Aviseringar
Rensa alla

Funderar på en katt! En fråga 🙂


Vad kul att du ska skaffa katt 🙂 Ja det funkar nog men glöm inte att köpa en liten klösbräda att ha till honom/henne I BÖRJAN lägg gärna kattmynta på så den lockar ännu mer. Då vet den att det är där den kan vässa klorna och klösa annars om du inte gör det I BÖRJAN så kommer de ALDRIG bara använda den. Ta dit den om den klöser mot väggen.

Jag gjorde inte det med min nyaste, tapeterna lider. 🙁

Bortsett från förstörda tapeter och att de envisas med att smita in i garderoben så kläderna blir håriga så är katter livet [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Och lyssna inte på symptomatic; hon har någon sorts bisarr uppfattning om att katter är porslinsföremål som går sönder om man inte har dem under konstant uppsikt.

Men omg. Nej, jag ser inte katter som ett porslinsföremål? Det är du som uppfattar det så, och du uppfattar fel. Jag menar att man kanske skulle bry sig lite om kattens bästa, och inte bara anta att den klarar sig själv - för den gör inte det.


   
SvaraCitera

symptomatic:

Nej, jag ser inte katter som ett porslinsföremål?

symptomatic:

Utekatt är nog inte så värst bra, såvida du inte kommer bo mitt i skogen med några kilometer till närmsta trafikerade väg. En katt ser sig oftast inte för när den går över vägen, och risken att katten blir överkörd och lämnad lidandes vid vägen finns ju faktiskt..

symptomatic:

Ha den som innekatt och gå ut med den i sele en stund varje dag.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

symptomatic:

Ha den som innekatt och gå ut med den i sele en stund varje dag.

Tror stackarn skulle må riktigt jäkla psykiskt dåligt och hänga sig i gardinen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Tror stackarn skulle må riktigt jäkla psykiskt dåligt och hänga sig i gardinen.

Nej, faktiskt inte. Katter passar utmärkt som innekatter då de levt så i flera generationer. Vet det av både egen erfarenhet och hört från andra.


   
SvaraCitera

symptomatic:

Nej, faktiskt inte. Katter passar utmärkt som innekatter då de levt så i flera generationer. Vet det av både egen erfarenhet och hört från andra.

"Min morsa var innekatt så nu trivs jag bäst inne"

S u r e

En katt i koppel är en kränkt katt.


   
SvaraCitera

Jag måste också.

symptomatic:

Utekatt är nog inte så värst bra

Inne i städer kör bilar mycket långsammare än vad de gör ute på vischan, vilket drastiskt minskar chansen att kissen blir påkörd.
Om man bor nära en tungt traffikerad väg lär katten förmodligen dessutom hålla sig ifrån allt oljud.

22kvm är helt ok imo, om katten springer ute. Och

symptomatic:

glöm inte att kastrera den!

Edit: Also

symptomatic:

innekatter

inte på 22kvm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

En katt i koppel är en kränkt katt.

Är en hund i koppel en kränkt hund? Hundar föddes inte med koppel precis.

Miceparade:

Inne i städer kör bilar mycket långsammare än vad de gör ute på vischan, vilket drastiskt minskar chansen att kissen blir påkörd.
Om man bor nära en tungt traffikerad väg lär katten med sötrsta förmodan dessutom hålla sig ifrån allt oljud.

Men det är fler bilar mitt i stan, vilket i sin tur ökar risken för att katten ska bli påkörd. Att den blir påkörd är ju inte säkert.
Sen är det inte alltid katter håller sig borta från hårt traffikerade vägar, men visst måste dom ju bli skrämda av ljudet. Dock sker ju olyckor där med. [smile]


   
SvaraCitera

symptomatic:

Katter passar utmärkt som innekatter då de levt så i flera generationer.

Nej, katter har inte levt som innekatter i "flera generationer," och även om de hade det så är betingade egenskaper inte ärftliga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

symptomatic:

Är en hund i koppel en kränkt hund? Hundar föddes inte med koppel precis.

Hundar är flockdjur, det är inte katter; case closed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Hundar är flockdjur, det är inte katter; case closed.

Vad har koppel med flockdjur att göra?
Katter kan mycket väl leva med flera människor och katter, dom har bara ingen speciell rangordning.
Här kan du även läsa om att katter passar bra som innekatter, även om att man kan ha fler katter i ett hushåll;
http://www.kattstatus.se/sida20.html


   
SvaraCitera

Ja varför inte, den får ju vara ute[rolleyes]


   
SvaraCitera

symptomatic:

Är en hund i koppel en kränkt hund? Hundar föddes inte med koppel precis.

Hundar är dumma. De har ingen stolthet och blir glada över minsta lilla uppmärksamhet.

Gentlernen:

Hundar är flockdjur, det är inte katter; case closed.


   
SvaraCitera

symptomatic:

Nej, faktiskt inte. Katter passar utmärkt som innekatter då de levt så i flera generationer. Vet det av både egen erfarenhet och hört från andra.

Om en katt passar som innekatt eller inte är ganska inviduellt. Vissa katter klarar små ytor och andra får panik av att tvingas leva inomhus hela livet även om de bor i en stor villa.

22kvm räcker garanterat om du har en utekatt. Låt katten bestämma själv om den vill vara ute eller inte på vintern, om du vet att du ska vara borta länge och de är -20 är de väl bara att inte släppa ut katten just den dagen de borde den klara utan problem.


   
SvaraCitera

Tula:

Hundar är dumma. De har ingen stolthet och blir glada över minsta lilla uppmärksamhet.

D,:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byrån:

Om en katt passar som innekatt eller inte är ganska inviduellt. Vissa katter klarar små ytor och andra får panik av att tvingas leva inomhus hela livet även om de bor i en stor villa.

Javisst, självklart är det individuellt. Raskatter tex är anpassade för att vara innekatter, men hur stor yta dom trivs på är nog individuellt. Dock betyder ytan inte allt för en katt, utan om man inreder en lägenhet (även ettor) på ett "kattvänligt" sätt med många hyllor osv så klarar sig en katt med det! [wink]

Tula:

Hundar är dumma. De har ingen stolthet och blir glada över minsta lilla uppmärksamhet.

Kan säga att många katter blir glada över minsta lilla uppmärksamhet med. Varför ger man sig in på en diskution när man uppenbarligen inte kan tillräckligt mycket om ämnet?


   
SvaraCitera