Aviseringar
Rensa alla

Fristående universitetskurser = bullcrap?


Ämnesstartare

Har länge funderat på vad jag egentligen tycker om fristående universitetskurser... Visst, du har möjligheten att själv bygga upp till en examen, men tänk hur det skulle se ut om man t.ex. gjorde på så vis även med läkar- eller juristutbildning. Yikes! Jag är starkt FÖR program och rätt så emot fristående kurser. Många snackar ju om strökurser hit och dit... som inte leder till något konstruktivt. Problemet är att så många inte har en aning om vad de vill studera. Synd! Vi borde ha ett mer målinriktat skolsystem. [cheers]


   
Citera
Ämnesstartare

Allt är rätt och allt är fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar kurserna, kan man ju plugga bara för att man tycker något är intressant, behöver ju inte ledda någon vart direkt. Yao.

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Jag gillar kurserna, kan man ju plugga bara för att man tycker något är intressant, behöver ju inte ledda någon vart direkt.

Men varför ska man då studera på universitet? Lika väl kan man kolla in respektive kurs litteraturlista på internet och köpa/låna böckerna och köra autodidakt style. Menar givetvis inte att man då bara bör plugga ämnen/program som är direkt yrkesinriktade (jurist, läkare, civilekonom, ingenjör, etc.), utan att man har en mer strukturerad utbildningsplan. Annars kör man en kurs en termin... Den var kul... Nu testar jag en annan... Ganska nice... Åh shit, just det, jag kan bygga upp till en fil kand nu... Öhhh.. Jag tar och jobbar och reser jorden runt istället. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zuanshi:

Lika väl kan man kolla in respektive kurs litteraturlista på internet och köpa/låna böckerna och köra autodidakt style.

Ja, det är soft [cool]

zuanshi:

tan att man har en mer strukturerad utbildningsplan. Annars kör man en kurs en termin... Den var kul... Nu testar jag en annan... Ganska nice... Åh shit, just det, jag kan bygga upp till en fil kand nu... Öhhh.. Jag tar och jobbar och reser jorden runt istället.

Men man behöver inte överdriva [zzz]


   
SvaraCitera

Jag gillar defristående kurserna sålänge de fungerar som påbyggnad till en grundutbildning.
Att bara läsa onkologi är ju ganska värdelöst och leder ingenstans, men att som sjuksköterska kunna gå en kurs i onkologi är bra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen med fristående kurser är väl snarare att man kan läsa dem som extra krydda till andra utbildningar som man har läst eller ämnar läsa. Inget fel med det tycker jag - tvärtom är det ju jättebra att de finns. Det kryllar ju av program man kan läsa också, så det ena utesluter ju inte det andra.

Dessutom är det väl bättre att man har lite fristående kurser än inget alls. Något har man ju förhoppningsvis lärt sig.


   
SvaraCitera
Exner

Är det inte en ganska tråkigt, att man endast skulle läsa sådant, som direkt är kopplat till ett visst yrke?

[mad]


   
SvaraCitera

Tvivlar på att folk läser fristående kurser för att komma någon vart. De läser väl oftast sådana för att de är intresserad av något, vill lära sig eller som komplettering. Det säger ju sig självt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart:

Jag gillar defristående kurserna sålänge de fungerar som påbyggnad till en grundutbildning.
Att bara läsa onkologi är ju ganska värdelöst och leder ingenstans, men att som sjuksköterska kunna gå en kurs i onkologi är bra

Varför skulle någon gå en kurs i onkologi när han/hon går på sjuksköterskeprogrammet?


   
SvaraCitera

zuanshi:

Men varför ska man då studera på universitet? Lika väl kan man kolla in respektive kurs litteraturlista på internet och köpa/låna böckerna och köra autodidakt style

yeah, men du får ju inget "bevis" på att du kan kurserna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skulle det vara dåligt att bredda sin kompetens?


   
SvaraCitera

Fristående kurser är mycket bättre och programmen borde avskaffas, bättre att folk får plugga på flera olika områden för att bestämma sig vadde vill plugga än att tvinga dem bestämma sig när man vet knappt om någonting om det programmet/ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte dåligt att bredda sin kompetens. Det är bara det att det verkar som att väldigt många fastnar i fristående kurs-träsket.

Oh hell no, programmen borde inte avskaffas. Varför vet man knappt någonting om programmet/ämnet då? Bristfällig information på gymnasiet kanske? Samt en ostrukturerad målmedvetenhet (om den ens finns). Jag finner inget fel i att från en tidig ålder (8:an-9:an) ha bra koll på vad som väntar en på universitetsnivå. Och varför skulle man gå omkring och plugga diverse olika strökurser för att man inte vet vad man vill pyssla med osv.? Det är slöseri med studiebidrag och ev. studielån. Det känns lite som att universitetet har blivit som en plats att hänga på i brist på annat.


   
SvaraCitera
Gifted

zuanshi:

roblemet är att så många inte har en aning om vad de vill studera.

Håller med.. jag har läst strökurser fram och tillbaka, och nu är jag doktorand, så har ingen aning om vad jag skall bli...


   
SvaraCitera