Aviseringar
Rensa alla

Frankrike skakat av rasistanklagelser


Ämnesstartare

passaro:

Frankrike har en hel del svarta och folk av andra nationaliteter. Vad vill du ha sagt, att det skall vara flest vita bara för the lulz of it, eller?

Då jag är emot kvotering så anser jag inte att minoriteter ska vika undan. Rätt man vid rätt plats, det är något jag alltid utgår ifrån. Men vad jag säger är att det är förståeligt att man inte känner igen sig i ens landslag när den inte består av ett lands majoritetsbefolkning. Som etnisk fransman i det här fallet, så är det nog inte lätt att känna för ett lag där ingen är en etnisk fransman. Det här är ju självklarheter, inget land skulle vilja se sitt landslag representeras av främlingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det handlar inte om de är minoriteter eller majoriteter. Det handlar om att utseendet är irrelevant i sammanhanget.
Precis som att vissa spelare har stor näsa har andra lockigt hår. Vissa andra är svarta, vissa är vita. Det är bara ett sett att se ut.

Nej det är det inte. Etnicitet är en väldigt viktig faktor. bara det att vi i europa har pippi och ropar på rasism när man vågar påpeka det. Tror du en indier hade velat se engelsmän representera deras landslag i cricket, För att ta ett exempel. Eller sydafrikanska fotbollslandslaget av bara boer, för att ta ett annat. För dem flesta är det helt oväsentligt ifall denna var infödd eller inte, dom är inte som dom, och ser inte ut som dom, och det räcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Rätt man vid rätt plats, det är något jag alltid utgår ifrån.

Då borde du inta ha något emot att det ser ut så som det gör. Med tanke på Frankrikes resultat genom fotbollshistorien så är det inga tvivel om att det har varit rätt man vid rätt plats.

Miljötalibanen:

Det här är ju självklarheter, inget land skulle vilja se sitt landslag representeras av främlingar.

Fotbollen har sedan länge gått ifrån sådana aspekter som hudfärg och annat trams, jag föreslår att du gör detsamma.

Fotbollen skall inte vara ett offer för ideologisk kamp, bara för att ett par stollar tar illa vid pga att vissa spelare har ett annat påbrå eller annan hudfärg.

De är födda i Frankrike eller har bott där sedan barnsben, de idenfifierar sig tydligen som fransmän, de väljer att spela för Frankrike - och så skall det även vara. Sedan spelar det ingen som helst roll vad du, Front National eller andra idioter tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Det franska fotbollsförbundet (FFF) anklagas för att kvotera bort spelare med arabiskt och afrikanskt påbrå från landets landslag och akademier, enligt tidningen Mediapart.

De förstör högerfascisternas världsbild; Självklart måste de stoppas!

Talang, intelligens och progressivitet < hudfärg och tro = Skam.

Miljötalibanen:

Laurent Blanc anklagas för uttalanden i gränslandet mellan fördom och rasism, man avslöjar olika former av diskriminering som drabbat muslimer i landslagen (bönemattor som konfiskerats, halal har förbjudits),

Skam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Tror du en indier hade velat se engelsmän representera deras landslag i cricket, För att ta ett exempel

En engelsman är en engelsman är det för att han är född i England (uppenbarligen), inte för att han är t.ex vit. En indier vill inte ha en engelsman i sitt landslag just för att han är engelsman, men inte för att han är mindre "svart" eller har mindre indiskt utseende.

Hade engelsmannen varit en indier, men fortfarande sett engelsk ut hade det inte varit något problem, efter som att ens nationella tillhörighet inte alltid/mycket sällan bestäms utav ens fysiska framträdande (mer än i grova generaliseringar).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Då borde du inta ha något emot att det ser ut så som det gör. Med tanke på Frankrikes resultat genom fotbollshistorien så är det inga tvivel om att det har varit rätt man vid rätt plats.

Precis.

passaro:

Fotbollen skall inte vara ett offer för ideologisk kamp, bara för att ett par stollar tar illa vid pga att vissa spelare har ett annat påbrå eller annan hudfärg.

Du har fel när du säger att det bara är ett par stollar.
Protesterna skulle ha ljudit för länge sedan ifall det så skedde i andra delar av världen. Som Afrika, eller Asien. Anledningen till att det inte gör detta är för att dom inte har samma problem, dom har mer homogena befolkningar.

Jag skulle vilja ställa samma fråga till dig som till chibibbi. Tror du att indierna skulle gillat att deras landslag i cricket utgjordes av engelsmän? Eller för att ta ett bättre exempel, att sydafrikas fotbollslandslag bestod av mestadels vita?

Chibibbi:

Hade engelsmannen varit en indier, men fortfarande sett engelsk ut hade det inte varit något problem, efter som att ens nationella tillhörighet inte alltid/mycket sällan bestäms utav ens fysiska framträdande (mer än i grova generaliseringar).

Så det tror du. jag vill hävda motsatsen, den indiska befolkningen hade med största sannolikhet rasat ifall verkligheten såg ut sån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Du har fel när du säger att det bara är ett par stollar.

Källa?

Frågan är varför detta inte kommit tidigare i Frankrike, jo, för att de har levererat riktigt bra resultat. På senare tid har de spelat riktigt dåligt. Därav detta skitsnacket nu från hycklarna.

Miljötalibanen:

Tror du att indierna skulle gillat att deras landslag i cricket utgjordes av engelsmän? Eller för att ta ett bättre exempel, att sydafrikas fotbollslandslag bestod av mestadels vita?

Det är inget som varken jag eller du kan svara på.
Dock hade det nog varit lite annorlunda jargong där då man bl.a från engelsmännenssida har varit världens största imperialister och i sydafrika har du apartheid.

Som sagt, det är inget varken jag eller du kan svara på. Hävdar du eller någon något annat utan att backa upp det så vet ni inte vad ni talar om.

Jag finner detta motbjudande att du på ett plan försöker rättfärdiga det som har skett i Frankrike (de har satt rasistiska system i rullning tidigare) och om detta senaste nu stämmer så kommer det verkligen påverka både fotbollen och samhället negativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Frågan är varför detta inte kommit tidigare i Frankrike, jo, för att de har levererat riktigt bra resultat. På senare tid har de spelat riktigt dåligt. Därav detta skitsnacket nu från hycklarna.

Det har väl legat och jäst sedan ett par år tillbaka skulle jag tro. Bara att det som nu, är mycket enklare att gnälla och få gehör när det går piss.

passaro:

Det är inget som varken jag eller du kan svara på.
Dock hade det nog varit lite annorlunda jargong där då man bl.a från engelsmännenssida har varit världens största imperialister och i sydafrika har du apartheid.

Då det bevisligen inte skett utanför europa så går det inte att riktigt verifiera det nej. Men, det finns dock starka indicier. Man glömmer lätt bort att Tolerans, och Demokrati är något som är starkt förknippat med just västvärlden. Vi har en utbildningsapparat som säger till oss att man inte ska göra skillnad på människor av annat ursprung än en själv. Vi har organiserad bistånd som förser olika delar av världen med förnödenheter för att ge dessa länders befolkning en drägligare tillvaro. Vi stickar kläder, anhåller loppmarknader, och t.o.m skänker vi en del av våra skatteintäkter för detta ändamål. Sker detta i någon nämnvärd utsträckning i omvärlden?

Den muslimska världen står under monarker, diktaturer, islamister. Mänskliga rättigheter står lågt i kurs och på sina håll är det förbjudet att konvertera eller lämna islam. Afrika har varit en cirkus under många decennier. Kontinenten är urfattig och man har ingen fungerande infrastruktur. I Zimbabwe har man fört en anti-vit kampanj länge där den vita jordägande klassen blivit berövade på sina marker och i vissa fall dött i processen. I Sydafrika har man haft rekordet i antalet våldtäkter i många år, det sägs att chansen är större att en kvinna blir våldtagen än lär sig läsa. 1/3 av den manliga befolkningen erfaras vara våldtäktsmän. Brottsligheten är enorm och många vita har varit tvungna att mura in sig i egna stängselförsedda communitys och där man har patrull om nätterna. Många unga vita utvandrar då man inte ser en framtid i sydafrika. I Uganda utvisades dom produktiva indierna som kom dit under tidigt 1900-tal när det var en engelsk koloni.

Nu blir texten rätt rörig, men själva poängen är att Etnocentrismen i övriga världen är så oerhört stor. Europa är ingenting i jämförelse. I Frankrike har det tydligen gått så långt att man börjar protestera när majoriteten utgörs av svarta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Det har väl legat och jäst sedan ett par år tillbaka skulle jag tro. Bara att det som nu, är mycket enklare att gnälla och få gehör när det går piss.

Förmodligen och därför är det hyckleri. de borde ta och vakna och känna lukten av hur verkligheten ser ut idag istället.

Miljötalibanen:

Nu blir texten rätt rörig, men själva poängen är att Etnocentrismen i övriga världen är så oerhört stor. Europa är ingenting i jämförelse. I Frankrike har det tydligen gått så långt att man börjar protestera när majoriteten utgörs av svarta.

Handlar inte bara om att de börjar protestera, att man i Frankrike satt rasistiska system i rullning sedan tidigare är rätt illa.

För Guds skull, detta är 2011, nationalismen som ideologi har spelat ut sin roll sedan länge, något de borde göra är att ta ut deras huvuden ur deras kollektiva arslen och ta verkligheten för vad den idag är.

Se på klubblagsfotboll, ett sådant jag som Inter,ett internationellt lag, spelare från hela världen - Internazionale. Vunnit allt som går att vinna. Med deras förlegade syn så skulle även klubblagsfotboll påverkas och italienare skulle spela bara spela i italienska lag och engelsmän i engelska - men nu fungerar det inte som så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Fria kommentarer.

varför så pk..[sad]


   
SvaraCitera

Miljötalibanen:

Du har fel när du säger att det bara är ett par stollar.

Hur kan det vara fel? Det är inte franska folket som tröttnat, de älskar sin fotboll kanske mer än någonsin. De har bland de högsta publiksnitten i Europa och intresset bara växer för varje år. Att det finns ett gäng tomtar på förbundet som skyller de uteblivna resultaten och interna bråken på senare år på nåt sånt här är ju bara idioti och knappast något som backas upp utav utav fansen.

Ska ju bli väldigt intressant att se qatar i vm om några år. De lär ju köpa ihop ett lag som inte alls har någon egentlig koppling till landet och om man ska tro dig så kommer det bli våldsamma protester ifrån landets befolkning? Mig veterligen har de inte än så länge haft några större bekymmer med det i de övriga sporterna där de plockat in folk utifrån och låtit dem tävla och spela för deras land.

Sen är väl iofs inte idrottsintresset jättestort just där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El Guaje:

Hur kan det vara fel? Det är inte franska folket som tröttnat, de älskar sin fotboll kanske mer än någonsin. De har bland de högsta publiksnitten i Europa och intresset bara växer för varje år.

Problemen ter sig i liten skala därför att det sker just här, hade det skett någon annanstans hade protesterna varit värre, min subjektiva uppfattning såklart.

Du är säkert bättre koll på siffrorna. Men förutsatt att det stämmer, så har jag svårt att inte se detta som en isolerad händelse. Front National som Passaro ägnat tid åt att nedvärdera i denna tråden, är på stark frammarsch i landet. Det är ett nationalistiskt parti, mer höger än SD i sverige. Senast jag hörde hade dom stöd från nära en fjärdedel av befolkningen, störst just nu. Sedan har vi det högerkonservativa UMP, ledd av Sarcozy som kritiserar mångkulturen och vill stärka "medborgarnationalismen".

Kort och gott så börjar allt fler etniska fransmän att säga ifrån. Samhällsklimatet har förändrats och att trenden nu även smugit sig upp på förbundsnivå är kanske inte direkt så förvånande.

El Guaje:

Ska ju bli väldigt intressant att se qatar i vm om några år. De lär ju köpa ihop ett lag som inte alls har någon egentlig koppling till landet och om man ska tro dig så kommer det bli våldsamma protester ifrån landets befolkning?

Qatar är ett stort skämt idrottsmässigt. Dom har inga inhemska kvaliteter utan köper upp allt genom sina oljepengar. Men sedan har dom som du redan konstaterat inget större intresse för idrott. Dom har ingen tradition till att börja med helt enkelt. Skulle intresset öka och idrotten fick ett fundament bland den inhemska befolkningen så skulle nog även dom protestera skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Jag vill bara påpeka att Frankrike till skillnad från germanska länder har jus soli och att man således är fransman bara man fötts på Franskt territorium. Så att hävda att franskhet har med etnicitet att göra får en bara att framstå som korkad, dum, idiotisk, etc. etc. då franska lagar gör klart att den som föds i Frankrike är fransk. I Sverige, Tyskland och typ Danmakr tillämpar vi jus sanguinis och då blir man bara medborgare om en av ens föräldrar är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker varken om Frankrike eller deras president som förkastat landets romer.


   
SvaraCitera