Aviseringar
Rensa alla

Funktionside - Karenstid


Ämnesstartare

Fick idén när jag läste om denna tråden, om en användare vid namn Flash som tyckte att 10 års banning är lite väl extremt.

Jag håller på sätt och vis med honom, 10 år kan förvisso jämställas med permabann. Men, borde inte UM ha en funktion kring karenstid för medlemmar som idag är permabannade att vill komma tillbaka. Dessa såklart under vissa förutsättningar. Vilka regler och förutsättningar borde moderatkåren kunna plocka ideer från helt själva. Men för att försöka illustrera det för andra användare så ger jag mig på ett försök att förklara den.

Karenstid, innebär att man för under en tid får avstå saker under en tid, och att om man klarar av det inom tidsramen så väntar man en belöning. Exempel på detta är omfattande inom migration, där mottagningsländer har karenstid för nyanlända invandrare, där dom måste kunna visa ett exemplariskt beteende för att kunna bli fullvärdiga medborgare.

Här på UM skulle man kunna ha något liknande. Genom att ge vissa permanent bannade medlemmar chansen att komma tillbaka på villkor. Att om dom exempelvis sköter sig under en längre period så skulle dom kunna erhålla ett fullt medlemskap på sidan, med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Missköter man sig dock under denna period så åker man ut i kylan igen. Med fullt medlemskap så menar jag även att hela ens tidigare varnings-historik tas bort och man startar om på ny kula.

Denna Karensperiod ska medlemmar kunna eftersöka en period på exempelvis 1 till 1½ år efter att man bannats. Kanske kortare, kanske längre.

Jag hoppas nu att dom flesta förstått grunden i det jag säger. Tänker även öppna en poll, rösta och motivera gärna era svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Sming:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

krävs ju ändå en del för att bli bannad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leve Flash, leve källkritik, leve att sexa geigerzähler!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Genom att ge vissa permanent bannade medlemmar chansen att komma tillbaka på villkor

Flash och flera andra har fått chanser att komma tillbaka på villkor, de klarade inte av det, därmed blev de till slut bannade (och ja Ganon du ingår här det vet du).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inte hur det skulle gynna någon annan än de användare som inte skötte sig ordentligt från början. Varför skulle vi ens vilja ha dem på forumet?


   
SvaraCitera

tio år är livstid det går inte att välja ett datum längre bort i tiden....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det är skitsvårt att bli bannad på UM, man måste bete sig som en fullständig idiot upprepade gånger och du blir dessutom varnad flera gånger om att du riskerar bann.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera
Åtta

I praktiken så har vi redan detta. Vissa användare, t.ex. Flash, har erbjutits en chans om att få komma tillbaka - men att de vid minsta regelbrott åter blir permabannade. Än så länge är det ingen som har lyckats sköta sig tillräckligt länge för att få komma tillbaka permanent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det kan va som på andra sidan, tredje gången gillt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

hahaha flash[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag förstår inte hur man kan lyckas bli utslängd med tjugopoängssystemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

jag förstår inte hur man kan lyckas bli utslängd med tjugopoängssystemet.

hur man lyckas komma upp till 20p eller hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Karenstider finns redan om inte annat genom att varningar går bort efter 6 månader om man sköter sig. Om du får 10 varningspoäng och blir låst i en vecka så får du komma tillbaka på en slags karenstid - får du 5+ vp under det närmaste halvåret blir du låst igen. Andra gången du failar denna karenstid permabannar de dig.

Du verkar missa att folk som blir permabannade redan är "återfallsförbrytare", ofta flera gånger om. En sista "extra chans" där man får komma tillbaka på 19vp är dessutom inte jätteovanligt sett till den lilla grupp som faktiskt permabannas och vill tillbaka (de flesta som permabannas är bara reklamkonton, och på rak arm kan jag nog bara komma på fyra stamissar som har permabannats och antydit att de vill tillbaka; Dragula/Flash (fått extra chans), Matoc/Mumble (fått extra chans, har 30+ vp), Ganon (som vi inte ens behöver gå in på) och Mopsen (som fått extra chanser).

OF 5:

tycker det kan va som på andra sidan, tredje gången gillt

Tänk på att man som sagt inte blir permabannad så fort man bryter mot reglerna (såvida det inte är det första man gör på kontot, a'la reklamkonton); högsta varningspoängen för en sak är 5vp, vilket innebär att du generellt måste ha brutit mot reglerna minst 4 gånger (och då grovt) för att de ska permabanna dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Mopsen (som fått extra chanser).

Är Mopsen permabannad?


   
SvaraCitera