Aviseringar
Rensa alla

Funderingar kring gymnasievalet!


Ämnesstartare

Jag ska inte välja gymnasie ännu på ett år men jag är less på grundskolan så jag är ute i god tid.

Att komma utomlands efter gymnasiet är mitt mål och läsa mycket engelska skulle vara ett bra val, i så fall IB, men jag har alltid varit intresserad av matte och NO så ett naturvetenskaps program med Engelska C eller Engelska CAE kunde vara användbart också! Vad tycker ni?


   
Citera

om du vill komma mycket utomlands så kan du prova med "samhälle" med inriktning på U-Länder!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kungsholmens gymnasium är något att rekomendera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samhäll, sen välj till Kursen (På vår skola kan man välja till "Global klass" som då åker utomlands m.m ..)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok, jag bor inte i sthlm så det är uteslutet. Att gå något med samhälle är inte vad jag skulle vilja eftersom jag inte är speciellt intresserad av det. Att läsa ett NV-program är det jag är ute efter därför att jag är riktigt bra i matte NO och det mesta faktiskt. Kommer nog ha gjort färdigt Ma A tills jag slutar 9:an


   
SvaraCitera
kachin

Gillar du matte, NO-ämnen och är bra på det ska du självklart ta vara på det. Samhäll läser väl bara till matte B tror jag (man kan välja matte C också(?)) och bara naturkunskap A.. Så antingen IB eller natur tycker jag! Vill du plugga utomlands kanske det är bättre med IB, men du kommer ju långt med natur + engelskkurser också. Prata med din studie- och yrkesvägledare. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

naturvetenskaps program med Engelska C eller Engelska CAE

Funderade på samma sak som dig. Men tog nv-nv istället och satsar på CAE. Du kommer få hjälp från syon, få hem tusentals med kataloger när det närmar sig. Så det blir förhoppningsvis enklare att välja då. Skriv en fördel/nackdelslista, gå på skolornas öppet hus osv. Du ska trivas i miljöerna också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs absolut inga b-kurser och skolka jättemycket, byt dessutom program efter ett år så att du får läsa fyra år på gymnasiet, är jättebra och garanterar dig en säker framtid som förlorare. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

välj inte IB om du inte är helt säker på att du kommer att gå ut med jävligt bra betyg. jag hade velat läsa det men trodde vågade inte riskera att gå ut med sämre där än vad jag skulle göra på en nationell linje

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Videovåld:

Läs absolut inga b-kurser

kan man å ut gymnasiet med att inte ha läst en enda b-kurs?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

kan man å ut gymnasiet med att inte ha läst en enda b-kurs?

läs min röv

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

[cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Videovåld:

läs min röv

[confused] okej du verkat ha failat, sry men vinner sossarna nästa år så kanske du kan komma in på samma utbildning som mig på lika villkor yaay


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NATUR.


   
SvaraCitera