Aviseringar
Rensa alla

4 årig hund, nytt namn???


Ämnesstartare

Yes precis som rubriken säger. Kan man ge en 4 årig hund nytt namn? Det är så att jag äger redan en hund med exakt samma namn som denna hunden som jag ska få..Och det fungerar inte att ha två hundar med samma namn när man ska kalla in en hund i skogen och inte den andra tillexempel ;).

Så min fråga är, Är det bara och sluta säga hundens namn och bara börja säga det nya namnet? Jag kommer ihåg när jag skulle lära min egna hund sitt namn då klicker tränade jag honom och han lärde sig ganska snabbt. Men nu snackar vi om en 4 årig vovve..well har någon något bra tips? 🙂


   
Citera
Kudhos

Om de har samma namn kan det vara en bra idé


   
SvaraCitera

Jag tror att det är bara träna den nya hunden på sitt nya namn. Om två hundar har samma namn så är det nog självklart att man byter på en.

Jag skulle från första början att träna den nya hunden på sitt nya namn. Så att hunden blir van.

Man brukar säga att det brukar ta 21 dagar att få in en ny vana. Galen


   
SvaraCitera

Jadå, men det underlättar nog om det är ett liknande namn som hn redan har. Beror ju på hur pass väl hen lystrar till det nuvarande namnet också iof.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack, Får se hur det går:) 
Båda heter Ossy Btw, så ett likt namn då alltså,, 


   
SvaraCitera
reben

men vadå kmr inte den nya hunden reagera på när du kallar din gamla hund för det namnet då ?? 


   
SvaraCitera

Det kanske kan fungera, men du får räkna med att hunden blir förvirrad och inte fattar under en tid. Jag vet inte hur lång tid, det beror på hur aktivt du tränar upp den med det nya namnet. Jag tror att det kan ta ett par månader.

Välj ett namn som låter rätt lika. Ossy -> Lossy, Tossy, Rossy...eller med i, Rossi...

Lycka till!


   
SvaraCitera