Forumet - Frågor angående mopedtrimning ställs här!

Frågor angående mopedtrimning ställs här!

13392 1 197
Först och främst så vill jag förklara alla åtgärder på era mopeder leder till att dem ej får framföras på allmän väg.
Detta kommer bli en samlingstråd för frågor om trim till mopeder! Så posta gärna här istället för att skapa en ny tråd. Självklart om du har flera frågor om mopeder så kan du skapa en tråd.
Sen är detta bara grundläggande information råden eller tipsen kanske inte fungerar på alla modeller.
Vi kan börja med att dela upp mopederna i två delar, scooter och cross/motard/standard.
Vill även tillägga att det kommer vara väldigt basic.
Kommer säkert finnas några stavfel och något som är lite luddigt! Påpeka det så ska det fixas direkt!
Länkar till sidor där du kan få tag i delar till din moped finns längre ner.

Grundläggande trim:

Effektrör(avgassystem) "scooter och cross/motard/standard"
Ger dig lite mera acceleration,toppfart, mera vrid i motorn och att när du ökar på flödet av avgaser så får du en bättre "gång" i motorn på både låga och höga varv. Då krävs det ibland att du byter variatorvikter ifall du gör detta på en scooter.
Ibland även att du byter förgasare/bestyckar om förgasaren vilket jag kommer ta upp längre ner i tråden.

Variatorvikter "scooter"
Något man köper nya eller får med när man köper sitt effektrör, små vikter som sitter i variatorn på mopeden, som alla inte kanske vet så är en scooter remdriven.

Förgasare "scooter och cross/motard/standard"
Förgasare det är den som förser motor med bensin(drivmedel), om motorn får för mycket bensin så ska man byta till ett mindre munstycke eller med lite tur så kan man skruva på ”luftskruven” som kan hjälpa till att ge en lite tunnareblandning mellan bensin och luften som komprimeras i cylindern eller vice versa med för lite bränsle. Var munstycken och luftskruven sitter beror lite på förgasare till förgasare.

Notera att INGEN kommer bara att kunna säga "Storlek 86" passar perfekt för just din setup, du kommer få köpa ett par munstycken och testa dig fram.

Luftfilter "scooter och cross/motard/standard"
Det som skyddar motor från att suga i sig saker som kan förstöra både kolv och cylinder, köper man ett öppet luftfilter så måste man byta munstycke, om man inte redan har ett väldigt stort munstycke monterat.

Lite mer avancerat trim:

Vevstake(veven) "scooter och cross/motard/standard"
Det är där på kolven sitter och denna överför kraften från kolven till variatorn som får bakhjulet att rotera. När man börjar trimma och skaffar sig mera effekt med tillexempel en större cylinder kan det vara bra att skaffa sig en starkare vev beror lite på vilket märke man har olika tillverkare har olika starka grundvevar.

Cylinder både scooter och cross/motard/standard
Där i bränslet brinner och skapar effekten för att driva din moped. En större cylinder ger oftast mera effekt, det beror självklart på hur den är tillverkad och vilken kvalitet den har. Men oftast så kan du plocka ur mera effekt ur en större cylinder.

Sen kan man börja porta och plana vilket jag inte ärligt är så inläst på om någon vänlig själ är duktigt på detta och har en vettig text som han/hon vill dela med sig av så ska jag med glädje lägga till den här.
Men porta går ut på att man fräser ur så man får ett bättre flöde från tillexempel avgasporten eller liknande.
När man planar så svarvar man ner topplocket någon millimeter.

Övrigt att tänka på:

När ni börjar trimma era scooters så kan det vara bra att öppna variator kåpan och kontrollera hur variator remmens skick är.
Jag tar inget ansvar för vad ni gör med era mopeder eller de råd ni följer här detta är bara grundläggande för att folk ska kunna lättare få hjälp med sin moped.

Länkar till bra sidor:

http://www.scooter-attack.com
http://www.lellesmc.se
http://www.startuning.se
Thundercracker:

Effektrör(avgassystem) "scooter och cross/motard/standard"
Ger dig lite mera acceleration samt toppfart, då krävs det ibland att du byter variatorvikter ifall du gör detta på en scooter ibland även att du byter förgasare/bestyckar om förgasaren vilket jag kommer ta upp längre ner i tråden.


Den bli starkade också.

Spana också in:

Gripemsång:

Sålänge du inte syftar på turbo för dom går inte bra förens den kommit upp i varv.


Turbo på moped är overkill, men jag har sett det faktiskt. Hoppas detta är vad du menade:

Thundercracker:

när du ökar på flödet av avgaser så får du en bättre "gång" i motorn på både låga och höga varv.