Aviseringar
Rensa alla

Fundersam över att bli läkare


Ämnesstartare

Hej, Jag är 15 år och har kollat runt lite på sidor om läkare vad som krävs och vilken utbildning och m.m..

Har fått höra att det krävs 20 dvs mvg i alla ämnen?
Är det rätt?

Detta gäller väll då högstadiet?
Om jag nu skulle få mvg i alla ämnen hur ska jag då gå till väga?
Hört att man ska gå någon naturlinje? Men vilken vissa säger gå vilken som? Medan andra säger att man ska gå en speciell?
Någon som kan klargöra det?

Om jag inte skulle få mvg i samtliga ämnen då kommer jag vara tvungen att gå och plugga upp det på komwux? Vilket jag hört är inte att rekommendera då det är mycket tuffare tempo och svårt?

Eller så kan jag studera utomlands till läkare?
Om jag studerar till läkare utomlands kommer utbildningen ske på Engelska? Och i så fall kommer inte det vara väldigt knepigt då jag förmodligen inte kommer förstå det mesta med medecinska namn m.m?


   
Citera

Spelar typ ingen roll hur bra betyg du får i högstadiet, de som spelar roll för att komma in på läkarlinjen är snittet från gymnasiet. Tror ja


   
SvaraCitera

Prata med din syo.


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Detta gäller väll då högstadiet?

nej, du måste få tillräckligt med poäng för natur.

Ollepackade:

Om jag nu skulle få mvg i alla ämnen hur ska jag då gå till väga?

plugga, häng med, plugga o plugga

fråga din syv förövrigt.


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Har fått höra att det krävs 20 dvs mvg i alla ämnen?
Är det rätt?

Detta gäller väll då högstadiet?
Om jag nu skulle få mvg i alla ämnen hur ska jag då gå till väga?
Hört att man ska gå någon naturlinje? Men vilken vissa säger gå vilken som? Medan andra säger att man ska gå en speciell?
Någon som kan klargöra det?

Men nejnejnej. Du har ju bara 16 ämnen på högstadiet...

Det krävs MVG i samtliga ämnen som du skulle läsa på Naturvetenskapsprogrammet.

Hur du går till väga? Du pluggar såklart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så om jag får 315 i slutpoäng från högstadiet så kommet det inte avgöra om jag kan börja plugga till läkare?

Så först ska jag få poäng nog från högstadiet så att jag kan komma in till en naturvetenskaps linje på gymnasiet? Och på gymnasiet är det där det krävs mvg i allt eller?


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Så om jag får 315 i slutpoäng från högstadiet så kommet det inte avgöra om jag kan börja plugga till läkare?

................................... nej..................

Ollepackade:

Så först ska jag få poäng nog från högstadiet så att jag kan komma in till en naturvetenskaps linje på gymnasiet? Och på gymnasiet är det där det krävs mvg i allt eller?

ja... och ja...
(är trött och sur just nu så därför jag svarar lite "elakt")


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lugnt. Blev glad nu när jag insåg att jag inte behövde höja mig från 295 poäng till 320 😀

Men du vet inte vilken eller vilka linjer eller en sida där man kan ta reda på vilken/vilka linjer som gäller för att bli läkare?

Skulle gärna leta upp det själv! Men tyvärr vet jag inte vad jag ska leta efter hur det ser ut eller något sådant alls.. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och vad skulle intagningsbetyget vara ?


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Men du vet inte vilken eller vilka linjer eller en sida där man kan ta reda på vilken/vilka linjer som gäller för att bli läkare?

Men ärligt talat :p
jag har ju sagt naturvetenskapsprogrammet...
kommer du in där, får MVG i allt, så KANSKE du kommer in på läkarprogrammet sen. Många som söker vettu

Snacka med din SYO, orkar ej vara det längre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men nu har jag kollat runt och kollat ännu mer!

Men min uppfattning är att det kan variera från
170-290 intagningspoäng?

Men om man då går på naturvetenskapsprogrammet ska man då ta någon speciell inriktning ?

Med tanke på att det är det bredaste programmet så kan jag inte tänka mig att jag studerar samma sak som te.x (Per) som ska bli arkitekt?

Så är det någon speciell inriktning på naturvetenskap? I så fall vilken?

Och anledningen till att det varierar från 170-290 poäng är det mer beroende på läget av skolan hur stor den är och hur känd?
Dvs att jag får samma utbildning även om jag tar den som har 170 som intagningsbetyg som om jag hade tagit den med 290 poäng?


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Men min uppfattning är att det kan variera från
170-290 intagningspoäng?

Beror på hur många som söker till den skolan till samma utbildning...

Ollepackade:

Men om man då går på naturvetenskapsprogrammet ska man då ta någon speciell inriktning ?

Antar att du ska börja 9.an nu till hösten så ni har väl inte snackat så mycket om det, men ja det finns olika inriktningar. Kolla med SYO vilken du ska gå för att bli läkare.

Ollepackade:

(Per) som ska bli arkitekt?

Detta är mer åt samhällsvetenskapliga programmet [rolleyes]

Ollepackade:

Så är det någon speciell inriktning på naturvetenskap? I så fall vilken?

Fråga din SYO
Men vanlig natur borde nog vara det rätta
alltså naturvetenskaplig inriktning om det finns, tror jag

Ollepackade:

Dvs att jag får samma utbildning även om jag tar den som har 170 som intagningsbetyg som om jag hade tagit den med 290 poäng?

skolor brukar aldrig vara 100% identiska. kan variera mycket
men grunden ska vara samma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ollepackade:

Men om man då går på naturvetenskapsprogrammet ska man då ta någon speciell inriktning ?

Nej någon speciell inriktning behövs inte. Gå in på ngt universitet som erbjuder läkarutbildning så står det där vilka kurser man behöver ha läst på gymnasiet för att komma in.

Ollepackade:

Och anledningen till att det varierar från 170-290 poäng är det mer beroende på läget av skolan hur stor den är och hur känd?

Antalet poäng för att komma in på en skola beror ENDAST på hur många det är som söker och inget annat. Ja det är meningen att man ska få samma utbildning på skolan med 170 poäng som på skolan med 290 men högre intagningspoäng brukar också innebära lite mer krav från skolan. Vill du ha så lätta betyg som möjligt tar du den skolan med lägst poäng men om du vill vara så förberedd som möjligt tar du den med högre poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

prata med syo på din skola 🙂 hon vet


   
SvaraCitera

merva:

Vill du ha så lätta betyg som möjligt tar du den skolan med lägst poäng men om du vill vara så förberedd som möjligt tar du den med högre poäng.

Ehm nej...
Det är som du nyss skrev, beror på hur ånga som söker.
Ju fler, desto högre intagningspoäng.
Har inget att göra med hur lätt det blir att få betyg eller ej


   
SvaraCitera