Aviseringar
Rensa alla

Fundersam över att bli läkare


Ämnesstartare

Hej, Jag är 15 år och har kollat runt lite på sidor om läkare vad som krävs och vilken utbildning och m.m..

Har fått höra att det krävs 20 dvs mvg i alla ämnen?
Är det rätt?

Detta gäller väll då högstadiet?
Om jag nu skulle få mvg i alla ämnen hur ska jag då gå till väga?
Hört att man ska gå någon naturlinje? Men vilken vissa säger gå vilken som? Medan andra säger att man ska gå en speciell?
Någon som kan klargöra det?

Om jag inte skulle få mvg i samtliga ämnen då kommer jag vara tvungen att gå och plugga upp det på komwux? Vilket jag hört är inte att rekommendera då det är mycket tuffare tempo och svårt?

Eller så kan jag studera utomlands till läkare?
Om jag studerar till läkare utomlands kommer utbildningen ske på Engelska? Och i så fall kommer inte det vara väldigt knepigt då jag förmodligen inte kommer förstå det mesta med medecinska namn m.m?


   
Citera

Spelar typ ingen roll hur bra betyg du får i högstadiet, de som spelar roll för att komma in på läkarlinjen är snittet från gymnasiet. Tror ja


   
SvaraCitera

Prata med din syo.


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Detta gäller väll då högstadiet?

nej, du måste få tillräckligt med poäng för natur.

Ollepackade:

Om jag nu skulle få mvg i alla ämnen hur ska jag då gå till väga?

plugga, häng med, plugga o plugga

fråga din syv förövrigt.


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Har fått höra att det krävs 20 dvs mvg i alla ämnen?
Är det rätt?

Detta gäller väll då högstadiet?
Om jag nu skulle få mvg i alla ämnen hur ska jag då gå till väga?
Hört att man ska gå någon naturlinje? Men vilken vissa säger gå vilken som? Medan andra säger att man ska gå en speciell?
Någon som kan klargöra det?

Men nejnejnej. Du har ju bara 16 ämnen på högstadiet...

Det krävs MVG i samtliga ämnen som du skulle läsa på Naturvetenskapsprogrammet.

Hur du går till väga? Du pluggar såklart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare