Aviseringar
Rensa alla

fyller försvaret idag någon funktion alls?


Vi är rökta om Ryssen attackerar just på grund av att försvaret är för nerbantat. Det svenska försvaret under det kalla kriget var mycket starkare och hade klarat sig bra mycket bättre. Folk verkar glömma att vi en gång i tiden kontinuerligt krigade mot Ryssland, och andra länder. Vi var en europeisk stormakt på grund av att vi var så pass bra på att kriga, trots att vi var i stort numerärt underläge.

Ett starkt svenskt och finskt försvar som samarbetar kan absolut stå emot/avskräcka ryssen från att invadera.

Om vi nu inte skall ha något försvar så anser jag att NATO-medlemskap är ett krav. En stat utan ett försvar kommer förr eller senare att erövras, vare sig det är om 10 år eller 100 år.


   
SvaraCitera

inbillad trygghet 


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

skulle det inte behöva rustas upp _VÄLDIGT_ mycket för att det skulle kunna användas!? var ska man ta pengarna ifrån?

Finska försvaret e billigare än det svenska


   
SvaraCitera

Nåt försvar måste vi ha.
Nato är iallafall uteslutet tycker Sverige ska fortsätta vara neutralt och jag tycker inte att man ska hjälpa USA med deras imperialism. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Anser samhällsbärarna att deras samhälle innehåller värden som bör skyddas ja, om inte nej.


   
SvaraCitera

Buddah: Jag är helt för att försvaret läggs ner helt och att vi istället bara har hemvärnet och frivilligmilitär för naturkatastrofer och dylikt. Ur försvarssynpunkt så gör militären ingen nytta för oss alls, skulle exempelvis Ryssen komma så är vi ändå rökta på ett par timmar.

Tumme upp

Greken: Folk verkar glömma att vi en gång i tiden kontinuerligt krigade mot Ryssland, och andra länder. Vi var en europeisk stormakt på grund av att vi var så pass bra på att kriga, trots att vi var i stort numerärt underläge.

Vad spelar det för roll nu? Och vad tyder på att Ryssland skulle ha det allra minsta intresse av att invadera just Sverige? Kan förstå att finnarna är nojiga och ser en poäng i att understödja/samarbeta med dem, men jag har aldrig förstått på vilket sätt Sverige egentligen skulle vara hotat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Finska försvaret e billigare än det svenska

har ingen koll alls på finska, men gissar att de sparar rätt mycket pengar på att inte envisas med jävla jasprojekt och dylikt

NEMI:
Anser samhällsbärarna att deras samhälle innehåller värden som bör skyddas ja, om inte nej.

fast ärligt talat, kan det försvar vi har idag skydda oss mot något?


   
SvaraCitera

Blivande_japan: jasprojekt

Lär ju vara ett av historiens största slöseri med skattepengar, med tanke på att vi måste muta länder för att leasa skitplanen. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Blivande_japan:

fast ärligt talat, kan det försvar vi har idag skydda oss mot något?

absolut inte, det är heller inte ambitionen med dagens försvar. Myndigheten fyller ingen funktion för att samhället inte vill att den ska det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Lär ju vara ett av historiens största slöseri med skattepengar, med tanke på att vi måste muta länder för att leasa skitplanen. 

jepp.... tragiskt, tkr alla beter sig som 5-åringar när det kommer till jasprojektet. 

NEMI:

absolut inte, det är heller inte ambitionen med dagens försvar.

som jag skrev i trådstarten är jag därmed lite tveksam till att ha kvar det som det är.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Blivande_japan:

som jag skrev i trådstarten är jag därmed lite tveksam till att ha kvar det som det är.

något annat vore konstigt.


   
SvaraCitera

Feberyra: Vad spelar det för roll nu?

Poängen var att även små länder kan stå emot eller avskräcka stora länder tillräckligt väl med ett starkt försvar. Hur mycket vi än rustar så hade Ryssland erövrat oss om de invaderat, men med ett starkt försvar så hade processen blivit så pass kostsam ekonomiskt och i människoliv för Ryssen att de skulle bli mer benägna att avstå.

Försvaret skall fungera mot t.ex. Ryssland i avskräckande syfte.

Feberyra: men jag har aldrig förstått på vilket sätt Sverige egentligen skulle vara hotat...

När det kommer till försvar så handlar det inte om att börja rusta upp eftersom man vet att ett land kommer att attackera inom en vecka. Att rusta upp ett försvar tar många år, ungefär 10 år. Man måste tänka långsiktigt. Människan har krigat sedan tidernas begynnelse och vi krigar än idag. Det är en tidsfråga innan det blir ett nytt krig.

Situationen i Ukraina visar på hur snabbt det kan gå. Krig kan komma plötsligt i händelse av energikriser, matkriser, vattenkriser, epidemier. Folk är för naiva i Sverige, bara för att vi inte blivit invaderade på 70 år så tror alla att fred är garanterat för evig tid.

(Ok, Tyskarna invaderade inte oss militärt på det sättet eftersom vi tillät tillträde frivilligt. Hade vi nekat tillträde så hade vi blivit lika rövknullade som Norge eller Danmark, därmed menar jag på att vi blev invaderade.)


   
SvaraCitera

Ja, naturligtvis. Vi vet inte hur världen ser ut om 10-20 år. Ett försvar byggs inte upp under en natt. Att ha ett starkt försvar handlar mer om att avskräcka än att på allvar kunna försvara landet i väpnad strid. 


   
SvaraCitera

Vilken tur att endast Sverige har kommit på det där med att avskräcka, jobbigt om någon annan skulle lista ut det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah tänk då hade det väl funnits massa atombomber å grejer i värld1


   
SvaraCitera