ville bara kolla med er vad ni tycker om att Sverige är i Afghanistan och hjälper till..

För mig har det hela utvecklats till en livsdröm, att få åka dit, att få hjälpa de som behöver hjälp, att hjälpa till så att de får bättre levnadsstandard och demokrati.
Tänker ganska ofta på att jag vill dit, och jag vill dit nu, men måste först göra GMU och lyckas ta mig dig.

Så, vad tykcer ni?


   
Citera

Sålänge vi hjälper civila och inte aktivt deltar i krig så är det ju jättebra.


   
SvaraCitera

gör om du vill. tänk på att du kan komma att förändras rätt mycket som person genom militären, inte nödvändigtvis till det bättre.


   
SvaraCitera

Såg denna dokumentären för ett tag sedan. Rätt sjuka grejer man får vara med om.


   
SvaraCitera

Tycker man ska veta vad man faktiskt ger sig in på. Det är lätt att göra det under villfarelser, politiska såväl som vad det innebär för en personligen/praktiskt.

T.ex.
http://www.michaelyon-online.com/watch-your-step.htm
Videon längst ned. Hela. Ska ej ses av lättpåverkade.


   
SvaraCitera

Tycker att vi ska ge fan i att vara jänkarnas hantlangare i deras vansinne, vi bör vara neutrala eller aktivt motarbeta dem.


   
SvaraCitera

Man hjälper inte till där. Se Amarillo eller liknande.

Alla som är där är där helt i onödan.


   
SvaraCitera

om det bara är att hjälpa människor du vill kan du väl likagärna volontärarbeta för någon välgörenhetsorganisation eller nåt?

om det inte bara är någon romantiserad dröm om att få åka heftig helikopter å ha tuffingkulspruta dåe. i skojjiga hattar.


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

om det inte bara är någon romantiserad dröm om att få åka heftig helikopter å ha tuffingkulspruta dåe. i skojjiga hattar.

Självklart är de det. Vill också[blush] Men e lite nojig över att bli skjuten på[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Såg denna dokumentären för ett tag sedan. Rätt sjuka grejer man får vara med om

Ja, det har jag sett, vilket gjorde att jag ville åka dit ännu mer.


   
SvaraCitera

Tycker det är bra. Finns inget säkrare sätt att hjälpa människor i oroshärdar. När de civila hjälporganisationerna drar sig ur stannar dem kvar. När hjälporganisationerna inte klarar av att säkerställa att deras personal inte blir dödade eller kidnappade stöttar dem. Så minst dåligt är det i alla fall


   
SvaraCitera

Panda:

Självklart är de det.

aaah i know


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Så minst dåligt är det i alla fall

Gillar din iställning. (y)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Självklart är de det. Vill också Men e lite nojig över att bli skjuten på

Det är en del av jobbet man får ta där nere, du blir tränad att försöka undvika att bli skjuten så mycket du kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

om det bara är att hjälpa människor du vill kan du väl likagärna volontärarbeta för någon välgörenhetsorganisation eller nåt?om det inte bara är någon romantiserad dröm om att få åka heftig helikopter å ha tuffingkulspruta dåe. i skojjiga hattar.

I sverige får man hjälp om man ber om det, i Afghanistan får du inte skydd mot talibanerna.. Det är där jag vill komma och in skydda.


   
SvaraCitera