Aviseringar
Rensa alla

Frankrike går i Belgiens fotspår - Snart nära ett burqaförbud!


Ämnesstartare

För att följa upp med tråden om den muslimska mannen som nekades medborgarskap för att ha tvingat sin franska fru att bära heltäckande klädsel: http://ungdomar.se/forum.php?thre​​​ad_id=290396 så röstade den franska nationalförsamlingen idag igenom ett förbud mot burqa på allmän plats! Men innan lagen kan tas i bruk så måste den gå igenom senaten och få tummen upp av franska lagrådet.

Frankrike förbjuder burka

Franska nationalförsamlingen röstade på tisdagen för att förbjuda heltäckande slöja på allmän plats.

Lagen, som också måste antas av senaten, innebär att kvinnor som ertappas med att vara klädda i burka eller nikab kan dömas att böta 150 euro.

Män som tvingar sina hustrur eller döttrar att bära burka kan dömas till böter på upp till 30.000 euro och ett års fängelse.

Franska lagrådet ska också granska lagen innan den kan träda i kraft.

I Belgien röstade parlamentets underhus i april för att förbjuda all klädsel som helt eller delvis döljer ansiktet.

Frankrike har Europas största muslimska befolkning, cirka fem miljoner. Det bedöms dock bara vara knappt 2.000 kvinnor som bär heltäckande slöja.
DN

Vad kommer detta få för konsekvenser?
Bra eller Dåligt?

Motivera era svar!


   
Citera
Ämnesstartare

Sming:

Män som tvingar sina hustrur eller döttrar att bära burka kan dömas till böter på upp till 30.000 euro och ett års fängelse

Förståeligt.

Sming:

innebär att kvinnor som ertappas med att vara klädda i burka eller nikab kan dömas att böta 150 euro

Känns som förtryck från ett annat håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idioter!
Behövs motivering!? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Idioter!
Behövs motivering!?

Mer än gärna [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Män som tvingar sina hustrur eller döttrar att bära burka kan dömas till böter på upp till 30.000 euro och ett års fängelse.

tummen upp.

äntligen någon som sätter stopp för de här odjuren


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Mer än gärna [smile]

Sming:

Män som tvingar sina hustrur eller döttrar att bära burka kan dömas till böter på upp till 30.000 euro och ett års fängelse.

Redan idag får man inte säga åt folk hur de ska göra och vara. Finns redan lagar som står över den där.
Men antar att det är lite fint med lite belysning på det.

Sming:

innebär att kvinnor som ertappas med att vara klädda i burka eller nikab kan dömas att böta 150 euro.

Samtidigt som männen inte får säga hur kvinnorna ska vara klädda så gör staten det istället. Vissa kanske vill gå i burka och varför ska de då inte få det?
Religionsfrihet är en annan fin lag som står över det där.

Hur mycket tid, arbete och pengar har det kostat att få fram de där idiotiska lagarna är en annan motivering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nice. Hoppas fler länder följer efter.

Myksa:

Religionsfrihet är en annan fin lag som står över det där.

Religionsfrihet innebär inte att man ska acceptera vad som helst bara för att det tillhör någons religion.


   
SvaraCitera
Åtta

Hopalong Cassidy:

Religionsfrihet innebär inte att man ska acceptera vad som helst bara för att det tillhör någons religion.

Nej, men om din religion skulle diktera att du bär jeans, på vilket sätt skulle det påverka mig? Ska jag få bestämma att du inte får ha på dig jeans för att jag tycker att det strider mot mina värderingar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är sinnessjukt att de inte skall få bära vilka kläder de önskar.
Jag har förståelse för att man straffar de som tvingar någon att klä sig i en mundering de ej själv valt, men att staten skall bestämma vilka kläder man får bära och inte bära är lite illa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nej, men om din religion skulle diktera att du bär jeans, på vilket sätt skulle det påverka mig? Ska jag få bestämma att du inte får ha på dig jeans för att jag tycker att det strider mot mina värderingar?

Står inte i Koranen att kvinnor måste ha på sig burka. Det är något som är uppfunnet av muslimska män bara för att andra inte ska bli attraherade av deras fruar och som sedan har blivit accepterat i efterhand av de muslimska kvinnorna.

Dessutom kan jag tillägga att om jag skulle åka till ett muslimskt land så skulle jag definitivt inte få ha jeans på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi får hoppar att de pantar alla burqar


   
SvaraCitera
Åtta

Hopalong Cassidy:

Dessutom kan jag tillägga att om jag skulle åka till ett muslimskt land så skulle jag definitivt inte få ha jeans på mig.

Vad har det med saken att göra? [confused]

Hopalong Cassidy:

Står inte i Koranen att kvinnor måste ha på sig burka.

Det kan säkert stämma. Men det är irrelevant i sammanhanget. Det hoppas jag att du förstår. Poängen är att jag vill kunna ha på mig precis vad fan jag vill, så länge det inte inkräktar på din möjlighet att få ha på dig vad du vill. Varför anser du dig stå över andras friheter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vad har det med saken att göra? [confused]

Staten i muslimska länder bestämmer också vad man får ha på sig och inte ha på sig. Det kallas för att ta sedan dit man kommer.

Åtta:

Poängen är att jag vill kunna ha på mig precis vad fan jag vill, så länge det inte inkräktar på din möjlighet att få ha på dig vad du vill. Varför anser du dig stå över andras friheter?

Så då ska jag få ha på mig en nazistuniform, tycker du? Annars inskränker du ju på min frihet.


   
SvaraCitera
Åtta

Hopalong Cassidy:

Staten i muslimska länder bestämmer också vad man får ha på sig och inte ha på sig.

"Det var han som började!!! [cry]"

Hopalong Cassidy:

Så då ska jag få ha på mig en nazistuniform, tycker du?

Ja? Varför i helvete skulle du inte få det, så länge du inte börjar uppvigla till folkmord? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ja? Varför i helvete skulle du inte få det, så länge du inte börjar uppvigla till folkmord?

Ok, vad anser du om en Ku Klux Klan-dräkt då? Samma? Eller naken?


   
SvaraCitera