Aviseringar
Rensa alla

fy skäms - till er cisfeminister


hela queer-diskursen bidrar imo till att stigmatisera mental ohälsa samt tillmäta kön mycket mer värdering och betydelse för identitet än det kanske borde ha.


   
SvaraCitera

tycker inte alls det är idiotiskt att föra kampen hårt för jämställdhet mellan just män och kvinnor. transpersoner är säkert i allmänhet mer diskriminerade än kvinnor. men jag tror att vi först måste skapa ett jämställt samhälle (mellan cismän och ciskvinnor). och sedan försöka skita i könen så mkt som möjligt så det inte ska spela någon roll. 

jag förstår inte hur människor i allmänhet skulle kunna förstå kampen för jämställdhet ifall kampen för transpersoner ska ske samtidigt. fast blir typ osäker nu på mig själv. eftersom transpersoner såklart också behöver sluta diskrimineras. men förstår någon vad jag först resonerade för? jag är säkert för diffus.


   
SvaraCitera

blev uppmärksammad om detta på instagram av @kvinnohat för nån vecka sen 

är sant och viktigt att komma ihåg 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
time: jag förstår inte hur det är samma grej. jag känner att jag kan acceptera transsexualitet och delvis förstå den men jag tycker inte att någon med kvinnliga kromosomer och könsorgan kan vara en man. homosexuella har ingen sådan dysforisk upplevelse utan bara en annorlunda preferens. 

skulle säga att transsexualitet är någon form av psykologiskt/hormonellt fel som resulterar i en missanpassad självuppfattnig, men att man inte är en dålig människa bara för att något i huvudet är fel. alla har fel i huvudet liksom.

du har fel i huvudet om du resonerar så. 


   
SvaraCitera

Ja feminismen handlar ju om kvinnor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
hela queer-diskursen bidrar imo till att stigmatisera mental ohälsa samt tillmäta kön mycket mer värdering och betydelse för identitet än det kanske borde ha.

lätt för den som får leva ut och accepteras för sin könsidentitet att säga


   
SvaraCitera

jag har fel i huvudet oavsett. som sagt har alla fel i huvudet. korten på bordet osv, eller nåt.


   
SvaraCitera

Patriarkatet bryr sig inte om identitet. Det finns en poäng med att tala om förtrycket av kvinnor i generella termer, men det avser inte en särskild identitet eller fysiologi, utan ett abstrakt begrepp. Detta är viktigt att behålla eftersom den grundläggande misogynin är ett viktigt analytiskt faktum, vilken låter oss se grunden till stigmatiseringen av exempelvis menstruation, vilket t.ex. lett till att endometrios är en relativt okänd åkomma. Utöver detta är naturligtvis även transpersoner offer för patriarkatet, ville bara påpeka att i vissa lägen är det angeläget att ha en binär diskurs, eftersom man måste analysera utifrån de konstruerade kategorier vilka människor förtrycks utifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:
Ja feminismen handlar ju om kvinnor

endast ciskvinnor?


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill:
time: jag förstår inte hur det är samma grej. jag känner att jag kan acceptera transsexualitet och delvis förstå den men jag tycker inte att någon med kvinnliga kromosomer och könsorgan kan vara en man. homosexuella har ingen sådan dysforisk upplevelse utan bara en annorlunda preferens.

tror att preferens och identitet kan ligga längs ett linjärt (eller snarare vektoriserat) kontinuum och överlappa ganska mycket, och att en man som identifierar sig som kvinna gör det på grund av en helt enkelt mindre domänspecifik anpassning av testosteron än en man som bara delar den sexuella attraktionen med en prototyp (cis- och heterosexuell) kvinna

med det säger jag inte att det inte är hur jävla löjligt som helst att haka upp sig på språkliga konventioner för att läsa in förtryck


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Extremt bra att du belyser detta


   
SvaraCitera

är jag 174 cm lång om jag känner mig 174 cm lång?


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill: är jag 174 cm lång om jag känner mig 174 cm lång?

Vad vill du förmedla?


   
SvaraCitera

På vilket sätt är du trans? Det kanske är privat, men blev nyfiken bara. 


   
SvaraCitera

satflaesk: jag undrar om en människa generellt är vad den tror/känner/upplever att den är oavsett hur väl det överensstämmer med observerbara egenskaper, eller om detta bara gäller för just transsexualitet.


   
SvaraCitera