Aviseringar
Rensa alla

Funderingar angående tidsuppfattning


Ämnesstartare

Jag kan inte förstå hur människor vet vad klockan var när de somnade. Ligger ni och tittar på klockan och antar att ni somnade för ni inte minns att ni tittade på klockan efter en viss tid?

Hur räknar människor ut hur länge de har haft sex? Har ni tidtagarur eller kollar ni på klockan precis innan och efter?

Hur vet ni hur länge ni har sysslat med någonting? Känner ni det själva eller är det mobilen/klockan som stirras på för att veta ungefär/exakt hur lång tid någonting har pågått?

Är det bara jag som har dålig tidsuppfattning eller kollar ni andra på klockan alldeles för mycket?


   
Citera
Ämnesetiketter

angående när jag somnar: vet att jagbrukar somna inom några minuter när jag lägger mig, känns det som att jag tar lång tid på mig kollar jag antangligen på klockan flera ggr = vet ungefär när jag somnade.

angående sex: sånt kan man omöjligt ha koll på utan att kolla klocka :S om man inte har urdåligt sex och räknar sekunder eller nåt. sen kanske man lär sig efter ett tag att dettta varkort sex/långt sex och vet ungefär hur länge manbrukar ha när det känns på ett visst sätt

brukar ha ett hum om hur länge jag gjort nåt men fr att vara säker får jag kolla klocka. typ när jag rider vet jag hur det brukar kännas efter en viss tid/vad jag hinner med och på så sätt vet jag om jag ridit en kvart, halvtimme eller timme. kanförlora mig helt i böcker, dans och motion så där får jag kolla klockan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen: jagbrukar somna inom några minuter

herregud vad snabbt du somnar! Önskar jag kunde somna lika snabbt.. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vet inte hur jag vet..jag vet bara. (fast jag kan ju ha helt fel förstås)


   
SvaraCitera

jag brukar kolla på klockan innan jag påbörjar något och sen igen när man avslutat.. sova vet jag inte hur det är med, har aldrig koll på när jag somnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet aldrig när jag somnar, men har en fantastisk undermedveten förmåga att hålla koll på tid, brukar exempelvis ställa timer på mobil när jag lagar mat och så, bara för att plocka upp och stänga av den sekunden den ringer (dvs. innan något alarm faktiskt gått igång)


   
SvaraCitera

Pinkie:

herregud vad snabbt du somnar! Önskar jag kunde somna lika snabbt.. 🙁

mm, är en lyx! hade sömnproblem en period, därdet inte var nån ide att lägga sig innan kroppen mer eller mindre föll ihop av sig själv framåt tre fyra på natten. nu för tiden behöver jag aldrig ha långtråkigt innan jag somnar. somnar 22-23. Yay me


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror lite på ang. sömn. om jag är dödstrött så vet jag att jag somnade ganska snart efter att jag lagt mig, så har jag koll på tiden då så är det ej så svårt. ligger jag och vrider på mig länge innan jag somnar har jag mindre bra koll.

sex är svårt att veta. enda gången jag haft "koll" på det är om man varit under tidspress så man haft koll på tiden, eller om man kollat på tv/film innan och den står på under tiden, då kan man ju ha lite koll på ungefär hur länge man hållit på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
angående när jag somnar: vet att jagbrukar somna inom några minuter när jag lägger mig, känns det som att jag tar lång tid på mig kollar jag antangligen på klockan flera ggr = vet ungefär när jag somnade.

angående sex: sånt kan man omöjligt ha koll på utan att kolla klocka :S om man inte har urdåligt sex och räknar sekunder eller nåt. sen kanske man lär sig efter ett tag att dettta varkort sex/långt sex och vet ungefär hur länge manbrukar ha när det känns på ett visst sätt

brukar ha ett hum om hur länge jag gjort nåt men fr att vara säker får jag kolla klocka. typ när jag rider vet jag hur det brukar kännas efter en viss tid/vad jag hinner med och på så sätt vet jag om jag ridit en kvart, halvtimme eller timme. kanförlora mig helt i böcker, dans och motion så där får jag kolla klockan

Vad skönt att somna så snabbt. 
Ja.. jag tänker så ibland när jag hör andra berätta. "Öhm ligger du och räknar eller?"
Att veta hur länge någonting pågått pga att man lär sig hur det känns låter troligt. Dock är det inte så för mig, har jättedålig tidsuppfattning. Vet inte ens vilken dag det är oftast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:
vet aldrig när jag somnar, men har en fantastisk undermedveten förmåga att hålla koll på tid, brukar exempelvis ställa timer på mobil när jag lagar mat och så, bara för att plocka upp och stänga av den sekunden den ringer (dvs. innan något alarm faktiskt gått igång)

Fascinerande. Har du utvecklat den här förmågan eller alltid haft den?

snoret:
beror lite på ang. sömn. om jag är dödstrött så vet jag att jag somnade ganska snart efter att jag lagt mig, så har jag koll på tiden då så är det ej så svårt. ligger jag och vrider på mig länge innan jag somnar har jag mindre bra koll.

sex är svårt att veta. enda gången jag haft "koll" på det är om man varit under tidspress så man haft koll på tiden, eller om man kollat på tv/film innan och den står på under tiden, då kan man ju ha lite koll på ungefär hur länge man hållit på.

Hmm.. så kan det nog vara. Har inte tänkt på att det går att jämföra(?) tiden med något tv-program eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös: Fascinerande. Har du utvecklat den här förmågan eller alltid haft den?

Har nog alltid haft, tror jag


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

Vad skönt att somna så snabbt. 
Ja.. jag tänker så ibland när jag hör andra berätta. "Öhm ligger du och räknar eller?"
Att veta hur länge någonting pågått pga att man lär sig hur det känns låter troligt. Dock är det inte så för mig, har jättedålig tidsuppfattning. Vet inte ens vilken dag det är oftast.

har också haft lite så
upplever att det är värre när man mår dåligt/äter medicin. sov så mkt när jag åt psykofarmaka att jag inte visste vilken dag jag vaknade ens. skitjobbigt, helt utan dygnsrytm eller tidsuppfattning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

har också haft lite så
upplever att det är värre när man mår dåligt/äter medicin. sov så mkt när jag åt psykofarmaka att jag inte visste vilken dag jag vaknade ens. skitjobbigt, helt utan dygnsrytm eller tidsuppfattning

Ja.. har mått dåligt rätt länge, gått över till viss del men börjat bli sämre igen trots att jag har ett bra liv. Fyfan vad jobbigt det är att bara ligga och sova för man inte orkar någonting annat. :/


   
SvaraCitera

kollar nog klockan innan och efter eftersom jag har mobilen med mig överallt i princip. tidsuppfattning utan klocka kan vara helt åt helvete ibland och ganska exakt ibland beroende på vad jag sysslar med.


   
SvaraCitera
penja

tevepro har ofta jättebra koll på tiden. 
jag: "vad är klockan?" 
han: "kanske halv 6"
och så kollar jag på klockan och den är det... 


   
SvaraCitera