Aviseringar
Rensa alla

Framtida IB-elever!


Ämnesstartare

Jag har blåa skor:

Ah.. A.k.a "Jag vet inte vad jag vill jobba med"-linjen. 😀

finns inriktningar på samhäll vet du 🙂


   
SvaraCitera

tönten:

finns inriktningar på samhäll vet du 🙂

Mjo.. men man måste väl läsa vidare för att faktiskt bli något? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har blåa skor:

Mjo.. men man måste väl läsa vidare för att faktiskt bli något?

måste man på de flesta inriktningarna idag, om du inte vill ha ett skitjobb.


   
SvaraCitera

tönten:

måste man på de flesta inriktningarna idag, om du inte vill ha ett skitjobb.

true

Tönten vs Skorna: 1 - 0


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har blåa skor:

Tönten vs Skorna: 1 - 0

[cool]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Inte för att förolämpa er men IB verkar fullt av studiebesatta brudar två uppsatser från att gå in i väggen och unga moderatgossar.

Ja. Jag blev rädd när jag såg min syster ta studenten förra månaden. Tydligen hade de under det senaste halvåret inte haft något socialt umgänge med någon pga plugg, och deras febriga studentfestande var.. obehagligt.

Dold text: Även stressfinnar och andra synliga fysiska men [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

förstått det som att problemet med meritpoäng, och att inte ib-elever kan räkna till sig sådana, inte är löst än.

Detta brukade vara ett problem men enligt lärare som jag har träffat, amt andra har detta lösts. Vill inte gå in i detaljer.. [cute]

Själv väljer jag IB för att jag tänker flytta ut ur detta (skit)land så fort som möjligt 🙂 Jag har nära släktingar i USA som vill att jag ska plugga där, och IB är som sagt byggt för att man ska kunna ta upp utbildningen någon annanstans.
Sedan vill jag hellre läsa få ämnen som jag sedan läser väldigt djupgående isället för "småkurser"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Inte för att förolämpa er men IB verkar fullt av studiebesatta brudar två uppsatser från att gå in i väggen och unga moderatgossar.

Det är det jag är rädd för [sad] Men jag har också förstått från att besöka 3 olika IB-linjer är att det brukar antingen vara klasser som är fulla av goa och galna mysmänniskor som har de sjukaste festerna [party]
eller som du uttrycker det; töntar.
Årskullen över mig i Kristianstad var rättså sköna men jag har ingen aning om hur det blir detta året :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har blåa skor:

A.k.a "Jag vet inte vad jag vill jobba med"-linjen. 😀

*Känner mig träffad*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSoppa:

Detta brukade vara ett problem men enligt lärare som jag har träffat, amt andra har detta lösts. Vill inte gå in i detaljer.. [cute]

läste något helt annat i en relativt ny artikel. att de håller på att lösa det är ju inte samma sak som att de har kommit med någon definitiv lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

att de håller på att lösa det är ju inte samma sak som att de har kommit med någon definitiv lösning.

Enligt informationen som jag har hittat på nätet och genom skolan (min broder går IB) kan man tillgodoräkna upp till 2,5 meritpoäng.


   
SvaraCitera

Trådlös:

*Känner mig träffad*

[cute]


   
SvaraCitera

Vi på IB får meritpoäng, vilket ju är bra om man väljer att plugga i Sverige.

Kol​la här.


   
SvaraCitera

Jag skrev mina IB exams och gick ut maj 2008, sa det var ett tag sedan nu och studerar juridik i London nu men jag stormtrivdes pa IB.

Man kan sakert, precis som pa alla andra program ha tur eller otur nar det galler klassen men i min klass var vi bade ambitiosa och up for a good night out. Man kan klara av bade och faktiskt. Vi peppade varandra, och IB elever ar ofta ganska tavlingsinriktade sa det ska man nog vara ganska beredd pa.

Att saga att IB ar natur fast pa engelska ar bara halvsant. Man kan med val i IB1 och IB2 (ar tva ar IB1 och ar tre ar IB2, forsta aret ar Pre IB) se till att kursen passar just dig och dina framtida universitetsval. Det ar klart att du kan satta naturamnena i fokus och lasa valdigt avancerad matte osv om du vet att du vill lasa vidare till t.ex lakare, men vill du inte det kan du istallet satta fokus pa historia, engelska, svenska eller t.om Arts.

Vet man att man vill lasa vidare - i Sverige eller utomlands sa ar IB bra, vet man dessutom att man ska lasa vidare utomlands - ja da ar IB annu battre. Ska du inte lasa vidare alls ar IB nog ganska bortkastat! Du satts under stor, stor press och maste jobba pa valdigt hart (forsta aret pa juristprogrammet har varit lite av semester i jamforelse) for att na toppbetygen och i vissa fall for att ens ta sig igenom kursen.

Vill du vara saker pa att resten av klassen kommer vara lika ambitiosa som du sa valj en IB-skola med intagningsprov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej IB är jobbigt. Och jag går bara PreDP.


   
SvaraCitera