Aviseringar
Rensa alla

Frågor om Alfakassan


Ämnesstartare

Min mamma vill att jag ska gå med i Alfakassan. Problemet för mig är att jag inte vet något om detta. Jag vill helst inte bara läsa informationen på deras hemsida, jag vill hellre få det förklarat för mig av en riktig person också..

Jag fattar inte vad skillnaden mellan arbetsförmedlingen och alfakassan är? Ni som anmält er som arbetslösa på Arbetsförmedlingen/alfakassan, vad händer när man gör det, vad innebär det liksom?

Jag jobbar extra i butik (bara 6 dagar i Mars), påverkar detta något särskilt om jag nu söker arbetslöshetsersättning? Kan jag fortfarande få det trots att jag har ett "jobb"?

Förklara gärna ingående om din egen situation också!


   
Citera

The Elin:

Jag jobbar extra i butik (bara 6 dagar i Mars), påverkar detta något särskilt om jag nu söker arbetslöshetsersättning? Kan jag fortfarande få det trots att jag har ett "jobb"?

Man måste ha jobbat 6 månader i rad för få halv tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Man måste ha jobbat 6 månader i rad för få halv tror jag.

halv vadå?
måste man ha anmält sig innan man började jobba då eller går det bra ändå?


   
SvaraCitera

The Elin:

skillnaden mellan arbetsförmedlingen och alfakassan

Alfakassan är en arbetslöshetskassa och arbetsförmedlingen går du till när/om du blir arbetslös för att kunna få ut pengar ifrån alfakassan.


   
SvaraCitera

The Elin:

måste man ha anmält sig innan man började jobba då eller går det bra ändå?

Har du jobbat ett år får du la full betalning och ett halvt år får du halva.
Måste man inte vara med i arbetsförmedlingen också? De är lite konstigt för du kan ju inte få de om du jobbar. Jag tycker hela bunten kan dra åt helvete för de är inte mycket hjälp man får.


   
SvaraCitera

Jobbar man så lite får man väl inte ens något av alfakassan, eller? Har noll koll fastän jag pröjsar själv. [rolleyes]


   
SvaraCitera

cannabis:

Har du jobbat ett år får du la full betalning och ett halvt år får du halva.

Det är ändrat. Från och med 1 Januari behöver man bara vara med i A-Kassan 6 månader för att få inkomstbaserad ersättning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Alfakassan är en arbetslöshetskassa och arbetsförmedlingen går du till när/om du blir arbetslös för att kunna få ut pengar ifrån alfakassan.

Jahaaa! I see.

Sheriffen:

Det är ändrat. Från och med 1 Januari behöver man bara vara med i A-Kassan 6 månader för att få inkomstbaserad ersättning.

Står A:et i A-kassan för alfa? Är det samma sak? För jag har ju inte direkt någon inkomst, får jag inget alls då?

oggelgoggel:

Jobbar man så lite får man väl inte ens något av alfakassan, eller? Har noll koll fastän jag pröjsar själv. [rolleyes]

Betalar man för att vara med? haha jag vet verkligen inget xD


   
SvaraCitera

The Elin:

Betalar man för att vara med? haha jag vet verkligen inget xD

Ja, det kostar 305:- i månaden har jag för mig.


   
SvaraCitera

The Elin:

Jag jobbar extra i butik (bara 6 dagar i Mars)

Du kan glömma få någon som helst stöd du måste varit arbetslös i 3 månader och få inte gått den minsta stöd för få jobb garanti.
Och du har bara jobbat 6 dagar om jag förstod de rätt.

Antingen får du hoppa av jobbet eller jobba i ett halvår för kunna få någon hjälp alls.

Det tomtarna på järntorget i Göteborg har ju inte koll på något alls.
Dem säger jag skall få garanti om jag går på ett möte sen när jag går dit säger dem att de inte gäller för jag studerar högskolan på 15 hp.
De hindrar mig ju inte från att jobba. Men de vill bara krångla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Ja, det kostar 305:- i månaden har jag för mig.

Men vafan. De kunde väl fixat så att det dras av från pengarna man ska få av dem, höhö.


   
SvaraCitera

The Elin:

Men vafan. De kunde väl fixat så att det dras av från pengarna man ska få av dem,

Ja det kan man få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Och du har bara jobbat 6 dagar om jag förstod de rätt.

Antingen får du hoppa av jobbet eller jobba i ett halvår för kunna få någon hjälp alls.

Nej, alltså, jag blev anställd förra veckan och har schema för mars på sex dagar. Haha jag lär ju inte hoppa av jobbet i alla fall..


   
SvaraCitera

The Elin:

Står A:et i A-kassan för alfa?

Nej det står för Arbetslöshets-kassan.

The Elin:

För jag har ju inte direkt någon inkomst, får jag inget alls då?

Vet inte riktigt. Detta hittade jag på deras hemsida:

ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.


   
SvaraCitera

The Elin:

Nej, alltså, jag blev anställd förra veckan och har schema för mars på sex dagar. Haha jag lär ju inte hoppa av jobbet i alla fall..

Joo men du kan inte få den förrän du jobbat i 6 månader i streck ändå tyvärr. Du kan väl göra de i september typ men inte i nuläget.


   
SvaraCitera