Aviseringar
Rensa alla

Frågor ang utlandstjänst i Afghanistan.


Ämnesstartare

ohdeer:

Tycker man ska veta vad man faktiskt ger sig in på. Det är lätt att göra det under villfarelser, politiska såväl som vad det innebär för en personligen/praktiskt.T.ex. http://www.michaelyon-online.com/watch-your-step.htmVideo​n längst ned. Hela. Ska ej ses av lättpåverkade.

Den var jävligt grafisk... men.. videon fick mig till att fundera på om jag skulle bli sjukvårdare istället för marksoldat.


   
SvaraCitera

New3ra:

sverige får man hjälp om man ber om det, i Afghanistan får du inte skydd mot talibanerna.. Det är där jag vill komma och in skydda.

man kan volontärarbeta i fattiga länder också ^^ röda korset tex har nog hjälpgrejs i afganistan också, kolla med dom ist! : >


   
SvaraCitera

New3ra:

Gillar din iställning. (y)

Hade deltagit i en mission till affe om jag kunnat.


   
SvaraCitera

New3ra:

Hejsan, jag ville bara kolla med er vad ni tycker om att Sverige är i Afghanistan och hjälper till..

Min "plastbrorsa" tjänstgjorde i afganistan i 6 månader i våras.

För att sammanfatta det han berättat..

Bra saker:
Grym sammanhållning
Äventyr
Broderskap
Enormt lärorikt
Häftigt landskap

Dåliga saker:
Lokalbefolkningen vill inte ha dig där
Du gör ingen som helst nytta för landet
Afganerna eldar med djurspillning på vintern och i städerna får du svart sot i håret, tandborsten, sängen, bilen, överallt..
ALLA är svinkorrupta och skall ha betalt för allt
Svenska fordonen suger, Galten är för klen och pansarterrängbilen/ambulansen är för tung för vägarna och går knappt att använda.

Hans allmänna intryck är att man åker dit för sin egen skull, men man skall inte inbilla sig att man gör Afganistan någon tjänst. Det kommer ta minst 30år att bygga ett land av regionen som kallas Afganistan, för det är bara ett land på pappret idag. Sverige har varken råd eller lust att åta sig detta så Afganistan är bara en PR grej för Sverige för att visa att vi ställer upp för FN, men Afganistan är i verkligheten hopplöst och utvecklingen går bakåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

man kan volontärarbeta i fattiga länder också ^^ röda korset tex har nog hjälpgrejs i afganistan också, kolla med dom ist! : >

Jag vill inte dit så, jag vill kunna skydda, få se folk må bra och veta att det är skyddade, tacksamhet, jag vill rädda dom.

OF 5:

Hade deltagit i en mission till affe om jag kunnat.

Du har rätt inställning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Min "plastbrorsa" tjänstgjorde i afganistan i 6 månader i våras.

Även om det är så, så vill jag ändå dit och försöka, och självklart som du skrev, för en själv också, för att visa för sig själv och andra att man är en medmänniska, men främsta orsakerna är att få hjälpa dom att få ett bättre liv, ett bättre land..

Jag har kollat mycket runt det, i början tänkte jag också "vad i helvete gör vi där..." men sen ändrades min syn, och det övergick till att jag vill bli soldat och få åka dit, för att få uppleva det..
Det är en livsdröm idag, något jag vill mer än annat.


   
SvaraCitera

wart si hell

ne men som han Libe sa så orka va amerikanarnas bitch och medhjälpare, jag vet inte hur det är med dej men jag skulle iaf inte vilja vara en, i princip, självmordsbombare med lite finare utrustning. Du förstör bara för andra och dej själv.

det bästa vore om alla bara drog därifrån och lät mellanöstern självdö (eller, "klara sej själva" som det också kallas)


   
SvaraCitera

New3ra:

få se folk må bra

och det gör man bättre genom att skjuta på dom med ett maskingevär än att ge dom mat, sjukvård, vaccin och utbildning osv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

och det gör man bättre genom att skjuta på dom med ett maskingevär än att ge dom mat, sjukvård, vaccin och utbildning osv?

Man skjuter ju inte på civila?

Blir man beskjuten är det talibanerna som skjuter, de som vill döda mig, min grupp, folket i sitt land..


   
SvaraCitera

New3ra:

Blir man beskjuten är det talibanerna som skjuter, de som vill döda mig, min grupp, folket i sitt land..

ja men de skjuter ju ba på dig för att ni är där, lättare att inte åka dit från början så slipper någon skjuta öht[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

ja men de skjuter ju ba på dig för att ni är där, lättare att inte åka dit från början så slipper någon skjuta öht

Dom skjuter ändå, det är folk som vill ta över sitt egna land..
Någon måste stå upp för dom, och ja, sen finns det svin inom armén som åker dit för att "döda".
Men det gör inte jag.


   
SvaraCitera

New3ra:

Dom skjuter ändå

hur vet ni? har ni provat att visa kärlek o blommor istället så kanske de blir snälla tillbaks? =>

Image


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

ja men de skjuter ju ba på dig för att ni är där, lättare att inte åka dit från början så slipper någon skjuta öht[zzz]

exakt

om ni skjuter ihjäl varann så är det fine, färre untermensch i världen. men såfort en oskyldig blir skadad till följd så är det en helt annan sak, jävla ynkryggar

och jag har också gjort lumpen och allt det där, men tänkte efter lite själv innan jag gick på det de sa

och seriöst, tänk om du råkar ut för nåt, du blir typ splitterskadad i benet eller typ råkar döda nån oskyldig, vad_fan_gör_du_då [cute] really, is it worth it?


   
SvaraCitera

New3ra:

Även om det är så, så vill jag ändå dit och försöka, och självklart som du skrev, för en själv också, för att visa för sig själv och andra att man är en medmänniska, men främsta orsakerna är att få hjälpa dom att få ett bättre liv, ett bättre land..

Vill du göra nytta för landet, leta reda på en organistation som bygger skolor! Afganistan behöver utbildning, utbildning utbildning! Utan utbildning och skolor är Afganistan bara ett fundamentalistist bakåtsträvande mörker.

10år och 3,5-4 biljoner kronor senare har man militärt uppnått absolut ingenting i Afganistan.

Åk gärna dit för din egen skull, men ha inga andra förhoppningar, då blir du bara besviken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Vill du göra nytta för landet, leta reda på en organistation som bygger skolor! Afganistan behöver utbildning, utbildning utbildning! Utan utbildning och skolor är Afganistan bara ett fundamentalistist bakåtsträvande mörker.

Exakt, men när det väl byggts skolor och sådant behövs det någon som skyddar dom, annars håller dom inte längre, det är ju där soldater kommer in.

Jag kommer inte ändra min syn förrän jag själv upplevt det, mitt mål är att hjälpa folket där nere att få bättre liv.


   
SvaraCitera