Aviseringar
Rensa alla

Frågor angående antagningen till universitetet


Ämnesstartare

Okej, här är en liten kluring.

- Jag har sökt en kurs till hösten, med en sen anmälan, i första hand.
- Kursen har enligt statistisk 48 sökande i första hand och ett par hundra i andra/tredje/fjärde hand.
- Sammanlagt erbjuds 50 platser.
- Det skulle innebära att alla som sökt kursen i första hand kommer att antas, och två platser skulle erbjudas sökande i andra/tredje/fjärde hand.
- Ett mail från Högskoleverket har bekräftat att min sena ansökan har handlagts ordentligt.

Nu till frågorna, som jag försökt hitta info om, men misslyckats med:

Hur rangordnas jag, med min sena anmälan?
Har jag hamnat bland de där 48 för att jag sökt i första hand?
Eller hamnar jag rentutav bakom dem som inte hade det som förstahandsval, p.g.a att det var en sen anmälan?

Please help me.


   
Citera
Ämnesstartare

Men herregud hur kan folk ha så svårt att förstå hur ett simpelt antagningssystem fungerar?

UnclePadda:

- Det skulle innebära att alla som sökt kursen i första hand kommer att antas, och två platser skulle erbjudas sökande i andra/tredje/fjärde hand.

Nej. [confused] Om du har sökt kursen i första hand eller inte spelar naturligtvis ingen roll för hur din ansökan värderas.

UnclePadda:

Hur rangordnas jag, med min sena anmälan?

Efter de som har sökt utbildningen i tid och efter de som har sökt utbildningen som sen anmälan före dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

- Kursen har enligt statistisk 48 sökande i första hand och ett par hundra i andra/tredje/fjärde hand.

vilket heta ämne har du sökt? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Om du har sökt kursen i första hand eller inte spelar naturligtvis ingen roll för hur din ansökan värderas.

Naturligtvis har det betydelse. Förstahandssökande har alltid första tjing just för att de sökt i första hand. Kommer man in på förstahandsvalet stryks man automatiskt från alla andra val.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

variabel:

vilket heta ämne har du sökt? [surprised]

Kinesiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Naturligtvis har det betydelse. Förstahandssökande har alltid första tjing just för att de sökt i första hand.

Nej de har inte första tjing. Det är fullt möjligt att alla som har sökt i första hand konkurreras bort av folk som inte har sökt i första hand.

UnclePadda:

Kommer man in på förstahandsvalet stryks man automatiskt från alla andra val.

Ja självklart?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera