Aviseringar
Rensa alla

Fri entré på statliga muséer fr.o.m 2015


Ämnesstartare

Kulturminister Alice Baah Kuhnke meddelade idag att fri entré på statliga muséer kommer att införas från och med nästa år. 

Finansminister Magdalena Andersson (S) betonar vikten av tillgänglighet till kultur trots svåra ekonomiska tider. Hon pekar också på den ökning av museibesöken som följde förra gången reformen infördes 2005, då av statsminister Göran Perssons regering.

Jag vet att det finns andra värden i livet. Det är en viktig prioritering, det visar vad den här regeringen står för. Bildning och kultur har ett egenvärde. Förra gången detta infördes ökade besöksantalet med 159 procent på de statliga museerna, säger Magdalena Andersson.

Dessa muséer kommer att ha gratis inträde från och med nästa år:

Armémuseum - Stockholm
Etnografiska museet - Stockholm
Flygvapenmuseum - Linköping
Hallwylska museet - Stockholm
Historiska museet - Stockholm
Kungliga Myntkabinettet -Stockholm
Livrustkammaren - Stockholm
Marinmuseum - Karlskrona
Medelhavsmuseet - Stockholm
Moderna Museet - Stockholm/Malmö
Nationalmuseum - Stockholm
Naturhistoriska riksmuseet - Stockholm
Sjöhistoriska museet - Stockholm
Skoklosters slott - Skokloster
Statens centrum för arkitetktur och design - Stockholm
Världskulturmuseet - Göteborg
Östasiatiska museet - Stockholm

Vad tycker ni om denna reform? Är kultur något som bör vara gratis för alla? Kommer detta att konkurrera ut andra muséer? Diskutera!

Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

Zymba: Bra för att:

orkar inte förklara 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Dåligt för att

Jag ser hellre att unga och studerande har fritt inträde. Men jag vill att turister skall betala, det är trots allt en inkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och ja, det blir svårt att konkurrera med gratis, så icke-statliga museer får det nog svårare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Osäker för att:

Så viktigt är det inte. Lägg hellre pengarna på vård och skola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Risken finns ju då också att det skulle bli ett hängställe för folk som inte alls vill muséea vilket kommer förstöra för de som verkligen vill muséea


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Så viktigt är det inte. Lägg hellre pengarna på vård och skola.

Precis, tycker att skolor kan få ta sina klasser dit utan kostnad men ser inte varför det måste vara gratis för alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ju bott i London där muséerna var gratis och det var verkligen underbart. Varje helg hade man något nytt att besöka och man fick ta del av så mycket kultur, historia och kunskap från alla världens hörn. Är glad att vi gör detta, tycker att muséer bör vara tillgängliga för alla och att det är vi gemensamt som äger våra arv, vår historia, vår konst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, för att min klasstillhörighet alltid varit en käpp i mitt kulturhjul


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba: Bra för att:

När jag besökte usa så hade de gratis museum och det var grymt. Så man kunde besöka allt stan hade att erbjuda utan problem. Man gick in, bam, museum. Inga biljettköer och sånt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Dåligt för att:

Det är inte upp till staten att avgöra vad som är kultur eller inte (vilket det i praktiken blir när vi lägger skattepengar på museer). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Bra

mkt bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Bra för att:

...museum ska vara öppna och gratis för alla. Trist bara att det inte gäller ALLA museum i Sverige. Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det är inte upp till staten att avgöra vad som är kultur eller inte (vilket det i praktiken blir när vi lägger skattepengar på museer). 

Så sant så sant. Känns inte riktigt rätt att våra skatter skall gå till sådant som staten godtyckligt anser vara kultur nog.


   
SvaraCitera
reben

vissa har väl varit d innan oxo

mkt bra förresten


   
SvaraCitera