Aviseringar
Rensa alla

Funderingar om p-piller


Ämnesstartare

Jo nu är det så att jag för några dagar sen förlorade oskulden..
Då jag inte ens tänkte på kondom fören det var för sent så måste jag skaffa p-piller direkt så det inte händer en olycka... [chocked]

Så nu har jag lite frågor..
- har man någon sorts undersökning på ungdomsmottagningen när man skaffar p-piller?

- Någon speciell sort ni rekomenderar?

- Någon sort ni absolut tycker att jag ska undvika?

- Och är p-piller det bästa altenativet om man bortser från kondom?

Trevligt om ni kunde svara... Är som sagt ganska osäker eftersom man hört så mycket om biverkningar och liknande...

Tack [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

De kollar ditt BMI och ställer frågor. Jag fick Neovletta , P-piler är smidigt tycker ja, en tablett om dagen så behöver man inte oroa sig [bigsmile] Får du biverkningar så är det bara att byta sort [smile]


   
SvaraCitera
time
 time

Lärling:

har man någon sorts undersökning på ungdomsmottagningen när man skaffar p-piller?

Ja, det har man. De kollar upp om du har hälsorisker ärvda från familjemedlemmar som kan göra det riskabelt för dig att äta ppiller.

Lärling:

Någon speciell sort ni rekomenderar?

Lärling:

Någon sort ni absolut tycker att jag ska undvika?

Samma svar på båda - alla är individuella. Ingen kan säga vad som är bäst för just dig. Ett visst märke kan funka hur bra som helst på en kompis till dig men kan ge dig obehagliga biverkningar. [cute]

Lärling:

Och är p-piller det bästa altenativet om man bortser från kondom?

Om det fungerar bra för dig så skulle jag säga att det är det bästa alternativet, ja. Om du mår dåligt av ppiller kan du alltid prova att helt enkelt byta sort och prova det istället. Funkar inte det så kör på kondom, helt enkelt. Visst kan det krångla lite men det ger dig åtminstone inga otrevliga biverkningar, ifall du skulle vara en av dem som får det. [smile]


   
SvaraCitera

Lärling:

Jo nu är det så att jag för några dagar sen förlorade oskulden..
Då jag inte ens tänkte på kondom fören det var för sent så måste jag skaffa p-piller direkt så det inte händer en olycka... [chocked]

Men alltså va?


   
SvaraCitera

Lärling:

Då jag inte ens tänkte på kondom fören det var för sent så måste jag skaffa p-piller direkt så det inte händer en olycka... [chocked]

Öh. Du är nog lite sent ute. [party]


   
SvaraCitera

ppiller hjälper inte nu i efterhand! dagen efter piller i sådana fall! finns på apoteket. efter max 72 timmar.


   
SvaraCitera

sen tycker jag att du borde skaffa både ppiller och kondomer. ppiller - mot graviditet, kondom: för könssjukdomar.
finns nämligen en risk att kondomen går sönder, vilket hände mig för någon dag sedan, inte vidare kul...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Öh. Du är nog lite sent ute.

Alltså... Det var 2 dagar efter avslutad mens så det är lugnt.. [smile]
Men jag känner att vi inte är något vidare bra på det där med kondom... [n]


   
SvaraCitera

Lärling:

Alltså... Det var 2 dagar efter avslutad mens så det är lugnt.. [smile]

Det finns ändå en risk. Det finns alltid en risk. [no-no]


   
SvaraCitera

Lärling:

Alltså... Det var 2 dagar efter avslutad mens så det är lugnt..

Exets lillasyrra tänkte på samma sätt och körde med "säkra perioder" istället för p-piller eller kondom. Det slutade med en abort för henne.

Säkra perioder ger ungefär 75% säkerhet, medan p-piller och kondom ger ca. 99% säkerhet om de används rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det finns ändå en risk. Det finns alltid en risk.

Då ger det sig runt den 23 om man får mens eller inte [tard][tard]

Men nu ska jag iallafall skaffa p-piller, ska ringa ungdomsmottagningen imorgon!


   
SvaraCitera

Lärling:

Men nu ska jag iallafall skaffa p-piller, ska ringa ungdomsmottagningen imorgon!

gör ett graviditetstest också.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera