Aviseringar
Rensa alla

Funderingar


Ämnesstartare

Tänkte på detta i går. Hur är det att vara t.ex. en larv? Har man ett medvetande? Jag tänkte på detta, för de verkar ju inte ha så mycket att göra.

Sedan att människan också finns... Vem som säger vad som är bra eller dåligt. Gillar inte samhället så mkt.


   
Citera
Ämnesstartare

vill inte vara en larv[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Tänkte på detta i går. Hur är det att vara t.ex. en larv? Har man ett medvetande?

Larver saknar ett medvetande som oss vi människor och andra större djur har. De ser världen på ett helt annat sätt. Jag brukar fundera över sådana saker själv. Att helt förstå en annan varelse tror jag dock inte vi människor klarar av eftersom att vi har ett annorlunda tankemönster jämfört med insekterna.

Matilda1988:

Sedan att människan också finns... Vem som säger vad som är bra eller dåligt.

Människan är inte mer eller mindre värd än någon annan varelse på denna Jord. Dock har människan visat att hon inte klarar av den makt som vi anförskaffat oss. Världen skulle må mycket bättre utan människans försök att styra den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Tänkte på detta i går. Hur är det att vara t.ex. en larv? Har man ett medvetande?

Tror inte det... fast man vet ju aldrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Människan är inte mer eller mindre värd än någon annan varelse på denna Jord.

Jag tycker då att jag är mer "värd" än en larv.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agape:

Jag tycker då att jag är mer "värd" än en larv..

Är människan ju inte. Allt liv är lika mycket värt. Åtminstone tycker jag det. [smile]

Det betyder dock inte att du är sämre än en larv. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Är människan ju inte. Allt liv är lika mycket värt. Åtminstone tycker jag det. [smile]

Ja, självklart är allt liv lika mycket värt, men jag menar... äsch, du förstår vad jag menar. [smile]

Vi står ändå över djuren. Och ett människoliv är faktiskt mer värt än ett djurs, --- *går in på djup diskussion om Gud och att vi är hans avbild osv osv osv* ... [rolleyes]...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agape:

Vi står ändå över djuren. Och ett människoliv är faktiskt mer värt än ett djurs

Jag kan inte riktigt se det.

Agape:

*går in på djup diskussion om Gud och att vi är hans avbild osv osv osv*

Så du tillhör någon abrahamitisk religion? Då är det inte så svårt att förstå att du anser att människan är mer värd eftersom att vi skulle vara skapade till Guds avbild.

Själv är jag ateist. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Jag kan inte riktigt se det.

Ok, det beror kanske på att du...

Malachi:

är ateist. [y]

[cute]

Malachi:

Så du tillhör någon abrahamitisk religion?

Är kristen. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera