Aviseringar
Rensa alla

Fungerande diet.


Ämnesstartare

Jag är så glad! Jag har börjat med LCHF-dieten och den fungerar faktiskt. det känns skönt att jag har styrt ätstörningarna mot någonting som verkligen är hälsosamt.

Jag har proppat maten full av grädde, ost och liknande, och bytt ut pasta mot färska grönsaker, rotfrukter eller färsk frukt. Eftersom man hela sitt liv blivit itutad att fett=farligt så kändes det minst sagt weird. Dock har jag efter denna vecka endast positiva saker att nämna. Here they are:
1. Energi! Jag blir inte däst efter maten (som man gärna blir efter en kolhydratbomb som t ex. pasta), utan får energi. Jag vill ut och röra på mig i friska luften!

2. Mättnadskänslan. Jag blir mätt efter halva intaget mot vad jag är van vid, och när jag är mätt så är jag banne mig mätt! Får inte ned en bit till. Och det håller i sig länge 🙂

3. Jag har blivit väldigt norrgrann med hur mycket jag äter. Jag ser till att äta tills jag blir mätt, äta ordentlig frukost, lunch, middag. Dessutom blir jag inte sugen på att småäta.

4. Sockersuget - det är borta! Jag kan numera unna mig en chokladkaka utan att vilja äta mer och mer. Idag till exempel åt jag en munk, och efter det var jag nöjd, fastän det fanns mer. EN munk! 😀

5. Frukt. Jag har nog aldrig ätit så mycket frukt i hela mitt liv. Äpplen, päron, mandariner, vindruvor - allt är så gott!

Och jag har kommit i mina jeans! Vilket var mitt mål, då jag är student och inte har råd att köpa 3-4 par nya =p


   
Citera
Ämnesetiketter
blum
 blum

min mamma snackade om den där dieten, men jag vill ha brööööd 🙁
annars verkar den himla bra faktiskt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

min mamma snackade om den där dieten, men jag vill ha brööööd 🙁
annars verkar den himla bra faktiskt!

Grejen är, att slutar man äta kolhydrater så är man inte heller sugen på psta/bröd m.m. Dock, är man inte överviktig så gör det faktiskt ingenting att äta bröd någon gång då och då. Idag åt jag t ex. wraps =)


   
SvaraCitera

farligt att inte äta pasta,bröd,potatis mm,de är saker som kroppen behöver,struntar man i det för länge kan det skada hjärnan


   
SvaraCitera

orka kolhydratfri kost.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underbarnet:

farligt att inte äta pasta,bröd,potatis mm,de är saker som kroppen behöver,struntar man i det för länge kan det skada hjärnan

Nej, det är inte ett dugg farligt. Jag struntar inte i att äta kolhydrater, jag har bara minskat på det rejält. Man behöver inte pasta och bröd varje dag, så är det bara. Har pratat med läkare om detta, så det är nog ingen fara 🙂 Det är ju inte direkt någonting hemmasnickrat det här. Sedan har jag en nedsatt ämnesomsättning pga sjukdom, så att undvika kolisaqr är bara bra för min del. Normala människor skall däremot äta vad de vill!

mörknäs:

orka kolhydratfri kost.

Pja, man får mer energi av det så.. jo 😀


   
SvaraCitera

misfits:

Pja, man får mer energi av det så.. jo 😀

alltså. nej. kolhydrater är den vettigaste källan till energi, det gäller bara att ha lite koll på gi och dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

alltså. nej. kolhydrater är den vettigaste källan till energi, det gäller bara att ha lite koll på gi och dylikt.

Men jag har en sjukdom =( Jag kan inte äta mycket kolhydrater alls, för då frisätts massa insulin och läskigt fett bildas, och min kropp can't handle it. Så enligt läkare är LCHF bäst för mig. Men man kan äta bröd och pasta då och då såklart.


   
SvaraCitera

misfits:

Men jag har en sjukdom =( Jag kan inte äta mycket kolhydrater alls, för då frisätts massa insulin och läskigt fett bildas, och min kropp can't handle it.

ah. men då pratar vi ju om specifika fall, jag pratar rent generellt. det är inte särskilt nyttigt att leva helt utan kolhydrater.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

ah. men då pratar vi ju om specifika fall, jag pratar rent generellt. det är inte särskilt nyttigt att leva helt utan kolhydrater.

Nej nej! Jag skrev det lite ovan, att normala människor skall såklart äta varierat och normalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte ätit bröd på ca 4år nu, ALDRIG. Vart rejält osams med somliga pga detta. Men jag äter potatis, ris, fullkorn, havregrynsgröt istället. Men å andra sidan kan inte jag ta bort kolhydraterna pga jag tävlar å tränar i tyngdlfytning, tanke på musklerna.


   
SvaraCitera
smisk

Jag äter och dricker exakt vad jag vill och stannar i vikten. Vill jag gå ner något kilo behöver jag bara gå ut på en promenad om dagen, cykla till skolan och jogga 3ggr i veckan. Dieter är bullshit.


   
SvaraCitera

Har du en viss procentgräns när det gäller kolhydrater? Eller går du efter sunt förnuft?


   
SvaraCitera

smisk:

Jag äter och dricker exakt vad jag vill och stannar i vikten. Vill jag gå ner något kilo behöver jag bara gå ut på en promenad om dagen, cykla till skolan och jogga 3ggr i veckan. Dieter är bullshit.

Pucko, promenader gör ingenting åt din vikt. Visst, det förbränner så att du kan äta mer varje dag innan du når din kalorigräns, men man går inte ner i vikt av träning. Utan ENDAST av din diet.

Smartass


   
SvaraCitera

sebben1990:

Pucko, promenader gör ingenting åt din vikt. Visst, det förbränner så att du kan äta mer varje dag innan du når din kalorigräns, men man går inte ner i vikt av träning. Utan ENDAST av din diet.

Smartass

Var det inte det hon sa? [tired]
Hon står still i vikt då hon äter vad hon vill. När hon vill gå ner lägger hon till träning och fortsätter äta det hon vill, vilket inte är tillräckligt för den nya mängden motion.

Varför är du så aggressiv?

misfits:

en jag har en sjukdom =( Jag kan inte äta mycket kolhydrater alls, för då frisätts massa insulin och läskigt fett bildas

Äsch, det där med insulin var väl lite väl överdrivet. Det är ju inte bara kolhydrater som frisätter det. [wink]

Är det sköldkörtelnsom spökar?
Kan du inte få medicin emot det? [cute]


   
SvaraCitera