Aviseringar
Rensa alla

Fusk i skolan


Ämnesstartare

Vad anser ni att man ska göra om man upptäcker att en annan student har fuskat (kopierat text till sitt arbete)? Skulle ni ha rapporterat eller antagit att läraren kommer att finna det ändå (genom Urkund)?

Gäller högskolan förresten.

Diskutera kring detta ämne tack. Fuskare ej välkomna.


   
Citera

Om en jag ser någon fuska så bryr jag mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

auedhr:

Skulle ni ha rapporterat eller antagit

skulle det vara mitt arbete o personen inte sagt/bett om att få kopiera skulle jag anmäla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

skulle det vara mitt arbete o personen inte sagt/bett om att få kopiera skulle jag anmäla

Annars inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

auedhr:

Annars inte?

nej, men du får deffa kopiera. antar att du menar ngn annans oinlämnade arbete. kopierar du något från en text kommer urkund reagera o kopierar du ett tidigare inlämnat arbete kommer föreläsaren/läraren högst troligtvis märka det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle antagligen inte bry mig, såvida det inte gäller en person som jag tycker fruktansvärt illa om, men tveksamt om ens då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade inte brytt mig, inte mitt problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anmäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

antar att du menar ngn annans oinlämnade arbete.

Gör ett arbete tillsammans med en person. Nu när jag läser i genom denna persons del upptäcker jag totalt uppenbara likheter med källan genom hela texten. Personen i fråga verkar inte förstå problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

auedhr:

Gör ett arbete tillsammans med en person. Nu när jag läser i genom denna persons del upptäcker jag totalt uppenbara likheter med källan genom hela texten. Personen i fråga verkar inte förstå problemet.

har du påpekat problemet får väl idioten skylla sig själv, fast om det kommer gå ut över dig eller du kan tjäna på att anmäla så [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om personen skulle plagiera rakt av från mig, vilket innebär att jag själv skulle kunna åka dit för att ha gjort det (alltså, vi lämnar in samma arbete, då är det ju bara upp till läraren att bestämma sig för vem som kopierat vem), så finns det ett problem. Om det är så att det skulle bli svårare för klassen att uppnå höga betyg ju högre snittbetyget blir (svårt att förklara, men om det bara delas ut t.ex 5% mvg) och personen fuskar för att vinna så är det också relevant.

I övrigt skiter väl jag i det. Det är inte jag som är en lat lärare som får skämmas sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

auedhr:

Personen i fråga verkar inte förstå problemet.

om han inte bett om att få låna ideer o kopiera skulle jag anmäla. personen i frågan har ingen moral o kan likväl säga att det är du som kopierat dig om läraren sen anmärker nått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aliciaand:

fast om det kommer gå ut över dig eller du kan tjäna på att anmäla så [y]

Lärarna kommer visserligen att veta vem som skrivit vad i arbetet, men jag har ju ändå ett slags ansvar. Föraktar dessutom fuskare. Kommer nog köra med denna när arbetet lämnas in "btw, på sidan xxx är det fusk utfört av xxx, hejdå".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

auedhr:

Lärarna kommer visserligen att veta vem som skrivit vad i arbetet, men jag har ju ändå ett slags ansvar. Föraktar dessutom fuskare. Kommer nog köra med denna när arbetet lämnas in "btw, på sidan xxx är det fusk utfört av xxx, hejdå".

då blir läraren glad för upplysningen och du får + i kanten[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antar att urkund kan se om någon har fuskat. Dessutom om jag får reda på att någon har gjort det, så går jag inte direkt till någon lärare och "tjallar" 🙂


   
SvaraCitera