Aviseringar
Rensa alla

framtidsångest! Omplacera hund i ett år?


Ämnesstartare

Hej alla mina kära vänner!

Det är som så, att jag har kommit fram till att jag skulle göra mycket klokt i att gå naturvetenskapligt basår på folkhögskola istället för universitet. Det skulle ge mig större möjligheter att komma in på min framtida utbildning då det gör att jag kan söka i både högskoleprovsgruppen och folkhögskolegruppen, istället för bara det förstnämnda.

Hur som så innebär antagligen folkhögskola längre skoldagar, längre restid om jag inte bor på skolan, osv. Det finns bara 5 skolor i Sverige som erbjuder detta, och jag kommer inte kunna bo med min pojkvän då han behöver bo nära universitet för sina egna studier. Ingen av de skolorna som har utbildningen tillåter djur. Det kan alltså bli mycket svårt för mig att samtidigt ha kvar min hund.

Så. Nu har jag världens framtidsångest. Det vore verkligen asdumt om jag valde att gå på universitet istället för detta, för det skulle till och med kunna avgöra min framtida karriär. Men att lämna bort min hund för evigt känns omöjligt, när det dessutom bara handlar om ett år som han inte kan hänga med.

Finns det möjlighet att placera en hund hos någon annan i ett år? Har någon hört talas om någonting liknande? Finns det folk som gör sånt?

I värsta fall kan jag skjuta på alla mina planer och jobba ett år om pengar skulle hjälpa, men jag vill hur som inte placera honom på någonting i stil med ett hundpensionat i ett helt år. Om han ska någonstans ska det vara till ett hem.

Lösningar? förslag? idéer? en kram?
[cry]


   
Citera
Ämnesstartare

du har ingen släkting eller kompis som skulle kunna ta hand om hunden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

du har ingen släkting eller kompis som skulle kunna ta hand om hunden?

Nej, jag tror inte det 🙁 Jag har iofs en kusin som redan har en massa hundar som han kommer jättebra överrens med, men jag tror inte hon kommer vilja ta honom under så lång tid. Jag vågar knappt fråga 🙁

Jag ska också höra med hans förra ägare, men det är tyvärr mycket möjligt att hon då vill ta tillbaka honom till 100% och inte bara under en begränsad tid eftersom hon senast jag träffade henne verkade ångra att hon omplacera honom från början...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sätt ut en anons på blocket typ, "nån som vill låna en hund i 1 år?"

?[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

sätt ut en anons på blocket typ, "nån som vill låna en hund i 1 år

?

Jo, jag ska ju testa något sånt om det är min sista utväg... men jag tror inte det finns så många som vill låna en hund i ett år, bli totalt nerkärad i den och sen bara lämna tillbaka den när tiden är slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan han inte bo kvar hos din bf då? Blir ju kanske lite hattigt för stackaren att vänja sig vid en ny familj precis när han slutat sakna er, och då ska han tillbaka igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Kan han inte bo kvar hos din bf då?

Nä, vet att han inte vill ha så stort ansvar även om jag skulle betala hundvakt under tiden 🙁

isola:

Blir ju kanske lite hattigt för stackaren att vänja sig vid en ny familj precis när han slutat sakna er, och då ska han tillbaka igen.

Ja, jag vet [cry]
Iofs tror jag inte det är några större problem för honom, han börjar älska nya människor fort, är väldigt anpassningsbar och har vant sig av vid att vara så bunden vid mig som han var från början. Det skulle nog inte ta mer än några veckor för honom att vänja sig vid ett nytt hem, förutsatt att det är bra hundmänniskor.
Men var hittar man såna? blocket känns inte som det bästa stället...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Men var hittar man såna? blocket känns inte som det bästa stället...

Skulle annonserat genom Hundstallet om jag vore som du! En kompis gjorde så och det funkade jättebra. Så att man vet att det inte är någon oseriös människa eller någon som inte kan någonting om djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skulle annonserat genom Hundstallet om jag vore som du! En kompis gjorde så och det funkade jättebra

Kan man göra det även när det gäller såna här situationer, att jag bara söker en lång hundvakt i ~9 månader?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Kan man göra det även när det gäller såna här situationer, att jag bara söker en lång hundvakt i ~9 månader?

Ja tror det. Finns ju folk som behöver åka utomlands och jobba ett tag där man inte får ha djur och så, tror att jag sett en sådan annons där. Det ligger nog i deras intresse att hjälpa till också då hunden antagligen skulle hamna hos dem om ingen kunde ta honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag ska också höra med hans förra ägare, men det är tyvärr mycket möjligt att hon då vill ta tillbaka honom till 100% och inte bara under en begränsad tid eftersom hon senast jag träffade henne verkade ångra att hon omplacera honom från början...

Men hon kan väl inte bara ta tillbaka hunden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja tror det. Finns ju folk som behöver åka utomlands och jobba ett tag där man inte får ha djur och så, tror att jag sett en sådan annons där.

Åh, vad bra! Då ser jag det som sista utvägen iaf.

kraamisz:

Men hon kan väl inte bara ta tillbaka hunden?

Nej, men hon kan säga att hon antingen tar tillbaka honom helt och hållet eller inte alls..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jo, jag ska ju testa något sånt om det är min sista utväg... men jag tror inte det finns så många som vill låna en hund i ett år, bli totalt nerkärad i den och sen bara lämna tillbaka den när tiden är slut.

de kanske tröttnar på den när de märker att den brukar kissa i hissen[wink]

men, ligger skolan så långt bort att du måste flytta? inte pendla etc? och finns den inte som distansutbildning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

men, ligger skolan så långt bort att du måste flytta? inte pendla etc? och finns den inte som distansutbildning?

Ja, ingen av skolorna ligger i stockholmsområdet eller i någon annan större stad med universitet så jag och min BF kan inte fortsätta bo ihop. Har inte heller sett distansutbildning hos någon av dem, och jag skulle nog i vilket fall behöva lärare och lektionsnärvaro på typ matematik D och sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

de kanske tröttnar på den när de märker att den brukar kissa i hissen

och det var mitt fel att han kissa i hissen 🙁 🙁 fast han har jobbigt liten blåsa, den hunden!


   
SvaraCitera