Aviseringar
Rensa alla

franska eller latin


Ämnesstartare

Zerafina: Jag förstår inte riktigt vad latin ska vara bra för. Om man pluggar det och faktiskt blir duktig så kommer man inte kunna använda språket i sig och chansen är stor att man glömmer bort allt

kakakaka: portugisiska spanska o italienska

kakakaka: består 90% av latin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Men måste du inte fortfarande plugga portugisiska och italienska för att förstå de språken ordentligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zerafina: Men måste du inte fortfarande plugga portugisiska och italienska för att förstå de språken ordentligt?

yes klart, men lär ändå förstå det mesta av dessa språk av att lära mig 1 annat språk. 1 stor tjänst

vet inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

yes klart, men lär ändå förstå det mesta av dessa språk av att lära mig 1 annat språk. 1 stor tjänst

vet inte

hmm jo jag tror fortfarande på franska ändå 


   
SvaraCitera

Ska du i framtiden vistas mycket i Frankrike, Schweiz, Belgien  och andra fransktalande länder så satsa på franska. Latin låter för mig totalt meningslöst. 
Tyska är ju ett alternativ.

Eller satsa på något annat som intresserar dig. Du skriver inget om VAD som intresserar dig så då är det ju svårt att ge dig några råd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yamaha biker: Tyska är ju ett alternati

ew nej

Yamaha biker: Ska du i framtiden vistas mycket i Frankrike, Schweiz, Belgien  och andra fransktalande länder så satsa på franska.

ah kanske, men chansen är väl större att jag gör det ifall jag lär mig franska

Yamaha biker: Du skriver inget om VAD som intresserar dig så då är det ju svårt att ge dig några råd.

båda Ledsen tror dock att det lutar åt franska, även om det är lite svårare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

latin möjliggör ökad förståelse för väldigt många ord och idéhistoriska samband i västvärlden. franska är bra om du ska beställa bakelser på fina sätt och låtsas att du inte har inälvor och att dina kläder är din hud. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
latin möjliggör ökad förståelse för väldigt många ord och idéhistoriska samband i västvärlden. franska är bra om du ska beställa bakelser på fina sätt och låtsas att du inte har inälvor och att dina kläder är din hud. 

nice

hoppas inte såna som väljer att läsa franska kmr att göra det pga d där pga nu tappar jag lusten helt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: franska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk om det är såna som kmr börja använda de ord de lär sig i vardagen, tänk om jag blir en sån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är det du studerar just nu? 

kan tänka mig att det beror lite på vad du studerar nämligen. är det exempelvis medicin så är det ju latin som gäller, säger sig självt. 

fint att människorna i ditt hemland talar franska. fördelen med att välja att studera franska möjliggör det ytterligare för dig att kunna kommunicera med människor. tänker mig att fransmän tenderar att ha svårt för engelska. du kan ju förmodligen även ta hjälp av familjen förutsatt att de kan franska. men i samtliga arabländer som även har franskan som officiellt språk så har du ju redan språkkunnighet inom det arabiska språket. 

röstade franska, men nu i närmare eftertanke kan jag tänka mig att i och med att du redan studerar i universitet så lär det bli ganska stressigt att studera att helt nytt språk och så va. så tycker du ska satsa på latin då du redan har kunskap inom spanskan. lycka till och starkt av dig att du är så motiverad till att vilja studera nya språk!


   
SvaraCitera

kakakaka: franska

känns mer användbart typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu ska jag inte tala alltför onyanserat illa om fransk kultur. den erbjuder ju också en rik tradition av falsk förtröstan i form av ymniga existentiella förkunnelser byggda på omöjliga premisser (sartre, camus) såväl som av trivialiteter draperade i arrogant pladder utsöndrandes en förrädisk känsla av terminologisk precision och intuitiv skärpa (foucault, lyotard, lacan, derrida,). även descartes, den mest oförtjänt uppmärksammade filosofen genom historien och det kollektiva mänskliga intellektet kanske enskilt största bromskloss, var fransk. 

inom film så har frankrike mkt mjäkiga produktioner som delicatessen o amelie från montmartre. dessa franska filmer gillar folk från andra kulturer bara för att det händer lite lagom spexigt mystokiga saker och för att de vädjar till ett pliktskyldigt finkulturellt sinnelag. någon spelar dragspel, teater, kaffe etc. ingen vågar ogilla frankrike eftersom frankrike har en sådan sofistikerad diskrepans mellan stavning och uttal och en så utsökt vinkel på sina baskrar. i frankrike kan en gatsten vara estetiskt och till och med existentiellt signifikant. i frankrike är allting fint och viktigt. om man inte gillar frankrike så är man oraffinerad och obegåvad. kanske till och med arbetarklass. 

frankrike, konservatismens högborg och en moralisk pesthärd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

insåg att jag kanske borde lära mig svenska efter mpts inlägg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent: kan tänka mig att det beror lite på vad du studerar nämligen. är det exempelvis medicin

nja lite nära, men har tänkt ge mig in på medicin nästa år så jag förstår precis vad du menar. har även många fransktalande kompisar så jag kan grunden och meningsuppbyggnaden, och lite turistfranska

Attitydinkontinent: men i samtliga arabländer som även har franskan som officiellt språk så har du ju redan språkkunnighet inom det arabiska språket.

det är dock en merit. 

Attitydinkontinent: cka till och starkt av dig att du är så motiverad till att vilja studera nya språk!

tack gulle


   
SvaraCitera