Aviseringar
Rensa alla

Fri/Privatskolor kontra kommunala?


Ämnesstartare

Vad är för respektive nackdelar med en friskola/privatskola? Vad gör kommunala bättre? Vad gör friskolor/privatskolor bättre?


   
Citera
Ämnesstartare

HAHA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

HAHA

TYST, BARA TYST.


   
SvaraCitera

Är det friskolor du menar?


   
SvaraCitera

[wink][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Är det friskolor du menar?

BÅDA!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Friskolor som det heter, det kallas generellt sett inte privatskolor längre.

Ingen är av nödvändighet bättre än den andra. Skillnaden är väl i första ledet att friskolorna inte är bunden till staten, vilket innebär en större frihet var det gäller pedagogik och läroplan. Friskolorna är heller inte begränsade till statliga medel, så ekonomin är inte heller statligt bunden/begränsad. Däremot är båda typerna obligerade att följa skolstyrelsens grundläggande regler och förordningar. Vilka de är närmare bestämt låter jag någon som kan saken bättre yttra sig om.

Min grundskola var Maria Elementar, då en privatskola som det hette, tills jag gick i fyran då friskolereformen skedde. Numer kallas det alltså friskola. Samma sak vad det gäller gymnasium, L'estradska. Det är verkligen ingenting jag ångrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Friskolor som det heter, det finns inga privatskolor längre.

Säg det till USA. Jag pratar inte bara om Sverige atm.


   
SvaraCitera

Nwgwr:

Vad är för respektive nackdelar med en friskola/privatskola? Vad gör kommunala bättre? Vad gör friskolor/privatskolor bättre?

Beror som sagt på vilken sorts friskola/privatskola och kommunal skola man pratar om. Finns mycket generaliseringar som ofta eller inte alltid stämmer, på grund av att det är och kan vara så olika beroende skola.

Den generella uppfattningen (som jag tror) är att kommunala skolor har dåliga ryktet om att skolan inte har lika mkt "ordning" som det kan vara på privat- och friskolor, lärare är lågavlönade, oftast trötta och stressade medan många har uppfattningen att friskolor betalar bättre till sina lärare och därmed har "bättre" lärare som är pigga, glada och engagerade och har därmed bättre ordning mellan lärare och elever i skolan.

Jag har gått i både och, i låg och mellanstadiet gick jag på privatskola/friskola och sedan efteråt gick jag i en vanlig kommunal högskola - gymnasie och sedan gick jag i en delvis privatägd högstadieskola. Så det är fram och tillbaka.

Min lillebror har gått privat/friskola hela låg- och högstadiet och nu i gymnasiet går han i nått som är typ halvt kommunalt/privat-aktigt.

Jag har uppfattningen att det är bättre på en privat/friskola. Jag föredrar det mer.. det känns inte lika auktoriterat (hur det nu stavas) liksom som att det är en slags anstalt jämfört...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du vill se intellektuell framgång så möt mig i mourkaine temple med helst en dvärg ikväll, over and out.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommunala skolor är såna alla kan komma inpå. Dvs. om du börjar på en kommunal skola är risken ganska stor at du hamnar med skolkare, störiga elever osv. Men det är av mina erfarenheter i en liten stad. Antar att det antagligen finns bra kommunala skolor också. Men ja, bor du i en liten stad och börjar på den enda kommunala skolan så är det med dem du hamnar och det är inte kul kan jag lova [rolleyes]

Fördelar och nackdelar med privata skolor är väl att vissa suger hårt och vill bara tjäna pengar och kan bli ett rent helvete för dig om du vill byta, men det finns även jättebra privata skolor som antagligen är bättre än genomsnittet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JrL414_3:

med helst en dvärg ikväll,

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad Hominem:

[blush]

haha men inte du din queen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JrL414_3:

haha men inte du din queen

Nu duger jag inte som dvärg heller. Hur ska du ha det? ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad Hominem:

Nu duger jag inte som dvärg heller. Hur ska du ha det? ;(

MENADE EN DWARF, inte en midget även om du är en söt en


   
SvaraCitera