Aviseringar
Rensa alla

Frukost eller plåga?


Ämnesstartare

Fröken Olsson tar gärna ett par ägg och en vårrulle till frukostmackan. Smarrigt, men vad är det egentligen hon stödjer?

Ett hett och aktuellt ämne idag är djurhållningen i våra industrier. Svenska Lantägg har ett brett sortiment med flera produktionsformer. De skyltar med er rätt att välja fritt mellan ägg från burhöns, frigående höns, och så kallad ekologisk äggproduktion. Magdalena Wiberg tänker Lockande! Frigående höns, det låter fritt och sympatiskt mot djuren. Och hon lägger en låda i kundvagnen.

Nu ska fakta fram!

Ägg från höns i inredda burar "Burhöns"

En ny produktionsform har införts i Sverige.

Produktionen sker i stora burar inredda med värpreden, ströbädd och sittpinnar så att hönsen kan bättre utföra sitt naturliga beteende. Minimimåttet har fastställts till 750 cm² per höna.

Ägg från frigående höns "Frigående höns"
(högst 9 höns per m² vistelseyta)

Hönsen går fritt inomhus i stallar med strö på golvet. De har tillgång till värpreden och sittpinnar. Hög beläggning, max 9 höns per kvadratmeter vistelseyta (utrymme i flera plan).

Ekologisk äggproduktion "Ekologiska höns"

Hönsen går fritt inomhus i stallar. Beläggningen är låg, max 7 höns per kvadratmeter golvyta. I stallet har hönsen tillgång till rede, sittpinnar och minst en tredjedel av golvytan är ströbädd. Hönsen kan gå ut i gräsbevuxna rastgårdar, när vädret tillåter. Minst 85% av fodret är ekologiskt odlat.

Image


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag håller med.


   
SvaraCitera

det spelar ingen roll vad dem skriver på förpackningen. för en konsument är det omöjligt att kontrollera. Och det gäller alla typer av varor.

Det ända sättet att ha någon som helst kontroll är att vara självförsörjande. ska det vara så svårt att förstå.


   
SvaraCitera

Köper endast ägg från frigående hönor och har fått min pappa att göra detsamma. Tror att min farmor också nappat på detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Köper endast ägg från frigående hönor och har fått min pappa att göra detsamma. Tror att min farmor också nappat på detta.

Du och din familj står alltså på frukostsidan. Mer mat. Ni stödjer de nybyggda mer effektiva hönshusen om jag förstår dig rätt?


   
SvaraCitera

Debattmannen:

Ni stödjer de nybyggda mer effektiva hönshusen om jag förstår dig rätt?

Vill inte se hönor i burar, nej.


   
SvaraCitera

vet inte vad det är meningen att man ska skriva här [tard]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

vet inte vad det är meningen att man ska skriva här

Inte det du skrev nu iaf.

Det bästa är att inte äta ägg.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Det bästa är att inte äta ägg.

om man har egna höns som får gå fritt på gården osv då?


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

om man har egna höns som får gå fritt på gården osv då?

Jag vet ej hur det är med hönor och deras ägg. Om äggen är barn så att säga så ska man låta bli, men om man har egna höns som lägger ägg som inte ska bli liv så kan man lika gärna äta dom.

Men som sagt så vet jag ej hur det är med hönor och ägg.


   
SvaraCitera

tycker vi ska förbjuda ägg.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Men som sagt så vet jag ej hur det är med hönor och ägg.

det är som med kvinnor och mens.


   
SvaraCitera