Aviseringar
Rensa alla

Frågor om kost och motion


Ämnesstartare

Hejsan!

Jag har läst överallt att man ska försöka äta små mål med korta mellanrum, Så jag gör så gott jag kan att följa det med att äta 5-6 ggr per dag med 3 timmars mellanrum. Men ibland kör det ihop sig!

Då undrar jag om:
Ska man äta någonting alls innan man tränar eller bara precis efteråt ?

Gör det någon skillnad att jogga några timmar innan man går och lägger sig än när man kommer hem från skolan? (Jogging bara ett ex, Menar all form av konditionsträning)

Kan man gå ner i vikt av att kombinera styrketräning och morgonpromenader+ promenader på eftermiddagar/kvällar eller är det ett måste att hålla på med intervallträningar och hårda konditionspass regelbundet? (Det är såklart förutsatt att man håller en bra kost vilket jag räknade in i detta)

Vore trevligt med lite svar om det finns någon som kan svara det vill säga [cool]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

schill:

Jag har läst överallt att man ska försöka äta små mål med korta mellanrum, Så jag gör så gott jag kan att följa det med att äta 5-6 ggr per dag med 3 timmars mellanrum. Men ibland kör det ihop sig!

Det "ska" man inte alls, om man nu inte vill det. Det är iaf inget som påverkar träningen eller vikten.

schill:

Då undrar jag om:
Ska man äta någonting alls innan man tränar eller bara precis efteråt ?

Protein innan styrketräning höjer proteinsyntesen extra mycket ja.

schill:

Gör det någon skillnad att jogga några timmar innan man går och lägger sig än när man kommer hem från skolan? (Jogging bara ett ex, Menar all form av konditionsträning)

Nej.

schill:

Kan man gå ner i vikt av att kombinera styrketräning och morgonpromenader+ promenader på eftermiddagar/kvällar

Ja.

schill:

eller är det ett måste att hålla på med intervallträningar och hårda konditionspass regelbundet?

Nej, det är inte ett måste att träna öht.


   
SvaraCitera

schill:

Då undrar jag om:
Ska man äta någonting alls innan man tränar eller bara precis efteråt ?

grejen med att äta efter istället för före träningen är att kroppen drar blod till magen för att smälta maten och då kan det bli tyngre att träna.
det tar sån tid att tömma magen så om du inte har något problem med det och föredrar det så är det bara att köra på det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren 🙂 Jag kanske låter som någon som vill följa någon slags mall eller något men sådant är inte fallet, Jag bara vill veta lite mer om vad man kan göra 🙂

Men man ska alltså inte "Fylla på" Kolhydrater innan träning då? Det har jag hört många säga.

Sedan angående styrketräning är också en sak jag är väldigt fundersam över.

Om man tränar med lite lättare vikter så man klarar över 10 reps varje gång eller om man kör med tyngre så att man knappt orkar över 8 reps varje gång vad spelar detta för roll på muskeluppbyggnad?
Målet med min träning är att få en ganska slank kropp med synliga muskler, jag vill absolut inte lyfta bara för att ta mer kg. Men det blir lätt när man tränar att många säger "Fan lägg på lite det är ju för lätt" Sen blir man trött efter bara .. Ja typ 8 reps.

Sedan det att om man tränar en muskelgrupp på samma vis varje träning , t ex bröst : Att man börjar med bänk osv och kör med ungefär samma vikt och sets/reps Så har jag hört att man till slut inte kommer att öka i muskler för att dem når sin "topp" om man inte varierar träningen, Hur sjutton ska man variera träningen då? Finns ju inte så många mer sätt att lyfta på om vi nu tar t ex bröst. Jag brukar normalt köra 5-6 övningar på bröstpass med 3-4 Sets och normalt 8-10 reps på varje set.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schill:

Men man ska alltså inte "Fylla på" Kolhydrater innan träning då? Det har jag hört många säga.

Glykogendepåerna fylls på så fort du äter. Så om du inte ska köra ett hårt konditionspass utan att ha ätit något sedan ditt förra pass så är det inte nödvändigt.

schill:

Om man tränar med lite lättare vikter så man klarar över 10 reps varje gång eller om man kör med tyngre så att man knappt orkar över 8 reps varje gång vad spelar detta för roll på muskeluppbyggnad?

Det aktiverar lite olika muskelfibrer. Blanda mellan hög och lågreps så får du med allt.

schill:

Målet med min träning är att få en ganska slank kropp med synliga muskler, jag vill absolut inte lyfta bara för att ta mer kg. Men det blir lätt när man tränar att många säger "Fan lägg på lite det är ju för lätt" Sen blir man trött efter bara .. Ja typ 8 reps.

8 reps är ju ganska bra om man vill bygga så mycket msukler som möjligt. Men variera mellan 6 till 12 kanske om det är muskelmassa du vill ha.

schill:

Sedan det att om man tränar en muskelgrupp på samma vis varje träning , t ex bröst : Att man börjar med bänk osv och kör med ungefär samma vikt och sets/reps Så har jag hört att man till slut inte kommer att öka i muskler för att dem når sin "topp" om man inte varierar träningen, Hur sjutton ska man variera träningen då?

Variera t.ex hastigheten du lyfter med, vinkel på bänken, hur brett du håller, vilan mellan setten, vikten på stången osv.

Alternativt byt och kör en helt annan bröstövning ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack så jättemycket! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera