Aviseringar
Rensa alla

Funderar på att bli vegetarian.


Ämnesstartare

 

Hej hopp!

Som rubriken avslöjar så har jag funderat på att bli vegetarian.
Jag funderade på det för några år sedan också så det känns inte direkt som att det är en av mina idéer som jag inte fullföljer.
Det är av olika skäl, främst att jag inte är för slakt av djur m.m och för att jag vill äta nyttigare och bättre.

Är det någon som är erfaren av ämnet som skulle kunna ge lite tips och råd för hur man börjar och hur man tar upp det med sina föräldrar. ( Det känns lite jobbigt för mig eftersom jag är familjehemsplacerad och inte vill att det ska kosta en massa för dem )

Jag strävar mot att bli lakto-ovo-vegetarian till en början.

Har ni några förslag på hur man börjar, tips, råd eller förslag på hur jag skulle kunna lägga fram det för mina fosterföräldrar? ( Dem är snälla så jag tror nog att dem inte har något emot det.. tror jag i alla fall )

Hej så länge!

 

 


   
Citera

bara för att man äter vegetariskt betyder det inte automatiskt att man äter nyttigare, du måste ha koll på vad du äter och hur du kombinerar proteinkällor för att få i dig alla typer av protein du behöver. Detta lär det vara hur lätt som helst att hitta information om bara du googlar. 

förklara för dina fosterföräldrar varför du inte vill äta kött, erbjud dig att laga mat till dig själv. gör du detta borde det inte vara några problem då kött generellt är den dyraste maten man äter.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
bara för att man äter vegetariskt betyder det inte automatiskt att man äter nyttigare, du måste ha koll på vad du äter och hur du kombinerar proteinkällor för att få i dig alla typer av protein du behöver. Detta lär det vara hur lätt som helst att hitta information om bara du googlar. 

förklara för dina fosterföräldrar varför du inte vill äta kött, erbjud dig att laga mat till dig själv. gör du detta borde det inte vara några problem då kött generellt är den dyraste maten man äter.

proteinbrist är något som i princip bara drabbar ätstörda människor i sverige och västvärlden i stort, det är inget som är ett problem som vegetarian om man inte äter extremt ensidigt. så det är en dum myt att sprida. skulle oroa mig mer för järnbrist, exempelvis.


   
SvaraCitera

Leijonsparf: så det är en dum myt att sprida. skulle oroa mig mer för järnbrist, exempelvis.

Eller B-vitamin vad jag har hört. Men kanske bara är för veganer.


   
SvaraCitera

Wow, peppar dig!!! Skål

En blir starkare av att ta sådana beslut. Tycker inte att du ska ha några samvetskval jämte din familj, eftersom vegetariska proteinkällor i regel är mycket billigare än kött, typ bönor och linser (helst torkade som man kokar själv). 

När jag bestämde mig för att gå över till vegetarian och sedan vegan skickade jag ett mejl till en vän som svarade på ett sätt som jag tror att du skulle ha användning för. Här kommer det:

Det bästa är väl att smyga in vegetariskt lite långsamt, samla på sig
en receptbank med recept man vet att man kommer orka laga som
vardagsmat. En bra bok om näringslära är Vegansk Näringslära på
vetenskaplig grund av Björn Pettersson, visserligen för veganmat men
ungefär samma principer gäller med vegetarisk. Om den inte finns på
bibblan har jag den hemma så du kan få låna

Vegetarisk
mat är om den är välbalanserad (= typ att man regelbundet inkluderar
baljväxter, grönsaker, frukt, någon typ av sädesslag och gärna fröer och
nötter) minst lika näringsrik som blandkost, den kan såklart bli fattig
på nåt ämne men det kan blandkost också så där är det ingen större
skillnad De
vitaminer/mineraler som kan vara lite lurigare än andra är: järn, zink,
B12, selen, Omega 3 och D-vitamin. Järn och zink finns dock gott om i
fullkornsprodukter, baljväxter, fröer och grönsaker så det gäller bara
att käka tillräckligt mycket mat typ! Järn och zink tas upp lite sämre
från växter men det är inga större problem, med något som innehåller
c-vitamin att äta till så tas det upp mycket bättre. Med omega 3 är det
så att det finns 3 fettsyror som kan vara bra att känna till;
alfalinolensyra, EPA och DHA. EPA och DHA finns bara i animalier, men
kroppen kan av alfalinolensyra bilda åtminstone EPA. DHA bildas i mindre
utsträckning så om man vill kan man köpa lite algoljekapslar från en
webshop. Jag har tagit såna typ nån enstaka gång men vad jag vet så
finns det inga studier som visar att man blir sjuk/skadad av att inte
käka så jättemycket DHA. Men omega 3 är alltid bra, så det är en bra
idé med algolja om man vill vara på den säkra sidan. Alfalinolensyra
finns i t.ex rapsolja, valnötter, linfrön, chiafrön, egentligen fröer
och nötter generellt. Steker man bara grejer i rapsolja så har man redan
där ett bra tillskott. Linfröolja att he över salladen är också bra,
går dock inte steka med. D-vitamin skulle egentligen alla på dessa
breddgrader behöva tillskott av eftersom vi inte kan bilda D-vitamin i
huden mellan typ oktober-april. B12 kan kroppen också producera själv
men av nån anledning tas det B12et inte upp så man måste tillföra via
maten. Hur mycket selen maten innehåller (kött eller växter) beror på hur
selenrika jordar man odlar maten i. Här är det rätt dåliga jordar på den
punkten men om man då och då äter typ bönor från sydamerika (många
bönor är också därifrån) så är det inga bekymmer.

En bra vegetarisk kokbok (har även några veganrecept) men sedan finns det ju massor på nätet

omslaget.jpg


   
SvaraCitera
kachin

Bjud dom på en hejdundrande vegetarisk trerätters så är saken biff Söt 

höhöhöh


   
SvaraCitera

Glitterbomb:

Eller B-vitamin vad jag har hört. Men kanske bara är för veganer.

beror helt på hur mycket mejeriprodukter man äter, i princip. äter man lite av det så är det bra att ta tillskott, men det är främst ett problem på rätt lång sikt. kroppen är väldigt bra på att hushålla med b12, och bygger upp ett rätt stort lager av det, så om man har någon period här och där av dåligt intag så gör det inte så mycket. om man går och blir vegan, däremot, är det bra att ha koll på det.


   
SvaraCitera

chips o cola


   
SvaraCitera

Vad härligt! Tycker verkligen du ska köra på det. Kött är jävligt dyrt, så tror verkligen inte det blir dyrare för dem. Förklara varför du vill bli vegetarian bara, de bör förstå. 🙂


   
SvaraCitera

Även att jag själv inte är vegetarian tycker jag absolut att du ska satsa på det! Jag skrev nyligen ett slutarbete om lakto-ovo-vegetarianism och under tiden lärde jag mig faktiskt väldigt mycket. Det är viktigt att äta fiberrikt och gärna någon frukt eller grönsak till alla måltider. 

Ett tips på en vegetarisk rätt jag själv uppskattar väldigt mycket är morotsbiffar med jordnötter som serveras med potatismos. Riv bara lite morötter och blanda ihop med saltade jordnötter och ett rått ägg, forma sedan det till biffar och stek dem. Supergott!

Lycka till, familjen förstår säkert.


   
SvaraCitera

Grönsaker är ett problem i dagens samhälle. Nejmen skämt åsido ät mycket vårullar, det är gott! Nästan så vegetariska är godare än de med kött i.


   
SvaraCitera
rinia

Har varit vegetarian i 8 år och mår bättre än någonsin. När jag bodde hemma ville mamma att jag skulle gå på regelbundna blodprov för att se om mina värden var bra, och de var alltid bättre än både henne och hennes sambo (som inte är vegetarianer). Och att äta vegetariskt/veganskt behöver inte vara dyrare än äta kött. Som någon innan också nämnde så är det lätt att äta rätt om man bara kollar upp vad man kan kombinera för att få i sig t.ex protein. Har inte det i huvudet men tror bland annat att gröna blad och sädeslag tillsammans utgör fullvärdigt protein. Finns massa bra kokböcker! Pepp och lycka till! Kram!


   
SvaraCitera

selen finns i paranötter, fwiw

de är jättegoda också


   
SvaraCitera
Gifted

Du kan ju börja med att bara sluta med kött & kyckling, men äta havsdjur. Att byta kött mot fisk är nog mer ekonomiskt, till och med, men tänk på att de du bor hos kanske inte vill byta till den kosten, så du måste vara beredd på att laga mat + diska själv.


   
SvaraCitera

Knegaren: Grönsaker är ett problem i dagens samhälle. N

hahaGlad


   
SvaraCitera